Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Internet juridik


Ekengren

Rekommendera Poster

Jag har en vännina som har ett dilemma. Hon äger en firma som heter "ett" idag, och det är ett AB.

För några år sedan var hon gift med en man som var manipulerande och egenkär, och dom hade firman "två" som min vännina ägde på pappret, det var ett enskilt bolag som senare gick över i AB. Dom hade en hemsida som hete www.två.se. Dom skilde sig och mannen fick ta över firma "två" medans hon startade firma "ett"...under tiden som deras uppdelning med firmor och skilsmässa pågick, glömdes www.två.se bort, och min väninna äger domänen idag. Nu är det så att hennes gamla make har sålt firman "två AB" , och vill naturligtvis överlåta domännamnet till köparen oxå. Men nu uppstår ett problem...iom att min väninna fortfarande äger domännamnet "www.två.se" och har en enskild firma som heter "två" och inte ett AB.....har dessa , vad jag kallar idioter, någon rätt till den domänen bara för att dom är "två AB"...Jag kan inte tänka mig nåt sådant....eller har jag fel :fundersam::dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har en åsikt eller ett tyckande? :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant så har fd frun rätt till domännamnet.

MEN, det kanske beror på när hon startade den enskilda firman Två (i förhållande till Två AB). Det kanske också beror på om Två.se är registerat på henne personligen eller på en av henne ägd firma och NÄR detta gjordes. Har Två AB använt domänen hela tiden? När började enskilda firman två använda två.se?

 

Som synes är det här en snårskog som är svår att reda ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon äger en firma som heter "ett" idag, och det är ett AB.

 

dom hade firman "två" som min vännina ägde på pappret,

 

det var ett enskilt bolag som senare gick över i AB.

 

Dom skilde sig och mannen fick ta över firma "två"

 

medans hon startade firma "ett"...

 

Nu är det så att hennes gamla make har sålt firman "två AB" ,

 

om att min väninna fortfarande äger domännamnet "www.två.se" och har en enskild firma som heter "två" och inte ett AB.....h

 

ar dessa , vad jag kallar idioter, någon rätt till den domänen bara för att dom är "två AB"...

 

 

Jag fattar inte? Hette inte hennes firma "ett"? Kan verkligen "två AB" och "två EF" finnas samtidigt?

 

Har hon en firma "två EF" och har dokument som styrker att hon äger domänen (som du skriver) är det väl inga problem? Vem betalar fakturorna på domännamnet?

 

Man får lite vibbar om att det handlar om att ge igen på sin X-make, eller försöka tjäna pengar på domännamnet. Är det då inte bättre att gå vidare med sitt liv och lägga energin på "ett AB"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte? Hette inte hennes firma "ett"? Kan verkligen "två AB" och "två EF" finnas samtidigt?

406359[/snapback]

Det kan det nog. För enskilda firmor är inte kontrollen så noga.

Man borde höra med NIC-SE, som har hand om domännamnen, men jag har för mig att de i allmänhet anser att ett AB har rätt till "sitt" namn, även om någon annan varit före med att registrera själva domännamnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...