Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fel på Finder?


Tobberoth

Rekommendera Poster

Om jag väljer Go->Computer i Finder så kommer det upp ett finder fönster helt som det ska. Om jag däremot tar Go->Network så händer ingenting. Finder verkar inte ens reagera.

 

Är det något som är fel, eller ska det vara så?

 

Och när jag ändå sitter här och myser, finns det något snabbt felfritt sätt att sätta upp en enkel FTP på min Mac? Vill att mina kompisar ska kunna nå en mapp på min mac över internet, känns smidigare än att skicka filer till dem. Vore också skit häftigt att ha en hemsida på sin egen bärbara FTP, men antar att detta kräver mer än vad man får till OS X :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Är det något som är fel, eller ska det vara så?

405510[/snapback]

 

Det ska komma upp ett fönster med alla nätverksplatser som finns tillgängliga.

 

Och när jag ändå sitter här och myser, finns det något snabbt felfritt sätt att sätta upp en enkel FTP på min Mac? Vill att mina kompisar ska kunna nå en mapp på min mac över internet, känns smidigare än att skicka filer till dem. Vore också skit häftigt att ha en hemsida på sin egen bärbara FTP, men antar att detta kräver mer än vad man får till OS X :)

OS X har en komplett inbyggd FTP-server. Slå på den i Systeminställningar -> Delning. Du kan ladda ner Pure FTPd Manager för att administrera mer än vad du kan som förvalt.

Har du router måste du koppla vidare rätt port, och stänger du av datorn kommer ingen åt servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska komma upp ett fönster med alla nätverksplatser som finns tillgängliga.

OS X har en komplett inbyggd FTP-server. Slå på den i Systeminställningar -> Delning.  Du kan ladda ner Pure FTPd Manager för att administrera mer än vad du kan som förvalt.

Har du router måste du koppla vidare rätt port, och stänger du av datorn kommer ingen åt servern.

405516[/snapback]

Wee, nu funkade Finer av nån anledning ^^

 

Jag har slagit på FTP servern i share och är sugen på att testa, tyvärr vet jag inte vilken port jag måste forwarda i routern...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har slagit på FTP servern i share och är sugen på att testa, tyvärr vet jag inte vilken port jag måste forwarda i routern...

405519[/snapback]

Port 21 är för FTP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore också skit häftigt att ha en hemsida på sin egen bärbara FTP, men antar att detta kräver mer än vad man får till OS X :)

405510[/snapback]

Om du syftar på att köra webbserver på din burk så är det inga problem. Kryssa för "Personlig Webbdelning" i Nätverksinställningarna, öppna port 80 i routern och lägg dina sidor i mappen som heter "Din startdisk-->Bibliotek-->Webserver-->Documents" Adressen till dina sidor blir då samma som ip-adressen.

Det som då rullar i bakgrunden är en Apache-server, världens bästa och mest använda webbserver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du syftar på att köra webbserver på din burk så är det inga problem. Kryssa för "Personlig Webbdelning" i Nätverksinställningarna, öppna port 80 i routern och lägg dina sidor i mappen som heter "Din startdisk-->Bibliotek-->Webserver-->Documents" Adressen till dina sidor blir då samma som ip-adressen.

Det som då rullar i bakgrunden är en Apache-server, världens bästa och mest använda webbserver.

405697[/snapback]

Nä, du skämtar, gud va häftigt :D

 

Edit: Okej, det funkade fint! Men var ligger index.html för "datorns" hemsida? Jag hittar bara den som är för min användare, och jag vill hellre ha sidan för allt liksom, vill inte att folk ska behöva skriva /~Tobbe/ efter IPn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Din startdisk-->Bibliotek-->Webserver-->Documents" Adressen till dina sidor blir då samma som ip-adressen.

 

405697[/snapback]

 

 

Jag bifogar även en bild hur sökvägen kan se ut.

post-7443-1159343118.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha! Så om jag tar bort allt i den dokument foldern och lägger en index.html där så blir det hemsidan?

 

Detta måste utforskas :D

 

Nu ska jag bara ta reda på om jag kan få statisk IP också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplever samma fel ang. kringla + shift + k. Ibland funkar det dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...