Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Knarrande ljud på 24"an


davidhildor

Rekommendera Poster

:lol: Fantastisk beskrivning!

418909[/snapback]

 

Men det är precis så det låter när en skiva börjar spinna upp o. kör på max fart :w00t:

 

edit:

 

Men frågan är om jag ska ta ett snack med apple om det? vad tycker ni andra? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick själv min nya 20" intel förra veckan. Den låter lite när man arbetar vid den (uppstart / avstängning / tyngre grejer). Men det känns som att den böööör göra det eller? Klart hårddisken tickar lite. Iofs gör inte min iMac G5 20" det lika mycket om min Intel, men det är ju en "annan dator". Antar att det jag hör är hårddisken och ev. fläktarna. Men ska man verkligen kontakta Apple för ett eventuellt byte pga detta? Jag tror som någon skrev över här att skrivbordet dator står på kan vara en bov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl svårt att avgöra men med just iMacen så står ju hela datorn framför ansiktet på en och man hör mycket mer än vad man hade gjort om den stod under bordet kopplad till en skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl svårt att avgöra men med just iMacen så står ju hela datorn framför ansiktet på en och man hör mycket mer än vad man hade gjort om den stod under bordet kopplad till en skärm.

418920[/snapback]

 

Det är lite så jag tänker också. Vadå HELT tyst kan den väl ändå inte vara eller? Som nån skrev över att den SKULLE vara. Självklart låter hårddisken när den arbetar och självklart låter fläktarna när de måste "dra upp i fart" för att kyla datorn vid hög belastning. Och att man sitter med datorn precis framför sig gör ju som Ardri skrev att man hör det mycket "bättre" än om den skulle stå under skrivbordet som de flesta andra stationära datorer gör. Sen det här med "KNARRANDE". Det måste vara hårddiskens knarrade ni menar eller? För några gångjärn har då inte jag hittat på några av mina iMac's...

 

Edit: Dock låter nog min iMac Intel NÅGOT mer än min iMac G5. Och denna tråd har nog gjort att man hör saker XTRA mycket samt börjar lyssna MER för man kanske måste höra av sig till Apple *suck*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen det här med "KNARRANDE". Det måste vara hårddiskens knarrade ni menar eller?

418923[/snapback]

 

Min är annars helt okej tyst, men när jag lägger i skivor.. då börjar den knarra i vibrera högt som faen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, min susar typ hela tiden väldigt lågt. Men sen hör man ju hårddisken också om man sitter och "lyssnar" när man arbetar med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... tycker nog att det verkar vara en fråga om vad man uppfattar som "knarrande" eller inte. Olika människor uppfattar ju som tidigare sagt ljud olika.

Sitter man i ett knäpptyst rum så är det ju klart att man hör att datorn är igång. Men har man det som jag har hemma med ett ständigt sus från ventilation, grannar, gatan utanför mm så tror jag inte att man hör så värst mycket. Med tanke på den PC som jag har hemma i väntan på min 24" are så är den säkert knäpptyst...

 

Känns som om denna tråden gjort sitt.... eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som om denna tråden gjort sitt.... eller?

419642[/snapback]

 

Nej...vissa upplever det ju som ett problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kör igång Skivor med min iMac 20" köpt från sommaren 2006, så börjar de låta o. vibrera något fruktansvärt.. tycker ni jag ska kontakta apple om det?

 

så här kan man säga att de låter:  KNAARAAARAAAARAAAAAAARAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

418905[/snapback]

 

Nej, det tycker jag inte. Dagens spelare för datorer har ett väldigt högt ljud. Fullt normalt. Ja, visst låter det högt, men samtidigt är det lite coolt att ha en egen jet-motor hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det tycker jag inte. Dagens spelare för datorer har ett väldigt högt ljud. Fullt normalt. Ja, visst låter det högt, men samtidigt är det lite coolt att ha en egen jet-motor hemma.

420865[/snapback]

 

Jo, jag vet att dom låter högt... Men de e nått Som Vibrerar kraftigt när den snurrar snabbt... Typ som plasten skulle sitta löst..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade just in när den lät så, Lyssna noggrant då när jag börjar kopiera filen från Battlefield2 DVD skivan!

 

http://home.aland.net/ma22161/titta.MOV

420928[/snapback]

 

Ok, måste typ medge, det låter kanske inte 100% friskt. Men orka skicka tillbaka den bara, (tar åtminstone 1 vecka)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade just in när den lät så, Lyssna noggrant då när jag börjar kopiera filen från Battlefield2 DVD skivan!

 

http://home.aland.net/ma22161/titta.MOV

420928[/snapback]

 

Jag tycker inte att det där låter bra och om jag vore du ska jag skicka in den. :bla:

 

Jag vet att det är skitjobbigt men å andra sidan vill du väl inte behöva lyssna på det där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det där låter bra och om jag vore du ska jag skicka in den.  :bla:

 

Jag vet att det är skitjobbigt men å andra sidan vill du väl inte behöva lyssna på det där?

421365[/snapback]

 

Nej det är ju lite jobbigt.. Men en sak jag till kom på!

 

Min iMac har ett högt Hz pip när den e i vilo läge eller avstängd.. o. detta försvinner då när jag river ur strömkabeln eller sätter igång datorn... men det är jätte högt o. jäääätte piipigt..

 

Och nej jag har inte fått tinnitus för dom som tror det :armskeptisk::shifty:

 

Men vad ska jag göra åt det då? ringa apple o. ta ett snack om både sakerna?

 

Ps. Min kompis iMac låter inte så när den är avständ eller i Vilo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det där låter bra och om jag vore du ska jag skicka in den.  :bla:

 

Jag vet att det är skitjobbigt men å andra sidan vill du väl inte behöva lyssna på det där?

421365[/snapback]

 

Nu har jag snackat klart me Apple och den ska skickas iväg till finland och dom ska kolla på den :ThumbsUp:

 

Dom hade ingen möjlighet att komma o. hämta den så jag måste skicka den via posten o. betala 200kr typ, och sen ska dom betala tillbaka det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Nu har jag snackat klart me Apple och den ska skickas iväg till finland och dom ska kolla på den  :ThumbsUp:

 

Dom hade ingen möjlighet att komma o. hämta den så jag måste skicka den via posten o. betala 200kr typ, och sen ska dom betala tillbaka det. :)

426063[/snapback]

 

Ville bara skriva en update!

 

Nu är nätdelen hos dom som ska reparera den, och min iMac borde komma imorn eller övermorrn! :ThumbsUp:

 

Men nu skaja gå o. äta på lunchen i skolan!

 

ha de gött alla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara skriva en update!

 

Nu är nätdelen hos dom som ska reparera den, och min iMac borde komma imorn eller övermorrn! :ThumbsUp:

 

Men nu skaja gå o. äta på lunchen i skolan!

 

ha de gött alla

437512[/snapback]

 

Jaa, jag fick tur.. Sedan otur!

 

Det hela gick till så att, dom fick delen... men råkade installera den i en annans iMac o. hade redan skickat ut den..

 

Så vafan?!?! Dom hade inga flera Nätdelar o. de skulle inte hinna till Dreamhack... började gå runt i dystra tankar.. vafan, DH utan dator.. det är inget DH!

 

En kille ringde från Apple Finland o. förklarade läget ytterligare, läget var så att det gälde om kompensation.. o. inte så mkt man kunde göra..

Fick en iPod 80GB i kompensation..

 

Jaa, sedan snackade jag med Mizhou om detta.. Han sade att det fanns en firma som är en av sveriges bästa.. Lan-Master..

Att dom kanske skulle ha en nätdel i lager, och sedan skulle man kunna skicka min iMac till dom o. få den reparerad tills onsdan o. när man är påväg mot jönköping så skulle man kunna hämta av den i stockholm..

 

Ringde till Lan-master dagen efter...

 

Linda (en som jobbar där) sade att dom hade fått in en beställning..

 

jag: VA?? en beställning, hur många har ni? :lol:

Linda: Jaa, jag e inte riktigt säker men vi ska ta o. packa upp o. kolla.. ring igen om en kvart..

 

Gick runt i skolan som en tok, denna kvart kändes som en evighet!!

 

Sedan prick 15min efter förra samtalet, ringde jag igen

 

Jag: Hej linda, hade ni någon extra nätdel?

Linda: Jo vi har en extra som vi kan reparera din iMac med.

Jag: Är det sant?! :w00t: Kan du upprepa det du sa just :w00t:

Linda: haha, jaa vi har en extra här inne! :)

Jag: Men skulle det gå bra om min iMac skickas från det Finska företaget med Expressfart till er och sedan skulle ni ha den reparerad till på Onsda?

Linda: Javisst! :ThumbsUp:

Jag: Oh gud va bra! tack så hemskt mycket, Jag kan ju ringa sen o. meddela att iMac är påväg mot er :ThumbsUp:

Linda: Jaadå, det låter bra :ThumbsUp:

 

Så nu idag skickas min iMac mot lan-master o. på måndag är den där! Hurrraaa :skondans::pompoms:

Och på onsdag hämtar jag den!

 

Tack så mycket Lan-master! U saved my Day and Dreamhack! :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Hej hej alla, Denna tråd har ju fått spindelväv i sig, som många andra trådar.. men den ska livas upp..!

 

För ett tag sedan, rättare sagt några månader sedan, började detta samma knarrande från min cd/dvd-läsare.. och den låter hemskt :propellerbaver: Precis som ett radiostyrt flygplan med mini-motor.. http://home.aland.net/ma22161/lyssnaotitta.mov

 

Där finns en film där ni får höra hur den låter.. Och som sagt.. Den har låtit såhär förut.. Och då bytte dom hela läsaren.. men det verkar inte vara felet.. Så vad är rimligt?

 

A: Låta dom titta på den igen och bestämma vad som ska bytas?

 

B: Kräva en ny 20" iMac..

 

C: Annat förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...