Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Slippa skriva lösenord varje gång.


Pennywise

Rekommendera Poster

Finns det något sätt så AirPort automatisk loggar in på ens router när man startar datorn? Lite tråkigt att behöva skriva in lösenordet varje gång.

 

Edit: Ett i-landsproblem, jag vet :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan variant är att helt enkelt inte stänga av datorn så ofta!

Sätt den i vila istället. Av någon anledning är det hälsosammare för datorn, men jag minns inte varför.

 

Får du inte frågan om det ska sparas på Nyckelringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I AirPort Administratörverktyget (ligger i mappen Verktyg) kan man välja inloggningssätt (lösenordsskyddat/automatisk, slutet/öppet nätverk) och mycket annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är inne i routern du ska ställa in det, typ ngt med säkra din mac adress.

403546[/snapback]

 

Jag har säkrat så att bara min dator kan ansluta till routern via datorns unika Macadress. Det som är problemet är att AirPort inte startas automatiskt och loggar in på routern utan jag måste starta AirPort manuellt och manuellt lägga in lösenordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under äpplet (bl. a) har du Nätverksplats.

Hur ser din inställning ut där? Borde väl vara "automatisk".

 

Airporten håller ju själv reda på senast besökta nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir lite förvirrad av dina uppgifter.

 

Om jag förstår dig rätt så har du en iMac med airportkort men ett annat märke på din trådlösa router.

 

Ditt airportkort skall vara aktiverat hela tiden om du inte aktivt stänger av det när du kopplar ifrån nätverket.... eller nåt sådant. Om du aldrig stänger av airporten i datorn så kommer den/skall den alltid slå på automatiskt när diú väcker dator ur vila eller sätter på den från avstängt läge.

 

I nätverksinställningarna, under ställ in airport, skall det finnas en plats där du bestämmer vilket nätverk som är ditt primära nätverk.

Du skall, som nämnt ovan, också få en förfrågan att låta nyckelkjedjan lagra ditt lösenord och därmed slippa logga in på ditt pimära nätverk.

 

lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ställt in nu så lösenordet sparas men varje gång jag sätter på datorn så måste jag starta AirPort manuellt.

 

Har valt min router som standardnätverk och låst den till datorns macadress men den (AirPort) vill inte starta automatiskt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så AirPort ligger överst i listan över anslutningsportar (sista fliken i "närverksinställningar i "systeminställningar").

403656[/snapback]

 

Hjälper inte det. Prova med nya lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag resetade routern efter jag uppdaterade firmwaren på den så nu funkar det...dock går det lika långsamt som förut, har 8Mbit men får bara ut 4,7Mbit trådlöst. Viss skillnad blir det när man kör trådlöst men inte så mycket :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...