Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kjøp Mac i USA, få reisen på kjøpet


Coroner

Rekommendera Poster

Av Harald Brombach på Digi.no (Direkte link til artikkelen)

 

På grunn av hyggelig dollarkurs kan det i dag lønne seg å dra til USA og hente varer selv, i stedet for å kjøpe dem i Norge. Det fikk en Mac-kunde erfare.

 

 

Tidligere digi.no-reporter og svoren Mac-tilhenger, Per Chr. Klingenberg Stokke, tar i dag turen fra Norge til New York for å hente sin etterlengtede Apple PowerBook G4 med 17-tommers skjerm.

 

For mens maskinen i Norge har en veiledende startpris på nesten 32.000 kroner, koster den i USA i underkant av 3300 dollar. Med en dollarkurs på omtrent 6,60 kroner, koster maskinen 21.775 kroner i USA. Selv inkludert flybilletter til 2800 kroner og med fire overnattinger på ungdomsherberg i New York, vil Stokke spare noen kroner på selv å hente maskinen i USA. I tillegg får han reisen på kjøpet.

 

Regnestykket ser du nedenfor:

 

 

Kjøp av maskin 21.775

Norsk mva 5008

Flyreise t/r

New York 2800

Overnatting 800

 

-----------------------------

 

Til sammen 30.383

 

(alle priser i norske kroner)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Mac är dyra i Sverige också dock inte riktigt så dyra som i Norge. I Sverige kostar snabbaste Powermacen 32000 Sek utan skärm vilket naturligtvis blir mindre i Nok. Så för svenskar lönar det sig inte riktigt att resa till USA även om det naturligtvis kan vara värt resan dit. Man måste dock ha tur så att man slipper tullen då alla varor över 12000kr som man för in från USA är belaggda med tullavgifter och då förlorar man naturligtvis stort på affären.Jag tycker för övrigt att det är riktigt dåligt gjort av Apple att inte längre följa den regel som man tidigare gjorde i Apple Sverige då man rätt och slätt 10 dubblade det amerikanska priset i dollar för att få fram det svenska priset. När jag köpte min iMac i December 1999 kostade den 13995kr(ett bra pris tycker jag) och den kostade $1395 i USA. Nu följer man inte längre den regeln utan har för höga priser vilket lett till att man förlorat marknadsandelar. Idag kostar en iMac FP(instegsmodellen) i USA $1299 vilket borde ge om man följde den gamla regeln ett svenskt pris på drygt 13000kr men istället kostar den 15500kr ett överpris på 2500kr. Det värsta är om man räknar på den riktiga dollarkursen idag så kostar iMacen i USA nu "bara" ca 10400kr vilket betyder att iMacen kostar mer än 50% mer i Sverige ocker det är vad det är frågan om. På PC sidan har priserna sänkts något de senaste veckorna tack vare den låga dollarkursen men Apple Sverige har inte skärpt till sig och varit ärliga mot konsumenterna utan stjäl mellanskillnaden i form av en extra marginal på produkterna. Oscar Bjers som enligt egen utsago brukar titta till MacWorlds forum bör ta till sig denna kritik och besluta om sänka priset på nya Macar till mer konsumentvänliga nivåer.

 

[Edit] Detta kanske platsar bättre under Brev Till MacWorld så kanske man kunde få ett svar på detta viktiga ämne i tidningen MacWorld från Oscar Bjers[Edit]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ni tänkt på en sak?.. i New York state är det 7 % tax.. på alla varor.. är det inräknat?...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ni tänkt på en sak?.. i New York state är det 7 % tax..  på alla varor..  är det inräknat?...

Man kan vel handle på "utførsel" (Tax-Free).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ni tänkt på en sak?.. i New York state är det 7 % tax..  på alla varor.. är det inräknat?...

Man kan vel handle på "utførsel" (Tax-Free).

när jag va där så va det inget snack om nått sånt... folk sa dock att man skulle åka ut till Ney Jersy och handla för att dem har lägre skatt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O-key :)

 

Skal huske på det når jeg drar til USA på shoppingtur (men det blir nok ikke med det første).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O-key  :)

 

Skal huske på det når jeg drar til USA på shoppingtur (men det blir nok ikke med det første).

jag ska till CA nu i sommar.. du kan ju skicka med mig lite pengar ;P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ska till CA nu i sommar.. du kan ju skicka med mig lite pengar ;P

ROFLMAO (grunnet min økonomi for tiden)

Du kunne ikke sende meg noen penger først da, så jeg har noen penger å sende med deg :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ska till CA nu i sommar.. du kan ju skicka med mig lite pengar ;P

ROFLMAO (grunnet min økonomi for tiden)

Du kunne ikke sende meg noen penger først da, så jeg har noen penger å sende med deg :D

haha...

 

neee :P...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... men kanskje kunne det lønne seg for meg og Coroner å kjøpe maskinene våre i Sverige? Finnes det Mac-butikker i Østersund-området? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... men kanskje kunne det lønne seg for meg og Coroner å kjøpe maskinene våre i Sverige? Finnes det Mac-butikker i Østersund-området?  :rolleyes:

:D Det koster jo nesten like mye å reise fra Bergen og over grensen mot Øst som det koster å reise fra Bergen til NY :P

 

Beklager min sarkasme, men siden de aller fleste nordmen som bor på Østlandet (eller andre steder nær svenskegrensen), reiser til Sverige når de skal handle, så er ikke det noe lønsomt for oss på Vestlandet å gjøre det samme. Alternativet er å ta MS Jupiter til Newcastle, men det er jo svært dyrt det og (for ikke å snakke om at reisen tar lang tid).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forresten, når jeg tenker meg om (som jeg jo gjør av og til)!

 

Man kan jo handle på utførsel i Sverige. Hvor høy er mons-satsen i Sverige?

 

>>Hooloovoo, din ide var jo gjerne ikke så værst :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Hur många datorer får man ta med sig ut för privat bruk?

Måste man tulla för dem också?

 

En G4 Powerbook och en iBook kan väl räknas som handbagage :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Forresten, når jeg tenker meg om (som jeg jo gjør av og til)!

 

Man kan jo handle på utførsel i Sverige. Hvor høy er mons-satsen i Sverige?

 

>>Hooloovoo, din ide var jo gjerne ikke så værst  :)

Hej!

 

Momssatsen i Sverige är generellt sett 25%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många datorer får man ta med sig ut för privat bruk?

Måste man tulla för dem också?

 

En G4 Powerbook och en iBook kan väl räknas som handbagage  :ph34r:

Du måste betala svensk moms för allt som kostar över 500 kr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Hur många datorer får man ta med sig ut för privat bruk?

Måste man tulla för dem också?

 

En G4 Powerbook och en iBook kan väl räknas som handbagage  :ph34r:

Hej!

 

Man får föra in hur mycket man vill mellan EU länder utan att Tulla. Men utanför EU så varierar reglerna mellan olika länder beroende på prisläget i varje land. Mellan USA och Sverige tex får man föra in varor till ett maxvärde av 12000kr innan man måste Tulla(gäller naturligtvis inte sprit och cigaretter)(När det gäller postorder är reglerna betydligt hårdare där skall alla varor mellan USA och Sverige beläggas med tullavgift även om de flesta leveranser slipper undan). Men de flesta slipper ifrån Tullen turligt nog. mellan Norge och Sverige finns inga utförselbegränsningar då prisläget i Norge är högre än i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Hur många datorer får man ta med sig ut för privat bruk?

Måste man tulla för dem också?

 

En G4 Powerbook och en iBook kan väl räknas som handbagage  :ph34r:

Hej!

 

Man får föra in hur mycket man vill mellan EU länder utan att Tulla. Men utanför EU så varierar reglerna mellan olika länder beroende på prisläget i varje land. Mellan USA och Sverige tex får man föra in varor till ett maxvärde av 12000kr innan man måste Tulla(gäller naturligtvis inte sprit och cigaretter). Men de flesta slipper ifrån Tullen turligt nog. mellan Norge och Sverige finns inga utförselbegränsningar då prisläget i Norge är högre än i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... for meg er det ikke så langt å kjøre, så hvis jeg uansett skal dit for eksempel på golfferie, hadde det jo ikke vært så dumt... Igjen: Finnes det noen Mac-butikker i Östersund eller noenlunde i nærheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finnes det noen Mac-butikker i Östersund eller noenlunde i nærheten?

Nej, det tror jag inte.

Finns det så har de iaf lyckats undgå mig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hva blir det nærmeste, da? Hvilke svenske byer har egentlig apple-butikker?

 

(Jeg tente på idéen :o)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples ÅF sökning

 

http://applefn.infonow.net/bin/findNow?CLI...AGE=SWE_SWEDISH

 

 

Dialect Barngårdsgatan 31

831 23 Östersund

Telefon: 063-575900

Fax: 063-57 59 59

www.kontorsvaruhuset.com 1.04 km.

 

 

Utställning

Öppet helger

Finansiering/uthyrning

Kreditkort välkommet

 

 

 

Koneo Bangårdsgatan 2F

831 34 Östersund

Telefon: 063-194540

Fax: 063-123888

www.ostersund.koneo.se 0.83 km.

 

 

Utställning

Finansiering/uthyrning

Kreditkort välkommet

Träning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Norsk mva 5008"

 

Är detta moms? Tänker han altså vara ärlig, och tjänar fortfarande in resan?

 

/Andreas :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Norsk mva 5008"

 

Är detta moms? Tänker han altså vara ärlig, och tjänar fortfarande in resan?

 

/Andreas :ph34r:

Ja,

 

Mva = MerVerdiAvgift = Moms

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...