Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iTunes för Windows: succé eller pannkaka?


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Men som så ofta i musikbranschen är en del format inkompatibla. Det innebär att musik från nya Napster, som alltså blir störst i fråga om antalet erbjudna låtar, inte går att spela på den populäraste fickspelaren, Apples iPod. Den kan inte läsa koden från Napster (Windows Mredia Player) och de flesta andra spelare kan inte läsa iTunes egna Apple-format.

 

Vadå "inte läsa iTunes egna Apple-format"? Det är väl för tusan vanliga mp3:or som laddas ner när man köper låtar i iTMS!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thevil

Postat den Oct 15 2003, 02:37

Ett litet företag i New York, US har stämt ett stort företag, Microsoft. Det lilla företaget säger att det större företaget inte får sälja nedladdningsbara saker över internet därför att det strider mot det lilla företagets patent.

 

Läs mer om den underliga patent stämningen.

 

Borde inte detta innebära att man bryter mot deras patent om man låter folk ladda ner program och sen tar betalt för dom? Tex shareware...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte XPiTunes släppas idag??

 

///????

Klockan sju ska det släppas tydligen....

 

Senare idag kommer Apple att hålla ett event i San Fransisco som kommer live-strömmas till diverse butiker runt om i USA. Då tänker de släppa iTunes och iTunes Music Store för Windows och det var ju inte helt osannolikt att de även sockrar iPod-linjen också.

Stay tuned, kl 19 svensk tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils säger nåt mycket bra

 

Till skillnad från de flesta Macanvändare vet de flesta pc-användare inte varför de använder Windows. De har inte satt sig ner, funderat på vad de gör, vad de gillar och vad de ogillar, vägt för och nackdelar och kommit fram till att "det är en Dell med Windows XP jag ska ha". De har sagt till sig själva "jag måste ha data" och sen hoppat på ett bra erbjudande.

 

Det som avskräcker dem från att använda iPod är priset, inte att den är gjord av Apple.

 

det kanske är ett medelande som borde sättas upp på lappar lite varstans, där många kan se det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Vadå "inte läsa iTunes egna Apple-format"? Det är väl för tusan vanliga mp3:or som laddas ner när man köper låtar i iTMS!?

Ibland förvånas man över vad dom skriver i tidningarna. Ingen koll…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå "inte läsa iTunes egna Apple-format"? Det är väl för tusan vanliga mp3:or som laddas ner när man köper låtar i iTMS!?

Ibland förvånas man över vad dom skriver i tidningarna. Ingen koll…

No kidding! (w00t) :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå "inte läsa iTunes egna Apple-format"? Det är väl för tusan vanliga mp3:or som laddas ner när man köper låtar i iTMS!?

 

AAC är det väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som så ofta i musikbranschen är en del format inkompatibla. Det innebär att musik från nya Napster, som alltså blir störst i fråga om antalet erbjudna låtar, inte går att spela på den populäraste fickspelaren, Apples iPod. Den kan inte läsa koden från Napster (Windows Mredia Player) och de flesta andra spelare kan inte läsa iTunes egna Apple-format.

 

Vadå "inte läsa iTunes egna Apple-format"? Det är väl för tusan vanliga mp3:or som laddas ner när man köper låtar i iTMS!?

Vem skrev det??? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som så ofta i musikbranschen är en del format inkompatibla. Det innebär att musik från nya Napster, som alltså blir störst i fråga om antalet erbjudna låtar, inte går att spela på den populäraste fickspelaren, Apples iPod. Den kan inte läsa koden från Napster (Windows Mredia Player) och de flesta andra spelare kan inte läsa iTunes egna Apple-format.

 

Vadå "inte läsa iTunes egna Apple-format"? Det är väl för tusan vanliga mp3:or som laddas ner när man köper låtar i iTMS!?

Vem skrev det??? :blink:

Läs länken..... Det var en på DN som skrivit det....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå "inte läsa iTunes egna Apple-format"? Det är väl för tusan vanliga mp3:or som laddas ner när man köper låtar i iTMS!?

Apple använder sig av filformaten ACC och inte mp3. Även om ACC inte i sig är Applespecifikt, är det inte speciellt vanligt jämfört med mp3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Itunes kommer att bli en hit på Windows. Apples samarbete med Pepsi och AOL kommer att lägga grunden för det. Det enda hotet är MS. Vad kommer de att producera för musikaffärsprogram? Om något alls? Glöm inte vad som hände med Netscape när MS ville in med sin webbläsare på marknaden. Stor är störst och MS är ännu större.

 

Undrar hur lanseringskampanjen kommer att se utför Itunes? Någon som vet?

 

ps. ACC är väl en vidareutveckling av MP3?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att iTunes för Windows blir en marginalprodukt. Okunskap och fördomar mot APPLE kommer att hindra spridningen. Inte ens om APPLES är bättre än MS tror jag det blir en hit.... Hoppas jag har fel... :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå "inte läsa iTunes egna Apple-format"? Det är väl för tusan vanliga mp3:or som laddas ner när man köper låtar i iTMS!?

Apple använder sig av filformaten ACC och inte mp3. Även om ACC inte i sig är Applespecifikt, är det inte speciellt vanligt jämfört med mp3.

Aha...ok..så det är ACC. Men det är ju inte så svårt att konvertera om ACC till MP3 i iTunes... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Itunes kommer att bli en hit på Windows. Apples samarbete med Pepsi och AOL kommer att lägga grunden för det. Det enda hotet är MS. Vad kommer de att producera för musikaffärsprogram? Om något alls? Glöm inte vad som hände med Netscape när MS ville in med sin webbläsare på marknaden. Stor är störst och MS är ännu större.

 

Undrar hur lanseringskampanjen kommer att se utför Itunes? Någon som vet?

 

ps. ACC är väl en vidareutveckling av MP3?

Det finns ett par väsentliga skillnader mellan Netscape vs Microsoft och Apple iTunes vs Microsoft.

 

Netscape hade en affärsmodell som gick ut på att man skulle betala för webbläsaren - när Microsoft gick in med en gratis webbläsare slog man i ett slag undan benen för hela Netscapes affärsmodell.

 

iTunes däremot är hårt knuten till iPod - de som köpt iPod har redan sagt att de gillar Apples prylar. För att konkurrera med iTunes måste MS och alla andra erbjuda en tjänst som i varje fall är lika lätt att integrera med iPod som iTunes är. De ska dessutom övertyga användaren om att aktivtavstå från iTunes, och för att lyckas med det krävs ganska mycket.

 

Det som var Explorers styrka i kampen mot Netscape var att den kom förinstallerad. I mångt och mycket kommer samma fördel att jobba för iTunes, eftersom den rimligtvis kommer att levereras med iPod.

 

Utanför gruppen med iPod-användare kommer däremot iTunes att få det betydligt tuffare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara säga att det funkar alldeles utomordentligt bra med att dela ut sin musik mellan Mac o PC nu. Körde igång iTunes på en bärbar PC och delade ut min MP3 samling på Maccen, funka direkt. Min PC användande kolega blev väldigt glad över helt plötsligt ha tillgång till massa bra music.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har upptäckt en jobbig detalj med itunes ifall man pillar med programmet och gör det för fort samtidigt som man spelar musik så hackar ljudet till i några sekunder kör win2000 service pack 4 förhoppningsvis så löser apple denna buggen fort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Tror du att Apple kommer att ha en chans på Windowsplattformen, mot gamla pc-rävar som Dell och Napster?

Det största hotet är väl Microsoft. Om MS bestämmer sig för att det inte skall vara bra,då kommer en WindowsUpdate som ser till att iTunes slutar funka bra, så är det.

 

Jag kör WinUpdate på den XPSunklaptop jag har för testa vissa saker mot windows och har varit spännande upplevelser ;-)

 

Efter install som kommer en "wizard" fram och talar om att "det finns onödiga saker på skrivbordet som den vill ta bort.", och vipps fanns inte längre QuickTime Player på skrivbordet

 

Undrar varför??

 

MS gillar tydligen inte QT, som man "plockade bort 'aliaset'", och återställde alla filemappings till Win Media Player.

 

Så, än en gång. iTunes framgångar beror helt på vad microsoft gör i sina WindowsUpdates.

Hej!

 

Microsoft har haft som ambition att ett skrivbord i Xp skall vra så rent som möjligt och har därför tycker de gjort användarna en tjänst genom att ha ställt in funktionen "Rensa upp Skrivbordet" påslaget by default. Denna funktion gör så att ikoner/genvägar på skrivbordet som ej använs särskilt frekvent under de senaste 60 dagarn akommer att tas bort efter 60 dagar. Vissa updates från Microsoft påskyndar dock det hela lite. Personligen så tycker jag inte att ett alias till Quicktime är nödvändigt att ha på skrivbordet.Jag har då aldrig använt den.Istället så startar ju QT automatiskt när man klickar på en QT fil eller länk till sådan på webben. Annars så är det ju nästan smidigare att ha en genväg i Startmenyn istället. I alla fall för att stänga av rensa funktionen gör du på följande sätt i XP:

 

Högerklicka på Skrivbordet och välj Egenskaper,I dialogrutan välj Skrivbord och klicka sedan på knappen Anpassa Skrivbordet, Avmarkera här alternativet Kör Guiden rensa Upp och klicka på OK så är det klart!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Huruvida det blir en succe eller inte får framtiden utvisa. Tycker dock att förutsättningen för en succe är goda. Sedan jag skaffade PC nyligen så är just en riktigt bra mp3 spelare som har alla önskvärda funktioner och är riktigt lättanvänd varit en av de saker jag saknat mest på PC'n. iTunes är verkligen efterlängtad!

 

Allt hänger väl på om ryktet börjar gå i PC världen och att PC tidningarna skriver bra om iTunes vilket de borde göra med tanke på hur bra den är. Så som sagt förutsättningarna för en succe är mycket goda!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netscape hade en affärsmodell som gick ut på att man skulle betala för webbläsaren - när Microsoft gick in med en gratis webbläsare slog man i ett slag undan benen för hela Netscapes affärsmodell.

 

 

 

Det som var Explorers styrka i kampen mot Netscape var att den kom förinstallerad. I mångt och mycket kommer samma fördel att jobba för iTunes, eftersom den rimligtvis kommer att levereras med iPod.

 

det stämmer inte riktigt, netscape hade två olika affärsmodeller för communicator, en riktad mot företag som dom tog betalt för och en riktad till privatanvändare som var gratis. det var microsofts integrering av ie i windows95b som var startskottet till netscapes fall.

 

kanske får vi se apples itunes förinstallerad i en oem version av xp med nästa servicepack eller i kommande longhorn? det finns redan domstolsbeslut på att microsoft är tvungna att tillåta den typen av förinstallation från tredjepartstillverkare som apple kan utnyttja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rättning av mitt föregående inlägg: det finns domstolsbeslut på att tredjepartstillverkare som sluter avtal med oem kan förinstallera sina programvaror på windows och att microsoft måste tillåta det.

 

ex att apple sluter avtal med dell om att förinstallera itunes med windows på alla dell maskiner som säljs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du att Apple kommer att ha en chans på Windowsplattformen, mot gamla pc-rävar som Dell och Napster?

eftersom det inte finns någon online musicstore för windows varken av dell eller microsoft så är jag övertygad om att apple har en god chans att dominera den marknanden även på windows. men man ska ha klart för sig att inte ens apple tror att det går att tjäna pegar på itms den finns där för att sälja ipods och inget annat.

 

http://news.com.com/2100-1041_3-5092559.ht...html?tag=mac.nn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skitsnack! sluta upp med att läsa slashdot.org, du får en massa paranoida ideer i huvudet.

Dessa två länkar visar JUST det jag nämnde:

 

[Wired | ZDNet news]

 

nämligen att XPs sökning efter musik ALLTID pekar på microsofts egen Musiksite, och att det nu pågår en utredning inom federala polisen om just detta i USA.

 

fixade länkarna lite snyggare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa två länkar visar JUST det jag nämnde:

 

nämligen att XPs sökning efter musik ALLTID pekar på microsofts egen Musiksite, och att det nu pågår en utredning inom federala polisen om just detta i USA.

 

Nej? hur kan du påstå det? såhär skrev du i ditt första inlägg:

 

Om MS bestämmer sig för att det inte skall vara bra,då kommer en WindowsUpdate som ser till att iTunes slutar funka bra, så är det.

 

Att Microsoft medvetet skulle sabotera för Apple om deras iTunes och ITMS blir en framgång på Windows finner jag helt osannolikt, länkarna som du tillhandahåller berättar om Microsofts försök att peka kunderna i "rätt" riktning mot deras egen media site mha av IE trots att användarna ev har ändrat default browser i XP till något annat än IE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...