Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerhet?


lasson

Rekommendera Poster

Blir ju lite oroad när man läser om hur lätt det är att ta alla mina pengar -> http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_6274328.asp. Jag ifrågasätter dock artikeln lite, "det krävs bara att de gör ett misstag" står det, vilket misstag då? Jag läser artikeln så att om hackaren ska lyckas måste han förvilla mig till sin egen sida istället för www.seb.se... det låter inte helt lätt. Att göra bankärenden på ett internatcafé skulle jag aldrig drömma om.

 

Vad vill jag säga? jo att artikeln är förvirrande, som att den som skrivit atrikeln inte riktigt vet vad han pratar om utan tar formuleringar direkt från de som vet vad de snackar om och skriver om så att vem som helst ska kunna läsa den och förstå (eller iaf tro att de förstår). Är det nån som kan så att säga förklara det från andra hållet, så att inte vem som helst förstår men de som förstår förstår lite bättre? (om ni förstår vad jag menar, antagligen inte).

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Tja, inte mycket nytt i den artikeln. Att okypterad data som färdas på nätet är "som ett vykort som ligger framme i fikarummet" är väl knappast en nyhet till exempel. Och att göra bankärenden i en bank som inte har temporära koder/nycklar, och att dessutom göra det på en offentlig dator, låter som fullständig dårskap för mig. Herregud, det är ju som att lämna plånboken vid bordet när man går på toaletten på ett café mitt i storstaden :D

 

Jag skulle dra mig från att göra bankärenden från någon annan dator än min egen, framför allt skulle jag inte göra det på en windowsmaskin som inte står bakom en mycket bra brandvägg och har gjort så hela tiden sen installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...