Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Diesel är i ropet!


Axelman

Rekommendera Poster

Vet du vad det blir? Jag köpte en Golf 1,9 TDI 2004 nya karrossen i våras och rev kontraktet efter en vecka då jag fick svår stressreaktion... bilen var inte leveransklar då så det gick bra... men det var en grymt fin bil..... :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vad det blir? Jag köpte en Golf 1,9 TDI 2004 nya karrossen i våras och rev kontraktet efter en vecka då jag fick svår stressreaktion... bilen var inte leveransklar då så det gick bra... men det var en grymt fin bil..... :bultandehjarta:

388912[/snapback]

 

Det blir en Citroën C4 1,6 HDi med en ny typ av automatlåda (egentligen en manuell låda som kan växla själv). Bränsleförbrukningen uppges ligga på 0,45 l/mil blandad körning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är det bara att hoppas på att vi här i norrland inom kort kan börja framställa ekologisk FT-diesel, för miljöns skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Visste ni att en dieselbil kan köras på filtrerad frityrolja? :D:kaffe: Bara att åka till macdonalds och ta för sig....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste ni att en dieselbil kan köras på filtrerad frityrolja? :D  :kaffe: Bara att åka till macdonalds och ta för sig....

388920[/snapback]

 

Jodå, en diesel skulle nog gå att tanka med kottar om de vore flytande. Problemet är att bränslesystemet med pump och allt får problem med högviskosa oljor, speciellt vintertid. Inte helt omöjligt dock att köpa några dunkar billig rapsolja från Lidl för 8 kr litern och späda ut diesseln med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt ViBilägare kan alla dieselbilar köras på diesel typ Preems BioMil som har 5% rapsolja i blandat. MEN: om inte biltillverkaren uttryckligen säger kan du inte räkna med att köra på 100% rapsolja. I och med partickelfiltrens intåg har det blivit kinkigt med kvaliten på soppan. Biodieseln är aggresivare mot packningar och tätningar vilket gör att bränslesystemet måste anpassas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir en Citroën C4 1,6 HDi med en ny typ av automatlåda (egentligen en manuell låda som kan växla själv). Bränsleförbrukningen uppges ligga på 0,45 l/mil blandad körning.

388916[/snapback]

 

Själv skulle jag nog kolla i ett oberoende test innan jag köpte glädjesiffrorna. Men Peugeot/Citroens dieselmotorer är kalas! Kollade på Citroens hemsida men där fnns det inte med det du beskriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag nog kolla i ett oberoende test innan jag köpte glädjesiffrorna. Men Peugeot/Citroens dieselmotorer är kalas! Kollade på Citroens hemsida men där fnns det inte med det du beskriver.

388936[/snapback]

 

Vet klart bättre än att lita på siffrorna, men de ger i alla fall något att jämföra med. C3:an som jag har brukar ligga runt 0,6 l/mil (över på vintern och under på sommarn) och enligt Citroën ska den dra 0,62 vid blandad körning, låt gå att jag kör mest landsväg då det inte finns så mycket stad härikring.

 

 

Växellådan finns ännu ej i Sverige utan kommer om ett par veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att den manuella verisonen är deklarerad för 0.47 blandad körning så lär det inte bli någon större skillnad. De pengarna som automatlådan kostar skulle jag lägga på annat, men du kanske är helsåld på automat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att den manuella verisonen är deklarerad för 0.47 blandad körning så lär det inte bli någon större skillnad. De pengarna som automatlådan kostar skulle jag lägga på annat, men du kanske är helsåld på automat.

388947[/snapback]

 

Automatlådan kommer inte kosta mer än 7500 kr och då får man sådana där fräsiga paddlar bakom ratten att växla med, en växelspak i aluminium samt aluminiumdetaljer på ratten och man får en sjätte växel. Och ja, jag gillar automat, mycket bekvämt.

 

Men man får köra enormt mycket om man ska räkna hem extrakostnaden i minskad förbrukning även om man tar i beaktande att skatten blir några hundralappar lägre också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Automatlådan kommer inte kosta mer än 7500 kr och då får man sådana där fräsiga paddlar bakom ratten att växla med, en växelspak i aluminium samt aluminiumdetaljer på ratten och man får en sjätte växel. Och ja, jag gillar automat, mycket bekvämt.

 

Men man får köra enormt mycket om man ska räkna hem extrakostnaden i minskad förbrukning även om man tar i beaktande att skatten blir några hundralappar lägre också.

388951[/snapback]

Nöje och välbefinnande får väl oxå kosta lite eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju testa med honung, ganska likt i färgen iaf. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nöje och välbefinnande får väl oxå kosta lite eller?

388968[/snapback]

 

Precis, räknar med en kostnadsbesparing på ca 700 kr per år jämfört med en manuell låda så det är inga stora pengar det rör sig om, utan det handlar om bekvämlighet och trafiksäkerhet. Att man sedan besparar miljön några gram CO2 per kilometer gör ju inte saken sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Automatlådan kommer inte kosta mer än 7500 kr och då får man sådana där fräsiga paddlar bakom ratten att växla med, en växelspak i aluminium samt aluminiumdetaljer på ratten och man får en sjätte växel. Och ja, jag gillar automat, mycket bekvämt.

 

Men man får köra enormt mycket om man ska räkna hem extrakostnaden i minskad förbrukning även om man tar i beaktande att skatten blir några hundralappar lägre också.

388951[/snapback]

 

Ja men tänk hur många iPods man får för 7500:- :tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå dieslar:

 

Det var i ett avsnitt av rederiet som maskinisten stolt sa att de hade en turbinmotor på si och så många Hp. Bara det att i bakgrunden hängde en jättelik reservkolv. :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...