Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Diesel är i ropet!


Axelman

Recommended Posts

Vet du vad det blir? Jag köpte en Golf 1,9 TDI 2004 nya karrossen i våras och rev kontraktet efter en vecka då jag fick svår stressreaktion... bilen var inte leveransklar då så det gick bra... men det var en grymt fin bil..... :bultandehjarta:

Link to comment
Share on other sites

Vet du vad det blir? Jag köpte en Golf 1,9 TDI 2004 nya karrossen i våras och rev kontraktet efter en vecka då jag fick svår stressreaktion... bilen var inte leveransklar då så det gick bra... men det var en grymt fin bil..... :bultandehjarta:

388912[/snapback]

 

Det blir en Citroën C4 1,6 HDi med en ny typ av automatlåda (egentligen en manuell låda som kan växla själv). Bränsleförbrukningen uppges ligga på 0,45 l/mil blandad körning.

Link to comment
Share on other sites

marcushedenstrom

Visste ni att en dieselbil kan köras på filtrerad frityrolja? :D:kaffe: Bara att åka till macdonalds och ta för sig....

Link to comment
Share on other sites

Visste ni att en dieselbil kan köras på filtrerad frityrolja? :D  :kaffe: Bara att åka till macdonalds och ta för sig....

388920[/snapback]

 

Jodå, en diesel skulle nog gå att tanka med kottar om de vore flytande. Problemet är att bränslesystemet med pump och allt får problem med högviskosa oljor, speciellt vintertid. Inte helt omöjligt dock att köpa några dunkar billig rapsolja från Lidl för 8 kr litern och späda ut diesseln med.

Link to comment
Share on other sites

Enligt ViBilägare kan alla dieselbilar köras på diesel typ Preems BioMil som har 5% rapsolja i blandat. MEN: om inte biltillverkaren uttryckligen säger kan du inte räkna med att köra på 100% rapsolja. I och med partickelfiltrens intåg har det blivit kinkigt med kvaliten på soppan. Biodieseln är aggresivare mot packningar och tätningar vilket gör att bränslesystemet måste anpassas.

Link to comment
Share on other sites

Det blir en Citroën C4 1,6 HDi med en ny typ av automatlåda (egentligen en manuell låda som kan växla själv). Bränsleförbrukningen uppges ligga på 0,45 l/mil blandad körning.

388916[/snapback]

 

Själv skulle jag nog kolla i ett oberoende test innan jag köpte glädjesiffrorna. Men Peugeot/Citroens dieselmotorer är kalas! Kollade på Citroens hemsida men där fnns det inte med det du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Själv skulle jag nog kolla i ett oberoende test innan jag köpte glädjesiffrorna. Men Peugeot/Citroens dieselmotorer är kalas! Kollade på Citroens hemsida men där fnns det inte med det du beskriver.

388936[/snapback]

 

Vet klart bättre än att lita på siffrorna, men de ger i alla fall något att jämföra med. C3:an som jag har brukar ligga runt 0,6 l/mil (över på vintern och under på sommarn) och enligt Citroën ska den dra 0,62 vid blandad körning, låt gå att jag kör mest landsväg då det inte finns så mycket stad härikring.

 

 

Växellådan finns ännu ej i Sverige utan kommer om ett par veckor.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att den manuella verisonen är deklarerad för 0.47 blandad körning så lär det inte bli någon större skillnad. De pengarna som automatlådan kostar skulle jag lägga på annat, men du kanske är helsåld på automat.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att den manuella verisonen är deklarerad för 0.47 blandad körning så lär det inte bli någon större skillnad. De pengarna som automatlådan kostar skulle jag lägga på annat, men du kanske är helsåld på automat.

388947[/snapback]

 

Automatlådan kommer inte kosta mer än 7500 kr och då får man sådana där fräsiga paddlar bakom ratten att växla med, en växelspak i aluminium samt aluminiumdetaljer på ratten och man får en sjätte växel. Och ja, jag gillar automat, mycket bekvämt.

 

Men man får köra enormt mycket om man ska räkna hem extrakostnaden i minskad förbrukning även om man tar i beaktande att skatten blir några hundralappar lägre också.

Link to comment
Share on other sites

Automatlådan kommer inte kosta mer än 7500 kr och då får man sådana där fräsiga paddlar bakom ratten att växla med, en växelspak i aluminium samt aluminiumdetaljer på ratten och man får en sjätte växel. Och ja, jag gillar automat, mycket bekvämt.

 

Men man får köra enormt mycket om man ska räkna hem extrakostnaden i minskad förbrukning även om man tar i beaktande att skatten blir några hundralappar lägre också.

388951[/snapback]

Nöje och välbefinnande får väl oxå kosta lite eller?

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju testa med honung, ganska likt i färgen iaf. :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Nöje och välbefinnande får väl oxå kosta lite eller?

388968[/snapback]

 

Precis, räknar med en kostnadsbesparing på ca 700 kr per år jämfört med en manuell låda så det är inga stora pengar det rör sig om, utan det handlar om bekvämlighet och trafiksäkerhet. Att man sedan besparar miljön några gram CO2 per kilometer gör ju inte saken sämre.

Link to comment
Share on other sites

Automatlådan kommer inte kosta mer än 7500 kr och då får man sådana där fräsiga paddlar bakom ratten att växla med, en växelspak i aluminium samt aluminiumdetaljer på ratten och man får en sjätte växel. Och ja, jag gillar automat, mycket bekvämt.

 

Men man får köra enormt mycket om man ska räkna hem extrakostnaden i minskad förbrukning även om man tar i beaktande att skatten blir några hundralappar lägre också.

388951[/snapback]

 

Ja men tänk hur många iPods man får för 7500:- :tarskratt:

Link to comment
Share on other sites

Appropå dieslar:

 

Det var i ett avsnitt av rederiet som maskinisten stolt sa att de hade en turbinmotor på si och så många Hp. Bara det att i bakgrunden hängde en jättelik reservkolv. :skondans:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...