Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

QuickTime i Safari


P Larsson

Rekommendera Poster

Någon som känner till problemet med att QuickTime plug-in inte fungerar på vissa sidor? Min QuickTime är den senaste versionen och fungerar utan problem i övrigt. Problemet uppstod då jag bytte till MacBook Pro från en Powerbook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer när du besöker de sidorna? Kommer QuickTime-loggan upp, eller händer ingenting?

Är du säker på att det är "riktiga" QuickTime-filmer också?

Det kan ju vara t.ex Windows Media-format, och då måste du ha t.ex Flip4Mac-pluginen för att QuickTime ska kunna spela dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liknande händer för mig när jag ska streama videos på t.ex Gamespot. Får upp ett meddelande som säger något i stil med "Quicktime försöker spela upp en fil som kräver en insticksfil som Safari inte stöder", eller liknande.

 

Allt gick fin-fint med min gamla mac mini, men nu plötsligt går det inte med den nya intel minin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liknande händer för mig när jag ska streama videos på t.ex Gamespot. Får upp ett meddelande som säger något i stil med "Quicktime försöker spela upp en fil som kräver en insticksfil som Safari inte stöder", eller liknande.

 

Allt gick fin-fint med min gamla mac mini, men nu plötsligt går det inte med den nya intel minin.

390249[/snapback]

Förmodligen så har du gamla plugins (som är skrivna för PowerPC-processorn), och de fungerar bara om du kör Safari i emulerat läge genom Rosetta.

 

Om du kör Intelversionen av Safari, så måste du uppgradera dina plugins, till UB-versioner.

Det kan t.ex vara så att du har en för gammal Flip4Mac. Uppdatera den till senaste versionen, så ska det nog gå bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen så har du gamla plugins (som är skrivna för PowerPC-processorn), och de fungerar bara om du kör Safari i emulerat läge genom Rosetta.

 

Om du kör Intelversionen av Safari, så måste du uppgradera dina plugins, till UB-versioner.

Det kan t.ex vara så att du har en för gammal Flip4Mac. Uppdatera den till senaste versionen, så ska det nog gå bättre.

390345[/snapback]

 

Hur/var uppgraderar jag?

 

Tacksam för hjälp Mizhou.

 

*EDIT*

 

Sökte på Flip4mac och har nu uppdaterat och det fungerar nu (tack för tipset!). Videostreamern ser dock annorlunda ut och som om den saknade vissa "fonts"/delar eller liknande. Gör ju inget.

 

/Richard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som händer är att QT loggan kommer upp med ett frågetecken i. Jag har nu installerat Flip2Mac av senaste version, men problemet kvarstår. Jag läste ett av Mizhous inlägg där han säger att det finns en Intelversion av Safari. Kan det stämma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som händer är att QT loggan kommer upp med ett frågetecken i. Jag har nu installerat Flip2Mac av senaste version, men problemet kvarstår. Jag läste ett av Mizhous inlägg där han säger att det finns en Intelversion av Safari. Kan det stämma?

390808[/snapback]

Safari som du har fått med din dator, innehåller programkod för att kunna köras både på Intel och PPC (den är Universal Binary eller UB). Om du startar Safari på en Intel-baserad Mac, så är det Intel-koden i Safari som körs. Dock fungerar inte de plugin som bara är skrivna för PPC då.

 

Om man har plugins som bara är skrivna för PPC, så kan man säga åt Safari att köras under Rosetta, och då fungerar alla gamla PPC-plugins. Det är bra om man har plugins som inte ännu kommit i nya versioner för Intel.

 

Det bästa är dock att ladda hem de senaste versionerna av alla plugins, om de har stöd för Intel. Då behöver du inte bekymra dig om PPC alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som händer är att QT loggan kommer upp med ett frågetecken i. Jag har nu installerat Flip2Mac av senaste version, men problemet kvarstår.

390808[/snapback]

Då är filmen du försöker se förmodligen inte i Windows Media-format, utan något annat. Om du kan något om html, så kan du välja "Visa källa" från menyn "Innehåll" i Safari. Då får du upp html-koden för sidan, och kan leta rätt på vilket format som filmen är i, och kan sedan ladda hem den plugin som krävs för att visa den.

 

Sidan är inte helt korrekt kodad. Om den hade varit det, så hade Safari visat ett meddelande om VILKEN plugin du saknar, och du hade också fått en länk för nedladdning. De som har gjort sidan har alltså inte lagt in fullständig information om vilken plugin som krävs, och en länk till nedladdningen av denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågetecknet? Har haft det - tog bort m(efter tips på nätet) en plug-in som låg i:

 

hd/bibliotek/Internet Plug-Ins/

 

den hette något med QuickTime...och .webplugin på slutet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...