Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern HD via FW


NiklasK

Rekommendera Poster

Har precis fått hem in externa HD och formaterat den och allt verkar funka bra. Slår man på strämmen så dyker ikonen upp automatiskt. Jag råkade dock av misstag välja att "mata ut" hårddisken och då försvann HD ikonen och jag hittade inte nåt sätt att gå in i den igen.

 

Fick köra en blondin-variant och stänga av den och sen sätta på den igen för att få fram den.

 

Hur hanterar jag detta smidigast. Åsikter mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Jag är inte säker men borde det inte räcka med att dra ut fw sladden och sätta i den igen så anslus den igen? :fundersam:

 

Själv kör jag systemet från den externa fw disken så jag vill inte "mata ut" den :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänga av den och på den låter bra.

Annars sladden.

När du vilar datorn går den oxå i vila så man behöver inte mata ut den å stänga av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även starta den från programmet skrivverktyg och markera HDn och sedan klicka på "Lägg på skrivbordet". Så slipper du stänga av den och sätta på den eller dra ut sladdar...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Blondinvarianten" är inte så dum ändå :-)

 

Så vitt jag vet så sköts ju sådant av daemonen "diskarbitration" via kommandot diskutil.

Man borde kunna skriva

. > diskutil list

. > diskutil mountDisk (det valda ur listan)

i terminalen - men jag har faktiskt aldrig provat.

Vet jag provade att montera och avmontera och montera CD-skivor en gång, men jag använde nog disktools under 10.3 och det är ju inte så bra direkt :-) , så det blev lite knas då jag fick dubletter av möjliga mounts då :-(

 

Något litet käckt program (widget?) att söka "mountable" diskar så som man scannade SCSI-kedjan med under os6-7 har jag inte hittat - läge att skriva en Widget (som ju kan styra applescripts etc.) kanske :-)

Fast någon annan kanske känner till något sådant - skivverktyg går ju oxå använda iofs :-)

 

Men "blondinvarianten" är inte så dum ändå :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hanterar jag detta smidigast. Åsikter mottages tacksamt.

388243[/snapback]

Precis så som du gjorde. Du kan också dyka ner i Terminalen och köra kommandot mount, om du vet hur man använder det. Ett enklare alternativ är att skapa en genväg (alias) till hårddisken eller någon fil på den. Om du har "matat ut" din hårddisk, så är det bara att klicka på aliaset till din fil, så kommer hårddisken att mountas, och filen öppnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst nånstans att jag egentligen inte skall behöva den nät-adapter som medföljde det chassi-kit jag köpte (Macline frn Macoteket tillsammans med en Seagate Barracuda). Har testat att endast ha i FW kabeln men får den inte att "gå igång" då. Går det eller går det inte med strömförsörjning via FW kabeln?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag systemet från den externa fw disken så jag vill inte "mata ut" den :whistling:

388268[/snapback]

Finns det nån fördel med att köra systemet från extern hårddisk? Jag har installerat ett system på en liten partition på min externa Porsche, men det är mer att ha i nödfall datorns hårddisk skulle skära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst nånstans att jag egentligen inte skall behöva den nät-adapter som medföljde det chassi-kit jag köpte (Macline frn Macoteket tillsammans med en Seagate Barracuda). Har testat att endast ha i FW kabeln men får den inte att "gå igång" då. Går det eller går det inte med strömförsörjning via FW kabeln?

388287[/snapback]

 

Jo, det går 5 volt i sladden - som i USB - men bara små mobila diskar kan köras på "host powered". Vanliga stora FW-diskar måste ha sin egen strömförsörjning...dom drar en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt att skapa ett alias för att ha om jag av misstag råkar "mata ut" den. Dock verkar det inte funka eller så har jag gjort fel.

 

Om jag väljer skapa alias av disken så kommer det en ny ikon på skrivbordet, so far so good. Om jag sedan matar ut den riktiga disken och sedan klickar på det alias jag skapt står det att "mata in skivan eller anslut sevrverenheten och vänta tills den visas på skrivbordet".

 

Vad gör jag fel nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det går 5 volt i sladden - som i USB - men bara små mobila diskar kan köras på "host powered". Vanliga stora FW-diskar måste ha sin egen strömförsörjning...dom drar en hel del.

 

Tror standarden säger ungefär 8 till 40V (oreglerat) och 1.5 A max (min ampere vet jag inte). Så mellan 15 och 45W skulle jag tro man kan plocka ut utan problem.

Jämför det med USBs 4,37-5,25V och 500mA (2,5W) och det kan ryka rätt bra om man kopplar en FireWire-disk fel :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...