Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min PowerBook startar inte.


Periplus

Rekommendera Poster

Jag har problem med min PowerBook G4 12". När jag startar upp den får jag upp den grå skärmen med äpplet och snurran sätter igång, sen händer inget mer. Det knäpper lite (hårddisken antar jag) i cirka 1 minut och sen blir den helt tyst men det fortsätter att snurra under äpplet på skärmen. Jag har sökt här på forumet och provat alla tänkbara tangentkombinationer vid uppstart.

 

Jag har även provat äpple-T för att få tag på filer som jag inte hunnit ta backup på via min PowerMac och det funkar men efter ca 1 minut låser den sig. Fick i alla fall över några mindre filer men senaste fotomappen med nef-filer finns inte en chans att plocka över.

 

Hardware Test visade att det var fel på minnet (512MB) så jag plockade ut det körde Hardware Test igen utan problem och försökte starta igen men det funkar fortfarande inte. Klarar den inte starta upp med endast 256 MB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej och välkommen hit.

 

Kan vara många orsaker till ditt fel

Pröva att starta med att hålla ner shifttangenten. Hjälper inte det

Så starta i Single User Mode.

 

Håll ner Cmd och s-tangenten vid uppstart, när texten slutat rulla skriver du efter prompten

fsck -yf och trycker enter Lägg märke till mellanslag framför -tecknet.

 

Står det OK efter du tryckt Return så skriver du sedan Reboot och trycker Enter

 

Datorn startar om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en konflikt i ditt Systems Biblioteksmapp

Har du installerat något nyligen?

 

post-113-1155634250.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej och välkommen hit.

 

Kan vara många orsaker till ditt fel

Pröva att starta med att hålla ner shifttangenten. Hjälper inte det

Så starta i Single User Mode.

 

Håll ner Cmd och s-tangenten vid uppstart, när texten slutat rulla skriver du efter prompten

fsck -yf och trycker enter  Lägg märke till mellanslag framför -tecknet.

 

Står det OK efter du tryckt Return så skriver du sedan Reboot och trycker Enter

 

Datorn startar om

385689[/snapback]

 

Vid start med shift händer ingenting, jag får fram äpplet men ingen snurra.

 

När jag provar Cmd-s blir de sista raderna:

 

BSD root: diskOs9, major 14, minor 9

in6_ifattach: lo0 failed to attach a linklocal address.

 

Det går en stund sen kommer:

 

diskOs9: 1/0 error.

Load of /sbin/launchd, errno 85 trying /sbin/mach_init

 

Det går ännu en stund:

 

diskOs9: 1/0 error.

Load of /sbin/launch failed, errno 85

 

Jag kan inte skriva något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om din hårddisk har kraschat. Inte fysiskt förhoppningsvis.

Prova att starta från din installationsskiva, och välj först språk.

 

Sedan ska du INTE installera, utan bara köra Skivverktyg ifrån den. Det finns uppe i en av menyerna. Prova att reparera hårddisken därifrån. Om den säger att den har reparerat något, så kör igen, tills den säger att allt är okej.

 

Sedan kan du bara starta om datorn igen, och så får vi se om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare kört skivverktyg men då körde det fast med en gång. Nu kom en massa "Föräldralös indirekt nod iNode#######" och lite annat, det slutade dock i:

 

Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel (-9972)

 

Försökte reparera 1 enhet

0 HFS-enheter reparerades

1 enhet kunde inte repareras

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 enhet kunde inte repareras

385759[/snapback]

Ajdå! :cry:

 

Men det finns tredjepartsprogram som klarar det även när Apples egen inte klarar av att reparera, dock kostar de pengar. Kolla t.ex efter DataRescue II, och DiskWarrior och andra liknande program. Dock ska du INTE använda Norton för Mac. Den har inte uppdaterats på länge, och de senaste versionerna av den var inte bra heller. Ofta ställde till det värre istället för att reparera.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tech Tool Pro eller Diskwarrior är nog det enda som kan återstå.

Du har ingen polare som har programmen på sin dator.

 

Men, testa kör skivverktyget flera ggr fån skivan, ibland kan det göra susen.

 

Zappa PRAM kan du ju testa, tror inte att det hjälper, men allt bör testas..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken i min 12" gick samma grymma öde till mötes. Blev till att köpa ny disk.

 

Jag lyckades dock rädda de viktigaste filerna genom att flytta dem till en annan mac via "Firewire-target mode". Är du med på vad jag pratar om? :-) Har du tillgång till annan mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken i min 12" gick samma grymma öde till mötes. Blev till att köpa ny disk.

 

Jag lyckades dock rädda de viktigaste filerna genom att flytta dem till en annan mac via "Firewire-target mode". Är du med på vad jag pratar om? :-) Har du tillgång till annan mac?

385783[/snapback]

 

Bytte du hd själv? Var det lätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken i min 12" gick samma grymma öde till mötes. Blev till att köpa ny disk.

385783[/snapback]

Det är ju inte säkert att hans hårddisk har gått sönder fysiskt, så att byta hårddisk är en lite väl drastisk åtgärd. Om det börjar skramla i den, så är det dock dags att byta, och då ska man redan ha backup på alla viktiga data.

 

Oftast beror sådana här "krascher" på att det blivit en massa skrivfel på hårddisken. För att dra en liten parallell:

Tänk att hårddisken är som en bok. När man sparar en fil så är det som ett kapitel i denna bok som skrivs. Dock så kanske någon stänger av datorn på fel sätt innan den har skrivit ut i innehållsförteckning att kapitlet finns där. Med andra ord så kan det finnas en fil på hårddisken, men inget i diskens innehållsförteckning som gör att filen kan hittas.

 

Felaktig avstängning av datorn är ETT sätt att få sådana skrivfel, men det finns andra. Ett av de vanligaste är att man inte har en stabil strömförsörjning till datorn. Det förekommer både spänningstoppar och tillfälliga, men kortvariga, spänningsfall som bara vara några millisekunder.

Det kan dock räcka för att en bit (etta eller nolla) blir fel någonstans, och data på hårddisken anses vara korrupt.

 

För min egen del ska jag skaffa en bra UPS (Uniterruptable Power Supply), som ger datorn en jämn och fin spänning med en fast frekvens på 50 Hz utan fluktuationer.

 

Om man redan har fått dylika fel på hårddisken, så kan dessa i 999 fall av 1000 repareras med ett bra program som kan återställa filerna. Så det är den absoluta första åtgärden. Byte av hårddisk är den sista åtgärden, om det visar sig att det inte går att rädda filerna alls, och inte ens en omformatering av hårddisken hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken i min 12" gick samma grymma öde till mötes. Blev till att köpa ny disk.

 

Jag lyckades dock rädda de viktigaste filerna genom att flytta dem till en annan mac via "Firewire-target mode". Är du med på vad jag pratar om? :-) Har du tillgång till annan mac?

385783[/snapback]

 

Jag har testat och det funkar. Jag har lyckats plocka över några mindre filer. Problemet är att allt låser sig efter någon minut vilket gör att jag inte hinner plocka över bilder och andra större saker. Som tur är har jag synkat datorn för någon vecka sedan och det som jag skulle gå miste om är foton från senaste veckan och några mindre viktiga Garageband-filer.

 

Om jag inte kommer på några andra filer som jag absolut inte kan vara utan kommer jag nog att försöka formatera om disken, det borde fungera om det inte är några "fysiska" fel, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fysiska fel på hårddiskar är ovanligt, såvida man inte har tappat dem i golvet eller så. Hårddisken slits iofs också, men det bör ta flera år av normalt bruk innan den kraschar pga att den är utsliten. De flesta hårddiskar ska nog klara att köras dygnet runt i ett tiotal år i alla fall, innan de lägger av.

 

För det mesta så stängs också datorer av, eller åtminstone sätts i vila, under delar av dygnet. Man kan nog lugnt räkna med en hållbarhet på minst 50000 drifttimmar. Ofta är det över 100000 timmar. I och med att hårddisken sitter i en PowerBook, så kanske den dock har fått lite hårda smällar, som kan förkorta livet på den.

 

Med 99% sannolikhet så är det inget fysiskt fel på din hårddisk, så gör försök att reparera den med de program som finns att tillgå, om du har viktig information på den (som du inte har backup på). I annat fall formaterar du bara om den (men förlorar då informationen som fanns där), och installerar om operativsystem, program, samt lägger tillbaks filer från dina backuper.

 

Först om allt detta har misslyckats, så blir det tal om att byta hårddisk.

 

För många år sedan hade jag en äldre PowerBook, som åkte i golvet medan datorn var igång. Efter det ville den inte alls starta, men det löste sig efter att jag hade kört program för att reparera hårddisken. Hårddisken var det inget fysiskt fel på, men förmodligen höll datorn på att skriva på hårddisken, när den åkte i golvet, så att det blev skrivfel över stora delar av den.

 

Jämför med att du skriver på ett papper, som någon sliter tag i, och rycker bort, medan du skriver. Varken pappret eller pennan går sönder, men det som skulle ha stått på pappret kanske inte blir så läsligt. Det är i sådana situationer man kör speciella program, som läser det som finns på hårddisken, och gör det bästa av det, vilket lyckas i de flesta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte du hd själv? Var det lätt?

385784[/snapback]

 

Ja och nej!

 

Jag hittade instruktioner på nätet (finns flera, bara att googla).

 

Jag är allmänt ganska otålig och inte särskilt händig :whistling: Det blev några repor efter sidorna, men hade jag bara tagit det lite lugnare hade det gått utmärkt.

 

 

 

För mig var det vissa filer som uppenbart låg på fysiskt trasiga segment. Jag formaterade om disken efter att jag räddat de viktigaste dokumenten, och filreparationen funkade inte från start. Således drog jag slutsatsen att det var fel på hårdvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej jag har samma problem som periplus jag klarar dock att köra skivverktyget och den kan reparera skiva men det finns ett felmeddelande kvar som lyder Ogiltig bladposträkning

(det ska vara 6582 i stället för 864) någon som vet hur man fixar det ?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Reparera skiva, från installationsskivan, flera ggr (5-10 ggr) ibland så rasslar det till..

Annars är det DiskWarrior som gäller och det programmet kostar en rejäl slant..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hur gör jag för att köra diskwarrior jag har lånat en som jag har på en lös hårddisk hur får jag det att funka i den trasiga ?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...