Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

sony hdr-hc3 hd kamera


fegge1

Rekommendera Poster

hej

digital fotona..

jag hittar inte min kamera i bildinsamling eller i photo....va gör jag kopplat med usb kabeln men ingen lycka

 

Tacksam för hjälp

 

fegge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilderna hämtar du väl via USB, med kameran inställd i stillbilds/minneskortläge.

Filmerna hämtar du med firewirekabel in i iMovie med kameran ställd i filmläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kolla att kameran står i minneskortläge/point-to-point eller vad Sony nu kallar det. Oftast finns bara två lägen och det är antingen det ena eller det andra eller båda.

 

Syns den inte i iPhoto, kör igång programmet bildinsamling och dra bilderna dit.

 

Syns den inte i bildinsamling heller är det kortläsare som gäller!

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Konstigt och konstigt vet jag inte, har en teori: datortillverkarna kan inte veta vilka kameramodeller som kommer i framtiden och inte heller stödja alla kameror i världen och därför kan ibland datorn inte hitta kamera(enheten) annat än igenom kamerans medskickade program. Men med en bildläsare är läsaren en enhet som datorn kan kommunicera med och därför funkar alla kamerors kort i den, eller nåt i den stilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt och konstigt vet jag inte, har en teori: datortillverkarna kan inte veta vilka kameramodeller som kommer i framtiden och inte heller stödja alla kameror i världen och därför kan ibland datorn inte hitta kamera(enheten) annat än igenom kamerans medskickade program. Men med en bildläsare är läsaren en enhet som datorn kan kommunicera med och därför funkar alla kamerors kort i den, eller nåt i den stilen.

406118[/snapback]

 

iofs, men tanken är väl att kamerorna ska använda någon typ av standard för filöverföring å därmed inte behöva massa specialjox(?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är en bra tanke. Men alla är inte där än. :)

Jämför kameran med scanners t o m, scannern är ju till för att ansluta till datorer men ändå har de ingen standard så de funkar rakt av på alla datorer, kameran är i en del fall tänkt att funka med kameratiilverkarens programvaror fast knappt det för de flesta använder väl kortläsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Mitt inlägg kompletterar mest Jochums, men här är det i alla fall: :)

 

Det finns ingen riktig standard för hur kamerorna ska fungera med datorkommunikationen. En del kör med lösningar som gör att kameran fungerar som en kortläsare, dvs Windows/etc. sköter hanteringen av filerna på minneskort och kamerans minne. Men det är uppenbarligen inte önskvärt av flera orsaker.

 

Trenden pekar på att tillverkarna kör helt med egna programvaror och inte gör kameran synlig direkt i datorn. En gissning är att den "kortläsar"-varianten dras med för mycket användarfel. Folk vet inte hur de ska göra med filerna, de rycker kablar utan göra säker utmatning i Windows och skyller sedan på kameran när det brakar och bilderna inte kommer "plug-and-play".

 

Istället ser tillverkarna till att tvinga in något program för att hantera kameran i Windows och de kan vara hur dåliga som helst. iPhoto är rena miraklet i jämförelse!

 

Glappet för Macanvändarna är att inga tillverkare gör liknande program för Mac (kanske lika bra det) och innan eller ifall iPhoto uppdateras för den nya kamerans nya sätt att kommunicera, är det en kortläsare som fixar problemet.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...