Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern hårdisk problem?


geisha

Rekommendera Poster

Hej! Jag provade precis att använda min externa HD (Maxtor onetouch II) precis på min macbook, dock gick det inte som väntat. Jag följde instruktionerna och installerade mjukvaran på rätt sätt. När jag startade om datorn dök det upp ett meddelande om att maxtor hade försökt lägga till en inställning i startmappen, jag tryckte på rätta?

Jag kopplade in den till usb porten. Hårddisken hittades som untitled? Jag går in i hårddisken som är uppdelade på två mappar en "downloads" och en "program", downloads mappen går att öppna, men då jag öppnar program finner jag ingen som helst data i mappen. trots att det ska ligga upp mott 60 gb i denna mappen.

Tanken är att jag ska föra över filer från hd:n och sedan formatera om den till det formaten som mac använder. HD:n är för tillfället ntfs format.

Är det något som ska ställas in i macbooken?

Tacksam för all hjälp!

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du lägga Macfiler så måste formatera hårddisken i rätt format.

 

Mac OS Extended, (journalförd)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är om jag fattar det rätt att geisha har en massa filer på en pc-HD och vill föra över dom till sin nya mac, hur ska han/hon göra då? Problemet måste va samma för alla switchers, måste finnas en lösning? Kanske hon ska koppla ihop båda datorerna istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis det jag vill göra : ) sedan när jag är klar vill jag formatera hårddisken så att jag kan använda den enbart till .mac datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet är att de filer jag vill åt ligger i "program" mappen, men när jag försöker öppna denna så visas inga filer, precis som om den vore tom. däremot visas alla filer i "downloads" mappen. mycket märkligt det här, kan ju alltid prova att plugga in hd:n i pc:n igen och föra över filerna jag vill åt till "downloads", provar och ser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som geisha själv kom på måste NTFS-disken läsas av Windows (hade samma problem när jag körde Linux på PCn). Linux läser, liksom Mac OS, bara FAT32 från Windows-världen.

Antar att ett alternativ kan vara att lägga in Windows XP på en partition om man har Intel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte formatera "efter" att du lagt över filerna, då raderas allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste om och såg att "halva" disken verkade funka.. Det låter onekligen märkligt. Jag såg nyss i en annan post att Mac OS visst ska kunna "läsa" NTFS-diskar.. kanske nåt glapp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte formatera "efter" att du lagt över filerna, då raderas allt.

382195[/snapback]

alltså jag ska lägga över filerna från den externa till macen som jag lagrat sedan tidigare, när detta är klart så ska jag formatera den externa till mac.

Dock är problemet att jag hittar inte alla filer som finns på hårdisken, om vi säger att mappen "moviez" har 4 under mappar så kan jag bara hitta två mappar från macen, när där egentligen ska finnas 4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha, då är jag med..

Men hur man gör då kan jag inte ge råd om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallåhallå..jag har inte fått min macbook ännu, Men!...

 

min externa disk har filsystem FAT32 just nu, är det kompatibelt med osx?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallåhallå..jag har inte fått min macbook ännu, Men!...

 

min externa disk har filsystem FAT32 just nu, är det kompatibelt med osx?

382222[/snapback]

Nja, Macen kan läsa och skriva PC-filer och plattformsoberoende filer, men INTE rena Mac-filer. Dessutom har du begränsningar på filstorlek, tecken i filnamn etc etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ingen som vet?! Detta måste ju vara ett vanligt problem för switchers, Apple måste väl ha nån lösning för det ifall de vill sälja datorer till oinvigda? Kan man inte koppla ihop en PC och en mac på nåt sätt, firewire, starta fr Targetmode (?), USB, ethernet/nätverk?

Absolut sista möjligheten är att zippa filerna och skicka till sig själv å hämta med macen men det är ju bisarrt… :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig känns det som det är Saabägare som byter till BMW och vill plocka med sig prylar från Saaben in i BMW...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig känns det som det är Saabägare som byter till BMW och vill plocka med sig prylar från Saaben in i BMW...

382306[/snapback]

Vad sägs om kartboken, picknickfilten, musik-CD etc. ;)

 

I bästa fall passar vinterhjulen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bränn allt du vill ha med dig på DVD naturligtvis!

 

?

382337[/snapback]

 

 

inte så dumt tänkt Jochum ;):ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen detta med flytta filer!

Det stämmer att osx läser ntfs men kan ej skriva på en ntfs disk. (har provat, upplevt)

Därför måste disken som man kan använda både till Win och mac vara formaterad med fat32.

Då funkar det att skriva och läsa från båda håll. Men max filstorlek är 4Gb i fat32.

På min externa disk med fat32 har jag macfiler som dmg & sit filer.

Inga problem för macen att skriva dessa! Ja en kompromiss men jag har nyligen konverterat!

 

Eller så kanske man tar en korskopplad nätverks kabel och kopplar samman mac o pc och flyttar filerna! Eller firewire ska visst ockkså funka!

 

Har tyvärr inget rakt svar på ditt problem. Men funderar på om de försvunna mapparna inte är udelade när den var inkopplad till PCn. Någon form av skriv läs rättigheter.

 

Kör du XP??

Flera användar konton??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...