Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Får inget grepp på Mac OS X gränssnitt


MacAlex

Rekommendera Poster

Mac OS X ser verkligen snyggt ut och är ordnat för att vara lätt. Men jag får ändå inget grepp om det, tycker mest det är svårt att navigera. Tex Docken stör mig väldigt mycket, den blir bara förvirrande när man tex har många webbrowser fönster öppna, jag vet inte varför jag känner så, men på något sätt känns det bara inte bekvämt. Samma sak är det med filer, känns ändå inte som man har någon ordning om dom. Jag har använt Mac OS X förut med min iMac, men jag vill gärna ha lite tips om hur jag kan känna mig bekväm med Mac OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dockan kan du ju ändra storlek på, och även gömma, kan inte förstå varför man irriterar sig på den.

Fatta tag i den lodräta avskiljaren på högersidan dockan och förminska, eller gå in i Docks inställningar och göm den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonatan Lindström
Mac OS X ser verkligen snyggt ut och är ordnat för att vara lätt. Men jag får ändå inget grepp om det, tycker mest det är svårt att navigera. Tex Docken stör mig väldigt mycket, den blir bara förvirrande när man tex har många webbrowser fönster öppna, jag vet inte varför jag känner så, men på något sätt känns det bara inte bekvämt. Samma sak är det med filer, känns ändå inte som man har någon ordning om dom. Jag har använt Mac OS X förut med min iMac, men jag vill gärna ha lite tips om hur jag kan känna mig bekväm med Mac OS X.

382117[/snapback]

 

om du har en browser per fönster kan det ju bli lite plottrigt men om du har tusen fönster öppna i firefox syns det ju ändå bara en gång i docken. använder man sedan flikar slipper man att ha tusen fönster.

 

vad gäller översikt över filer så är det väl lika dant för alla operativsystem: om man inte städar blir det stökigt. gillar man inte att städa föreslår jag att du använder t.ex. quicksilver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen dedär litegrann, jag hade det betydligt stökigare på hårddisken när jag körde Windows XP men jag är rätt lat när det kommer till att städa på datorn så det känns lite småstökigt på Macen med.

 

Dockan gillar jag skarpt dock, (hihi). :P

 

Jonatan; Använder du Quicksilver? Hur funkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dockan så att den gömmer sig tills man kommer och pekar med musen, vilket spar plats, och den känns inte lika slö som om man låter den ändra storlek.

-Browser-fönster måste man ju inte minimera i Mac OS, vill du se allt du har uppe är det bara att trycka F10 för exposé! :P -Minimera gör man med sånt man ska ta upp (mycket) senare. Man kan växla fönster inom ett program med cmd+< med.

 

Hur man lägger upp mappstrukturen är ju upp till en själv. Spotlight gör det nästan onödigt att dela in programmen i undermappar, något som jag gjode jämt med windows. Filer är dock fritt fram att sortera under hem-mappen. -De förinställda mapparna för film, musik och bilder är en bra början.

 

Håller med om att det är lite stökigt med bibliotek-mappen och bland alla automatiskt skapade mappar ("bin" och "man" i hem-mappen!?) Men om de skulle störa nån gång i framtiden får man väl ta sig lite tid till det.

 

Huvudskillnaden mellan XP och OSX tycks vara "dra-och-släpp" arbetssättet snarare än "leta i mappstrukturer" arbetssättet. Släng upp ett gäng mappar på skrivbordet och dra filer mellan dem! Låt bli att låta ett fönster fylla skärmen, det är inte så Mac OS vill se ut. Jag kommer på mig själv med att ha fönster "för små" i Windows mer och mer..

-Vill man öppna en fil i nåt program kan man trycka cmd+mellanslag för spotlight, skriva in namnet, öppna findern och dra in filen (sökvägen) rakt i dialogen!

 

Ett sista oumbärligt trix har för mig varit att koppla "Zooma" (det gröna plusset) till en snabbknapp (F8 här!) -Då kan man trycka på knappen och växla mellan att låta fönstret vara litet, eller täcka skärmen.

 

Jag är såld på OS X, hoppas att du kommer att tycka mer om det, med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Vill man öppna en fil i nåt program kan man trycka cmd+mellanslag för spotlight, skriva in namnet, öppna findern och dra in filen (sökvägen) rakt i dialogen!

382176[/snapback]

Jag vet inte men jag brukar bara öppna filen. Vill jag öppna den i ett annat program tar jag bara öppna via högerklickmenyn, då oxå. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte men jag brukar bara öppna filen. Vill jag öppna den i ett annat program tar jag bara öppna via högerklickmenyn, då oxå. :)

382177[/snapback]

kom på att jag nog mest använt det när jag velat byta visningsbild i Adium -_- , men det är väl då det kommer till sin rätt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonatan Lindström
Jonatan; Använder du Quicksilver? Hur funkar det?

382160[/snapback]

Har det någonsin hänt dig när du är trött att du sitter och funderar på hur det är man öppnar program X. Du vet att du vet att det finns i programmappen men det tar hjärnan ett par sekunder att förstå att man ska klicka här, där och tillslut där. OS X i all ära men Quicksilver är mer intuitivt eftersom en fltig tangentbordsanvändare "känner" orden i fingrarna.

 

Sedan finns ju problemet vad i hela friden hette nu det där programmet...

 

Sedan finns det en mängd sätt att hoppa över led i arbetsflöden. Att mejla fil X till person Y är nästan lika lätt som att skriva namnet (eller t.o.m. bara början av namnet) på filen och personen i valfri ordning (plus några tryck på tab och piltangenterna).

 

Allra mest praktiskt är programmet på bärbara datorer där alternativet är en trackpad.

 

Men det var ju inte det tråden handlade om....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hajade aldrig Quicksilver :P -Det känns som en extra Spotlight som bara tar upp RAM, med onödigt många inställningsmöjligheter och tveksamt användningsområde. Jag menar, när spar man tid? -Arbetar man vid datorn (eller skriver ett mail) är det ju själva författandet (samt att plocka fram datorn om det är en laptop) som är bestyret, inte att klicka tre gånger med trackpaden för att skicka...

 

Vill man enbart köra tangenter finns väl nån terminal? Nå, dit har jag inte kommit än.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen alla! :) Hur gör man egentligen expose med MacBook Pro? Det funkar med F11 för att komma till skrivbordet med F9-F10 ändrar bara illumunation på skrivbordet. Tror att om man inte har så mycket fönster öppna så funkar det bra, och med Spaces på Leopard blir det nog ännu bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg
Tack för tipsen alla! :) Hur gör man egentligen expose med MacBook Pro? Det funkar med F11 för att komma till skrivbordet med F9-F10 ändrar bara illumunation på skrivbordet. Tror att om man inte har så mycket fönster öppna så funkar det bra, och med Spaces på Leopard blir det nog ännu bättre.

382608[/snapback]

Du trycker på F9, F10 eller F11. Du behöver mer än två fönster öppna för att det ska vara vettigt med F9 och F10. F9 samlar upp alla programs öppna fönster. Medan F10 bara samlar upp det aktiva programmets fönster. Mad musen väljer du vilket fönster du vill fånga. Du kan också bläddra med piltangenterna genom det aktiva programets fönster. Jag föredrar att klicka.

 

Du säger "Tror att om man inte har så mycket fönster öppna så funkar det bra" och jag skulle påstå att funktionen bara blir bättre med fler fönster öppna. Man ska ju jämföra hur det skulle vara utan Exposé. Öppna ett gäng fönster och testa.

 

Med command(äpple) nedtryckt kan du bläddra genom de öppna programmen genom att trycka på tab eller baklänges shit + tab och sedan släppa cmd.

 

F12 öppnar Dashboard och samma gömmer det sedan. Du kan också klicka på ledig(Widget-fri) yta för att stänga Dashboard.

 

Exposé funkar likadant på alla Macar. Jag har en Logitech-mus med många knappar där jag lagt ut Exposé-funktionerna och cmd + tab(bläddra program). Rena vapnet! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du trycker på F9, F10 eller F11. Du behöver mer än två fönster öppna för att det ska vara vettigt med F9 och F10. F9 samlar upp alla programs öppna fönster. Medan F10 bara samlar upp det aktiva programmets fönster. Mad musen väljer du vilket fönster du vill fånga. Du kan också bläddra med piltangenterna genom det aktiva programets fönster. Jag föredrar att klicka.

 

Du säger "Tror att om man inte har så mycket fönster öppna så funkar det bra" och jag skulle påstå att funktionen bara blir bättre med fler fönster öppna. Man ska ju jämföra hur det skulle vara utan Exposé. Öppna ett gäng fönster och testa.

 

Med command(äpple) nedtryckt kan du bläddra genom de öppna programmen genom att trycka på tab eller baklänges shit + tab och sedan släppa cmd.

 

F12 öppnar Dashboard och samma gömmer det sedan. Du kan också klicka på ledig(Widget-fri) yta för att stänga Dashboard.

 

Exposé funkar likadant på alla Macar. Jag har en Logitech-mus med många knappar där jag lagt ut Exposé-funktionerna och cmd + tab(bläddra program). Rena vapnet! ;)

382631[/snapback]

 

Ok, tack för tipsen. Funkar bra med äpple och tab för att bläddra. Även fast jag har flera fönster öppna och klickar på F9 och F10 så blir det ett tecken som ser ut att betyda "Kan inte ändra illumunation på tagentbordet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg
Ok, tack för tipsen. Funkar bra med äpple och tab för att bläddra. Även fast jag har flera fönster öppna och klickar på F9 och F10 så blir det ett tecken som ser ut att betyda "Kan inte ändra illumunation på tagentbordet).

382637[/snapback]

Hm, jag har inte pro så det kanske är så att du måste hålle nere fn-tangenten för att nå F9, 10, 11 och 12? Minna F9-12 har inga andra symboler på sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, jag har inte pro så det kanske är så att du måste hålle nere fn-tangenten för att nå F9, 10, 11 och 12? Minna F9-12 har inga andra symboler på sig.

382650[/snapback]

 

Ja! Så är det, tack så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan ändra så att det blir tvärtom, dvs. att du måste hålla nere fn- för att komma åt volym, skärmbakgrundsbelysning och tangentbordsbelysning, under äpple - systeminställningar - tangentbord och mus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för att fippla med F9 F10 och F11 föreslår jag aktiva hörn! Gå in i systeminställningar och sedan på dashboard och exposé!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonatan Lindström
Jag hajade aldrig Quicksilver :P -Det känns som en extra Spotlight som bara tar upp RAM, med onödigt många inställningsmöjligheter och tveksamt användningsområde. Jag menar, när spar man tid? -Arbetar man vid datorn (eller skriver ett mail) är det ju själva författandet (samt att plocka fram datorn om det är en laptop) som är bestyret, inte att klicka tre gånger med trackpaden för att skicka...

 

Vill man enbart köra tangenter finns väl nån terminal? Nå, dit har jag inte kommit än.. :)

382280[/snapback]

 

ram eller inte det går i alla fall dubbelt så snabbt som spotlight. jag har aldrig upplevt någon "boom"-effekt av spotlight men quicksilver är alltid ögonblicklig.

 

om du huvudsakligen sitter och skriver i ett och samma textdokument dagarna i ända är inte quicksilver gjort för dig. tidsvinsten är ju inte enorm när det gäller att bara öppna ett program eller en fil men rejäl när det gäller att kombinera olika program och filer i flera led. sedan tänker jag inte på det som tidsvinst utan mer som att det blir mer intuitivt. steget mellan tanke och handling blir mindre vilket gör att jag kan ägna större del av min koncentration åt det jag faktiskt ska göra och mindre åt operativsystemet.

 

terminalen är också bra och oumbärlig för mig men raka motsatsen till intuitiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tilläggas kan att man kan frigöra processor- och minneskraft genom att slå av dockens och andra programs animeringar via Onyx. Programmet har många andra funktioner vilka många anbefalles å det varmaste. Observera att olika Onyx finns för olika OS X-versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på tal om exposé. i nya Leopard kommer ju lite nya roligare och bättre funktioner. Ex. Spaces. Då blire ÄNNU lättare att organisera alla öppna fönster. Usch och fy för min gamla pc och Woppiedoddle för MacBook med EXPOSÉ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, mitt sätt att få det trevligt och förståndigt på skrivbordet:

 

Ta bort hårddisken från skrivbordet, den har inget där att göra.

se till att ha skrivbordet så rent från skit som möjligt.

 

Gör dockan lagom liten, stäng av automatisk förstoring och gömning. sätt den på höger eller vänster sida av skärmen.

 

Lägg programmen du använder nästan dagligen i dockan. Gör en mapp i programmappen eller ditt hus och döp den till typ snabbstart eller nåt. Här lägger du alias till alla program du använder typ varje vecka. Du kan dela upp dom i grupper om du vill. Se till att den här mappens innehåll har kolumner.

 

Nu kan du hålla musknappen inne för veckoprogram, medan ett kort klick ger dig datorns alla program.

 

Skickar med en liten skärmdump för att visa min fina and jag fotat :)

post-80-1155068947.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm, rätt snyggt med nån sorts "startmeny" där i dockan ändå.. jag kanske ska sortera upp programmappen ändå och haka på.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp Onyx är bra faktiskt. Ok, tack för alla tips! :D Faktiskt skönare när dockan är på högra sidan, då kan man ha fullt fönster på resten av utrymmet.

 

Jonte vad är det du har för program där uppe i menyraden? (Vet batteriprogrammet) :P Hur får du linjer sådär i docken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...