Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kommer Apple göra comeback på it-avdelningen?


Nils Holmlöv

Rekommendera Poster

Nils Holmlöv

Läs hela storyn, och säg sen vad du tycker. Här är ett direkt citat från artikeln:

The Unix and Linux crowds love their Macs. The whole world is going laptop, where Apple has a strong hand. And the Microsoft monoculture has enabled killer worms to devastate  networks. These three trends should fuel a slow but steady rise of interest in Apple products at corporations.

 

Vad tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter bra.

Frågan är om allt detta kan bli så tydligt så pass att IT-avdelningar inveseterar i Mac.

Jag hoppas ju det såklart, och är det nånstans en switch kan ske så är det nog just på IT-avdelningar och liknande.

Min förhoppning är ju att the way of the Apple ska bära frukt i form av fler anhängare i längden. Inte för att Apple behöver fler anhängare, dom går ju plus och gör ett bra jobb och har nöjda kunder.. så det är ju ingen kris för Apple. Det är för resten av datavärlden är det kris, det är dom som har problem. Vore naturligt med ett skifte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Det har jag svårt att tänka mig. IT-cheferna är nog alldeles för stelnackade för att skifta. Särskilt som de kategoriskt förtalat Mac:en i tio års tid. Ungdomar har nog lättare att se fördelarna. I USA är ju Mac:en stor i skolvärlden och har man en gång smakat Äpplet så vill man ju ha mer…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Jag skulle nog säga att Linux är nog så starkt, men varför skulle ett företag ha nåt emot att ha en blandad Mac- och Linuxmiljö? Powerbooks är, som artikeln säger, Apples starkaste kort på hårdvarusidan, och kommer med en vettig Unix förinstallerad. Powerbooks för mobil användning och in med Linux i alla gamla PC och man har en säker och ekonomisk kontorslösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag svårt att tänka mig. IT-cheferna är nog alldeles för stelnackade för att skifta. Särskilt som de kategoriskt förtalat Mac:en i tio års tid.

Exakt. Jag har själv erfarenhet av IT-nazis som bestämt förnekar att en Mac skulle kunna vara bra på något alls. Uttrycken 'Inget j-a äpple i mitt nätverk', 'Mac? Som hänger sig 20 ggr per dag?' och 'Dyrt' är saker jag hört många gånger.

 

Om mac:en överhuvudtaget skall kunna övervägas som plattform så krävs det extrema säljåtgärder riktade mot inköpsansvariga/it-ansvariga. Och inget lull-lull i stil med 'kolla här - MS Word finns i mac-version! Jag svär!', utan specifika sälj-/infomöten där man diskuterar på samma nivå som mottagaren. En sådan säljare får räkna med att stånga huvudet blodigt i väggen innan han/hon kommer innanför dörren på en potentiell köpare, och sedan få räkna med sura miner och bistra anleten innan förtroende skapas.

 

Fast egentligen är det inte så svårt att förstå. Om jag själv hade PC som primär arbetsplatta och kunde den lika bra som jag kan Mac-prylarna – varför skulle jag vilja byta? Virus och annat sh!t till trots.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom: ponera att företag X faktiskt skiftar till Mac. Vad skulle hända? Jo, de användare som dagligen mekar med Word, Powerpoint och andra 'standarder' skulle skrika högt över hur långsamt dessa applikationer snurrar jämfört med på en PC.

 

Och nej, det skulle inte funka att man föreslår Keynote eller andra alternativ. Kompatiblitet är A och O i den så kallade it-branschen. (jag undanbeder mig inlägg i stil med att 'det går att spara till .ppt i Keynote).

 

Nä, jag tror loppet är kört i det stora hela. Kan däremot tro på att mac:en får större marknadsandel i mindre organisationer, där man kommunicerar med kunder på annat vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag svårt att tänka mig. IT-cheferna är nog alldeles för stelnackade för att skifta. Särskilt som de kategoriskt förtalat Mac:en i tio års tid. Ungdomar har nog lättare att se fördelarna. I USA är ju Mac:en stor i skolvärlden och har man en gång smakat Äpplet så vill man ju ha mer…

För Apple räcker det med att kunna visa upp ett större framgångsrikt "case" för att bryta trenden. Kan sedan Apple också lämna garantier för de uppenbara vinsterna så har fälttåget startat. Det finns inga helt okänsliga ekonomidirektörer. Och redan nu hör jag allt oftare att PC-teknikerna ifrågasätts för sin lojalitet till Windows, fler än jag har förstått att dessa försvarar de system som genererar mest jobb.

 

Rörelsen har startat, det kommer till en början inte att gå snabbt, men bara framåt och uppåt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Dessutom: ponera att företag X faktiskt skiftar till Mac. Vad skulle hända? Jo, de användare som dagligen mekar med Word, Powerpoint och andra 'standarder' skulle skrika högt över hur långsamt dessa applikationer snurrar jämfört med på en PC.

 

Och nej, det skulle inte funka att man föreslår Keynote eller andra alternativ. Kompatiblitet är A och O i den så kallade it-branschen. (jag undanbeder mig inlägg i stil med att 'det går att spara till .ppt i Keynote).

Då menar jag att "standarderna" är hotade. Om ett par år hoppas jag att MS-användarna sitter med pressen på sej att vara "Open Office-kompatibla", och jag har gott hopp om bättre och bättre Open Office under OSX.

 

Microsoft har byggt sin monopolställning på datorernas låga pris, på rena lägsta-pris-argument. Nu kommer de att förlora den på samma argument. PC-burkarna kan först skippa Office och på sikt även Windows. Med Linux på deras burkar hamnar de närmare Apple, och Apples ställning kan stärkas.

 

Apple måste förstås spela med och se till att Macarna inte känns långsamma. Där har OSX ännu en bit kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då menar jag att "standarderna" är hotade. Om ett par år hoppas jag att MS-användarna sitter med pressen på sej att vara "Open Office-kompatibla", och jag har gott hopp om bättre och bättre Open Office under OSX.

 

...

 

Apple måste förstås spela med och se till att Macarna inte känns långsamma. Där har OSX ännu en bit kvar.

Ja, det kan man iofs hoppas på... men det finns mycket mer som sätter käppar i hjulet. Jag själv sitter som ensam mac-användare i ett windowsnätverk. Jag ska inte i detalj gå in på alla problem som ställer till det för mig, men saker som att inte kunna synka sin kalender med andra (nä, Entourage funkar inte - har provat allt), att inte kunna mejla via Exchangeservern och att heller inte kunna IMAP:a/POP:a pga spamrisk (Panther kanske fixar problemet, vad vet jag) samt att bli beskylld för att vara en spridare av DS_Store-filer är inte helt enkelt.

 

Om macen ska få acceptans på företagen måste (!) Apple se till att det funkar helt transparent att använda sig av de vanliga kommunikationsredskapen i en blandad miljö. MS-monopol eller ej - om folk är inkörda på en väg måste man kunna visa att det finns andra, lika bra/bättre vägar utan att man som användare måste byta allt på en gång. (uh, konstigt uttryckt.. men det kanske funkade iallafall. Tror jag.).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Dessutom: ponera att företag X faktiskt skiftar till Mac. Vad skulle hända? Jo, de användare som dagligen mekar med Word, Powerpoint och andra 'standarder' skulle skrika högt över hur långsamt dessa applikationer snurrar jämfört med på en PC.

 

<klipp>

 

Nä, jag tror loppet är kört i det stora hela. Kan däremot tro på att mac:en får större marknadsandel i mindre organisationer, där man kommunicerar med kunder på annat vis.

Artikelförfattaren understryker faktiskt att det inte är frågan om att Apple kommer att ersätta Windows. Även organisationer som allvarligt övervägt att gå över till Linux/Open Source faller ofta på konstigheter som man i första hand inte tänker på. Massor av företag har byggt ihop applikationer av flera olika program med hjälp av Visual Basic, de har macron och annat i Excel-ark, med mera med mera. Att konvertera dessa till Open Office et c, kostar så mycket att hela vinsten av att slippa licenskostnaderna äts upp och mer därtill.

 

Vad det handlar om är att de nuvarande säkerhetsbristerna i Windows parat med ett operativsystem som är Unix gör att it-avdelningen kanske skaffar ett par Macar för att säkerställa att organisationens nätverk öht fungerar.

 

Bara det vore ett jättelikt genombrott.

 

Att Apple skulle får hälften av marknaden är inte sannolikt, det är det ingen som hävdar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det handlar om är att de nuvarande säkerhetsbristerna i Windows parat med ett operativsystem som är Unix gör att it-avdelningen kanske skaffar ett par Macar för att säkerställa att organisationens nätverk öht fungerar.

(läste artikeln igen) och japp, det är så han skriver. Samt att unix-geeksen kommer att sprida positivism genom att knata omkring med sina powerbooks och visa på hur bra de är.

 

Fast.. undrar hur lång tid det tar innan den teorin skulle få något märkbart genomslag? På lång sikt, möjligtvis. Själv hoppas jag mest på att min 1.25 GHz PB kommer med Posten imorrn, men det är ju en helt annan historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Även organisationer som allvarligt övervägt att gå över till Linux/Open Source faller ofta på konstigheter som man i första hand inte tänker på. Massor av företag har byggt ihop applikationer av flera olika program med hjälp av Visual Basic, de har macron och annat i Excel-ark, med mera med mera. Att konvertera dessa till Open Office et c, kostar så mycket att hela vinsten av att slippa licenskostnaderna äts upp och mer därtill.

Alla kontor har inte komplicerade lösningar med Visual Basic. Det räcker om en tillräcklig mängd low-tech-kontor byter så måste de andra följa med vare sej det lönar sej med en gång eller ej.

 

Det enkla faktum att man sparar ett par tusen i licenspengar kommer att få många att byta även om man måste bränna dubbelt i anpassning. Om det ens någonsin lönar sej behöver inte spela så stor roll. Många har sänkt sin lönsamhet genom att byta från Mac till PC, men inköpskontot gick ju ner så det ser bra ut ändå.

 

Jag tror att det finns en stor chans att vi ser en sådan utveckling, där MS faller på samma grej de tidigare vann på. Naturligtvis finns det en stor tröghet i existerande installationer, men börjar bollen rulla på allvar kan inte ens Mr Bill stoppa den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har ingen skrivborddator som passar i kontorsmiljö.Det behövs ett koncept al'a Compaq EVO.Billig och enkel.Apple´s ide med den digitala hubben rimmar dåligt med kontorsarbete.

 

Men de har mjukvaran.Men så länge man får 2-3 st Compaq EVO till priset av en Power Mac så blir det svårt att övertyga ekonomiavd och IT avd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får inte glömma en annan viktig faktor; IT-konsultföretagen.

 

Alla lösningar som Enator, WM-data, Cap m fl säljer in är utvecklade med PC som front-end och fungerar sällan ihop med Mac. (Kom inte dragandes med VPC).

 

Apple borde söka alianser här till att börja med om de vill in på medelstora och större företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla lösningar som Enator, WM-data, Cap m fl säljer in är utvecklade med PC som front-end och fungerar sällan ihop med Mac.

Det finns ett gammalt uttalande från chefen för Garner group, som i stora drag gåt ut på att man som konsult

skall rikta sig på Windows eftersom man då kan förvänta sig en icke sinande ström av följduppdrag, fixar uppgraderingar, allmänt kundstöd etc etc, just därför att macen klarar sig så bra själv, medans en windowslösning kräver konstant barnpassande. Det är IT avdelningar och hundratusentals Windwskonsulter som driver på Windpwsspåret.

 

Som exempel kan jag bara nämna hur det såg ut på platsen jag arbetade på förrut. Jag gjorde macutveckling internt, och fick slåss för varenda krona. VA?? 2000 Kr för en resurseditor? Vad är det? Behövs det? När sedan en kille i rummet brevid skulle utveckla för Windows (han kunde bara det), fick han köpa Delphi Professional Studio, MS DeveloperSuite, Oracle DevStudio, 2 Sprillans NT burkar. Hans budget för ETT projekt var större en min budget för alla verktyg och datorer under 13 år, och jag hade utvecklat en dussin applikationer som dagligen (fortfarande) är i drift.

 

Sedan krävdes det att alla installerade VirtualPC på sina macar för att köra hans prog, och det stöp hela tiden, så han hävdade att det var FEL på VPC, så han lyckades byta ut 30 macar mot PC (då hade jag redan slutat), men progget störtade lika mycket på riktiga PC.

 

Så, PC är dyrare i drift, dyrare att utveckla för, dyrare att underhåla, men billigare i inköp.

 

Tyvärr svara alla i företagsledningar (alla andra använder Windows, då skall vi åxå göra det).

 

Som kuriosa kan nämnas att Percy Barnevik sa till Bill Gates på det stora economical meeting som är varje år i Davos att "Dina uppgraderingscykler kostar mitt företag 350 miljoner kr varje år", Bill log och svarade "va bra".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla lösningar som Enator, WM-data, Cap m fl säljer in är utvecklade med PC som front-end och fungerar sällan ihop med Mac.

Det finns ett gammalt uttalande från chefen för Garner group, som i stora drag gåt ut på att man som konsult

skall rikta sig på Windows eftersom man då kan förvänta sig en icke sinande ström av följduppdrag, fixar uppgraderingar, allmänt kundstöd etc etc, just därför att macen klarar sig så bra själv, medans en windowslösning kräver konstant barnpassande. Det är IT avdelningar och hundratusentals Windwskonsulter som driver på Windpwsspåret.

 

Som exempel kan jag bara nämna hur det såg ut på platsen jag arbetade på förrut. Jag gjorde macutveckling internt, och fick slåss för varenda krona. VA?? 2000 Kr för en resurseditor? Vad är det? Behövs det? När sedan en kille i rummet brevid skulle utveckla för Windows (han kunde bara det), fick han köpa Delphi Professional Studio, MS DeveloperSuite, Oracle DevStudio, 2 Sprillans NT burkar. Hans budget för ETT projekt var större en min budget för alla verktyg och datorer under 13 år, och jag hade utvecklat en dussin applikationer som dagligen (fortfarande) är i drift.

 

Sedan krävdes det att alla installerade VirtualPC på sina macar för att köra hans prog, och det stöp hela tiden, så han hävdade att det var FEL på VPC, så han lyckades byta ut 30 macar mot PC (då hade jag redan slutat), men progget störtade lika mycket på riktiga PC.

 

Så, PC är dyrare i drift, dyrare att utveckla för, dyrare att underhåla, men billigare i inköp.

 

Tyvärr svara alla i företagsledningar (alla andra använder Windows, då skall vi åxå göra det).

 

Som kuriosa kan nämnas att Percy Barnevik sa till Bill Gates på det stora economical meeting som är varje år i Davos att "Dina uppgraderingscykler kostar mitt företag 350 miljoner kr varje år", Bill log och svarade "va bra".

Vad var det jag sa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om Apple vill bli störst. Jag tror inte det är värt att sträva efter heller. Men att förändra situationen till det bättre blir som att vända en oljetanker; det går låååååååååångsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som andra inlägg denna debatt har jag svårt att se hur Apple skulle ta några stora marknadsandelar från Windows.

Av flera skäl ett är att IT-avdelningar är inkörda på Windows. Det räcker inte att Apple kanske är dubbelt så bra och hälften så billig om man har jobbat med ett system i tio år.

Dessutom, som några andra har påpekat, många system KRÄVER Windows för att fungera. I min organisation har man ett webb-baserat Content Management system som kräver IE 5.5 för att man skall kunna redigera i det.

 

Slutligen så är jag inte så säker att Apple vill bli stora. Precis som Porsche nöjer sig med att sälja inte så många men dyra bilar tror jag att Steve Jobs resonerar på ett liknande sätt.

 

MEN Windows monopol tror jag är hotat. Idag läste jag att Koreas statsförvalnting, nyckelindustri, telecom och bankväsende har beslutat att gå över till Öppen källkod. Nu är de inte det inte ett enstaka fall utan fler och fler offentliga organisationer överväger eller byter till andra icke-Windows lösningar. Och när denna flytt sker så finns det helt plötsligt en möjlighet för Apple i och med OSX påminner rätt mycket tekniskt om Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Idag läste jag att Koreas statsförvalnting, nyckelindustri, telecom och bankväsende har beslutat att gå över till Öppen källkod. Nu är de inte det inte ett enstaka fall utan fler och fler offentliga organisationer överväger eller byter till andra icke-Windows lösningar. Och när denna flytt sker så finns det helt plötsligt en möjlighet för Apple i och med OSX påminner rätt mycket tekniskt om Linux.

Med tanke på att Koreas beslut lär vara kopplat till Kinas och Japans så är det STORA saker på gång där borta. När väl oljetankern börjat svänga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som tilltalade kunderna/företagen, när de skulle köpa sina första PC-datorer på 80-talet, var att de kunde köpa dem från sin gamla leverantör där de hade köpt sina stor- och eller minidatatorer. Man hade invanda leverantörskontakter och det fanns ingen anledning att byta leverantör, ansåg man. Tvärtom så såg nog de flesta det som en fördel att slippa blanda in olika märken. Stora på marknaden på den tiden var IBM, Digital, Unisys, HP m fl. Det gjorde det svårt för Apple att komma in på marknaden med sina persondatorer. Man var ju relativt nystartade och hade ju inte varit med och sålt de större system på 60- och 70-talet.

 

Idag så är man inte lika leverantörsberoende. Många bytte ut sin IBM-strategi (eller vad man nu hade för leverantör) på 90-talet mot en Windows-strategi (jag har själv hört kunder säga detta). Frågan är om man kan tänka sig att lämna sin Windows-strategi mot att använda en Linux-strategi istället?

 

Men jag tror aldrig att det stora flertalet av företagen eller statsförvaltningarna kommer att gå över på en Mac OS X-strategi. Inte så länge Mac OS X bara går att köra på Apples datorer. Man vill nog fortfarande ha kvar möjligheten att fritt välja leverantör av hårdvara och då faller Mac OS X bort som alternativ. Tyvärr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Med ökade kostnader för inköp, underhåll och, framför allt, säkerhet borde kanske ändå några företag börja se sig om efter alternativ. Det bästa vore väl om marknaden själv, typ ett större eller medelstort företag, kunde visa upp ett lyckat "case" med switch. Hellre det än att Apple i vanlig ordning slår sig för bröstet. Finns det några svenska exempel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...