Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lite systemstrul..


goat69

Rekommendera Poster

Jaha..då har jag kommit till en punkt i mitt Mac användande då saker och ting inte riktigt lirar som det ska.

 

När jag går på findern och vill öppna en nätverksplats så kommer bara paraplyet upp och sedan kan jag inte göra mer utan måste starta om datorn för att finder och paraply skall försvinna, jag har även fått kajko på dashboarden som när jag öppnar den är helt tom, försöker jag att lägga till en widget så pajar det och jag får följande budskap:

 

"Programmet google dashboardclient har oväntat avslutats"

"Mac OS X och andra program påverkas inte."

"Klicka på öppna igen så öppnas programmet igen"

 

Öppnar jag det igen så händer samma sak.

 

Jag vet inte vad jag har drabbats av men det luktar lite windows tycker jag :cry:

 

Finns det något diagnostik program jag kan köra eller vad ska jag hitta på?

 

För övrigt fungerar datorn och systemet bra, det är bara dessa två fel jag har stött på än så länge.

 

Hoppas någon har bra tips för att få ordning på detta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att öppna Skivverktyg och kör Reparera Skivbehörighet.

Hjälper inte det får du starta från din installationskiva och använda Skivverktyget där och köra Reparera Skiva (inte Reparera skivbehörighet)

 

 

 

Det finns även 3 st plistfiler i > Hemmappen > Bibliotek > Preferences

 

börjar på com.apple. dashboard

pröva att slänga en, testa, släng nästa, testa igen osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan passa på att länka till dagens inslag på

http://www.macfixit.com/

 

som berättar om hur förträffligt det är att köra Reparera Skivbehörighet när det strular...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har Macaroni installerat så är det något jag starkt rekommenderar att installera. $8.99 är det värt att slippa köra de eländiga scripten och annat.

Jobbar helt automatiskt i bakgrunden, tar bort språk, reparerar Skivbehörigheterna, samt kör de tre nattscripten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har Macaroni installerat så är det något jag starkt rekommenderar att installera. $8.99 är det värt att slippa köra de eländiga scripten och annat.

Jobbar helt automatiskt i bakgrunden, tar bort språk, reparerar Skivbehörigheterna, samt kör de tre nattscripten.

379334[/snapback]

 

En kompis har laddat ner MacJanitor till mig. Som jag förstod det är det något liknande (men gratis). Vet du skillnaden och i så fall vilket som är bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacJanitor är vad jag förstått inte Universal ännu (om man har IntelMacar) sedan kör den bara de 3 nattliga scripten manuellt, (ingen automatik)

 

Macaroni har sålunda lite mer finesser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacJanitor är vad jag förstått inte Universal ännu (om man har IntelMacar) sedan kör den bara de 3  nattliga scripten manuellt, (ingen automatik)

 

Macaroni har sålunda lite mer finesser.

379338[/snapback]

 

Jag förstår. Tack så mycket! (Både för lån av tråden och för svaret :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack Pocahontas, du är en klippa! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gôtt att det löste sig ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag att maskinen är lite svajig över huvudtaget, hänger sig lite och är allmänt knepig.

Hur ska jag göra utan att behöva ominstallera OS X?

Finns det någon slags recovery funktion om jag sätter i os x skivan?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken gällde som du förstår tidigare Mac OS X, men är lika giltigt för Senare versioner..

I fall du undrar ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Great!

Snart får du börja fakturera för support.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...