Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PAL till NTSC


hajens

Rekommendera Poster

Har ett akut problem. Har nyligen filmat en lågn intervju här i svirige i PAL format.

 

Råmaterialet skall skeppas över till USA fortaste möjligt och jag måst få ut det på ett sätt så att det kan visas där i NTCS.

 

JAg klipper i AVID och undra hur jag skall gå tillväga!

 

Måste jag skapa ett nytt AVIDprojekt i NTSC format och tanka in bilderna så, det verkar funka dåligt.

 

Eller skall jag tanka in dem som vanligt i 25i PAL och sedan göra quicktime filer av det och bränna DVD skivor istället?

 

Frågan e du hur man skall gå till väga. Jag har en LaCie writemaster brännare med Toast 7 men har aldrig lyckats bränna högkvalitativ kopier från mitt filmaterial från AVID, Hur skall jag göra för att få fullupplösta DVD skivor och gärna då i NTSC formatet.

 

Skal jag kanske gå via iDVD istället för toast när jag gör bränner skivorna.

 

Problemet är alltås att jag siter på 12 h råmaterial i PAL som på ett eller annat sätt skall kunna visas i USA. På fullupplösat DVD skrvor vore det bästa. Mycket tacksam om någon kan besvara min fråga snarast och även lotsa mig igenom hur jag bränner DVD skivor i full upplösning med min LaCie brännare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lotsa mig igenom hur jag bränner DVD skivor i full upplösning med min LaCie brännare!

373713[/snapback]

Ska skivorna spelas i en DVD-spelare?

Eller ska du skicka över råmaterialet på DVD för mer redigering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill även tillägga att jag även skulle vilja veta om möjligheten finns att tanka in det som vanligt i PAL och sedan köra ut det på DV band igen på NTSC, isåfall hur jag går till väga! JAg har en SONY DSR-11 bandspelare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tally>> initialt skall det bara beskådas. DVD skivorna är bara för att titta egenom materialt.

 

Men kan jag tanka ut DV band i NTSC vore det grymt.

 

Alltså är det två olika frågor jag egentligen vill ha svar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill även tillägga att jag även skulle vilja veta om möjligheten finns att tanka in det som vanligt i PAL och sedan köra ut det på DV band igen på NTSC, isåfall hur jag går till väga! JAg har en SONY DSR-11 bandspelare!

373717[/snapback]

Då måste du ha en "riktig" NTSC bandare/kamera, eller möjligen en "riktig" multi-systemsbandare. En del PAL-spelare kan spela upp NTSC-band som PAL60, men det går inte att spela in NTSC på dessa.

Jag förmodare att din Sony är PAL?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min bandare är PAL. Då går alltås det bort med andra ord. Men skulle det funka att tanka in mina band i NTSC, som är filamde i PAL, med en bandare som kan köra NTSC? Eller skall jag tanke in mitt material i PAL som vanligt och sedan hyra en bandare som klarar NTSC och tanka ut på nya band i NTSC, klarar AVID det?

 

 

När det gäller DVD skivor är att jag itne vet hur jag skall exportera sekvenserna, i vilket format, med vilka parametrar för att få en glasklar upplösning.

 

JAg har testat att exportera quiktimefilemr både direkt till skrivbordet, samt genom Sörenson Squeesze. MEn hur jag än gär sedan när jag bränner det i toast 7 så blir det dåölig kvalitet. Det var väl knappast det jag betalade för när jag köptre min Brännare.

 

Vet du hur man gör så att det blir rätt exporterat från AVID?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min bandare är PAL. Då går alltås det bort med andra ord. Men skulle det funka att tanka in mina band i NTSC, som är filamde i PAL, med en bandare som kan köra NTSC? Eller skall jag tanke in mitt material i PAL som vanligt och sedan hyra en bandare som klarar NTSC och tanka ut på nya band i NTSC, klarar AVID det?

373721[/snapback]

Konvertering PAL<->NTSC är gräsligt besvärligt, så jag tror inte att AVID klarar det.

När det gäller DVD skivor är att jag itne vet hur jag skall exportera sekvenserna, i vilket format, med vilka parametrar för att få en glasklar upplösning.

373721[/snapback]

Du har fortfarande inte svarat på frågan om vad du ska ha skivorna till, se ovan.

Vet du hur man gör så att det blir rätt exporterat från AVID?

373721[/snapback]

För att konvertera och/eller redigera ska du exportera som DV (Kallas ibland "DV Stream"). Och exportera som PAL, eftersom du har det. Tro inte att AVID kan konvertera till NTSC!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skivorna skall endast tittas på för att gå igenom materialet, och det skall göras i USA.

 

Det är iten avgjort om intervjun skall klippas i sverige eller USA.

 

MEn då ha rvi kommit så långt att jag helt enkelt skal satsa på att göra DVD skivor och iten DV band att skicka.

 

Sen säger du att jag skall välja DV stream som format att exportera.

 

Är det bästa att bränna skivorna med Hjälp av iDVD eller Med hjäölp Av toast. Mac support påstod att IDVD var bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag testar det nu. Men skal jag välja att exportera den som NTSC redan nu eller skall jag exportera den som PAL och göra NTSC när jag bränner sedan. JAg kan nämligrn välja redan när jag exporterar den.

 

Skall jag exportera den direkt till skrivbordet, eller skall jag istället välja "send to" i avidmenyn och skicka den direkt till iDVD eller Toast?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag testar det  nu. Men skal jag välja att exportera den som NTSC redan nu eller skall jag exportera den som PAL och göra NTSC när jag bränner sedan. JAg kan nämligrn välja redan när jag exporterar den.

 

Skall jag exportera den direkt till skrivbordet, eller skall jag istället välja "send to" i avidmenyn och skicka den direkt till iDVD eller Toast?

373734[/snapback]

Jag har aldrig gjort en video DVD med Toast. Helt nöjd med iDVD.

 

Två val:

A  Skicka över DVD-skivor gjorda i PAL. Dessa kan man titta på i vilken dator som helst, men inte på TV.

B  Skicka över DVD-skivorna gjorda i NTSC. Dessa kommer då att ha litet sämre kvalitet (pga konverteringen), men kan spelas både på dator och på TV.

 

Om du väljer B ovan:

Använd JES Deinterlacer för konverteringen så här:

Exportera DV-PAL från AVID.

Använd JES Deinterlacer för att konvertera till NTSC (se länk ovan)

Sätt iDVD till NTSC i inställningarna.

Skapa ett project i iDVD (som då blir NTSC).

Importera filen du skapade i JES Deinterlacer.

Bränn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skivorna skall endast tittas på för att gå igenom materialet, och det skall göras i USA.

 

Det är iten avgjort om intervjun skall klippas i sverige eller USA.

 

MEn då ha rvi kommit så långt att jag helt enkelt skal satsa på att göra DVD skivor och iten DV band att skicka.

 

Sen säger du att jag skall välja DV stream som format att exportera.

 

Är det bästa att bränna skivorna med Hjälp av iDVD eller Med hjäölp Av toast. Mac support påstod att IDVD var bättre.

373728[/snapback]

OM filmen ska klippas i USA så ska du göra DVD dataskivor (INTE videoskivor) i Toast med sådär 20 minuter DV-NTSC på varje skiva (det ryms inte mer). Döp filerna så de slutar med .dv ifall de kör på PC.

Konverteringen från PAL till NTSC görs med JES Deinterlacer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag antar att jag hittar det i menyn sedan när jag skall bränna, valet mellan dataskivor och videoskivor. Eller är det vilka skivor jag väljer att köap att bränna som avgör detta?

 

Just nu kommer jag tanka in alt material och sedan göra skivor av dem. så som du har hjälpt mig. JAg hoppas det kommer funka.

 

Troligtvis kommer det klippas i USA så att göra dataskivor e nog iten så fel.

 

När jag exporrterar från aviden. Skall jag göra det genom exoprt, eller send to. Alltås skicka det diretk till programmet som därnner eller e det skitsamma. Skal jag bärnna i iDVD eller toast som du ser det?

 

Tally82>>>Tack så hemskt mycket för all hjälp hittills.

E det ok att maila dig nästa vecka om jag behöver svar på fler frågor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en ann afråga. VAd är JES Deinterlacer och i vilket skede skall jag använda detta program. ÄR det innan jag bränner eller hur funkar det. Jag har iten Jes Interlacer eller vet iallfalal inte vad det är!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en ann afråga. VAd är JES Deinterlacer och i vilket skede skall jag använda detta program. ÄR det innan jag bränner eller hur funkar det. Jag har iten Jes Interlacer eller vet iallfalal inte vad det är!

373750[/snapback]

Om du klickar på länken i mitt första svar, så hittar du instruktioner och en länk till programmet.

 

I ett av mina tidigare svar så har du också (kortfattade) instruktioner om ordningen i det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skitbra, jag har sparat den länken.

 

Just nu tankar jag in allt material så får jag se om jag får til ldet på rätt sätt på måndag sedan.

 

Finns du att tillgå om jag skulle behöva mer hjälp då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag antar att jag hittar det i menyn sedan när jag skall bränna, valet mellan dataskivor och videoskivor. Eller är det vilka skivor jag väljer att köap att bränna som avgör detta?

 

Just nu kommer jag tanka in alt material och sedan göra skivor av dem. så som du har hjälpt mig. JAg hoppas det kommer funka.

 

Troligtvis kommer det klippas i USA så att göra dataskivor e nog iten så fel.

 

När jag exporrterar från aviden. Skall jag göra det genom exoprt, eller send to. Alltås skicka det diretk till programmet som därnner eller e det skitsamma. Skal jag bärnna i iDVD eller toast som du ser det?

 

Tally82>>>Tack så hemskt mycket för all hjälp hittills.

E det ok att maila dig nästa vecka om jag behöver svar på fler frågor?

373749[/snapback]

Skivorna är likadana. Se bara till att DVD-R eller DVD+R stämmer med din brännare. En litet äldre Mac hanterar bara DVD-R, medan nyare modeller hanterar båda.

 

Bränner du i iDVD blir det alltid videoskivor som INTE lämpar sig för redigering, men kan spelas på en vanlig DVD-spelare kopplad till TVn.

 

Bränner du i Toast väljer du flik upptill: Data eller Video. Den sistnämnda gör likadana skivor dom iDVD. Om du väljer Data, så får du en DVD-ROM med filer du bara använder i datorn.

 

Visst kan du mejla.

Eller posta här så kan andra med liknande frågor få sina svar (och andra än jag kan komma med kloka råd).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du e en stjärna tally. Jag återkommer här då på måndag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

telly>>

 

nu verkar det som om det inte länken till JAS Dinterlacer längre fungerar. Finns det andra sätt att ladda ner programmet än via just den sidan!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

telly>>

 

nu verkar det som om det inte länken till JAS Dinterlacer längre fungerar. Finns det andra sätt att ladda ner programmet än via just den sidan!?

375020[/snapback]

Aj då!

Den finns här:

http://www.xs4all.nl/~jeschot/home.html

(Rulla ner en liten bit)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok nu fick jag hem det.

Så du menar egentlgien att så lägne materialet inte skal ses på TV kan jag lika gärna skicka PAL DVD:er.

 

Om de vill kolla på det en en redigering i USA så behövwer jag alltså inte konvertera det alls då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok nu fick jag hem det.

Så du menar egentlgien att så lägne materialet inte skal ses på TV kan jag lika gärna skicka PAL DVD:er.

 

Om de vill kolla på det en en redigering i USA så behövwer jag alltså inte konvertera det alls då eller?

375024[/snapback]

Låt oss börja med att skilja på två saker:

 

1. Titta:

Ska de bara TITTA på filmerna ENBART på dator så skicka PAL video DVD.

Ska de TITTA på filerna på TV och dator så skicka NTSC video DVD. (se ovan för instruktioner)

På en video DVD kan du har upp till cirka 80 minuter med bra kvalitet. video DVD skapas med iDVD eller Toast ("video"-fliken).

 

2. Redigera:

Jänkarna har svårt att fatta det här med PAL, så skicka dem NTSC på en gång. Konvertera till NTSC-DV med JES Deinterlacer. Dela upp i 20-minuters avsnitt (runt 4GB filstorlek). Lägg en sådan fil på varje data-DVD. Använd Apples Skivverktyg eller Toast ("Data"-fliken).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du anar inte vilken hjälp du är, så jävla tacksam

 

Skall testbränna nu och se så att det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du anar inte vilken hjälp du är, så jävla tacksam

375033[/snapback]

Äsch, det säger du till alla. :blushing::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...