Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

korsad eller rak kabel


sinnjacka

Rekommendera Poster

jag har kört en korsad kable mellan mitt modem (zyxel från telia) till min Linksys WET54G router men idag gick den lilla haken i kabeln sönder (den som gör att den stannar i kontakten), då testade jag med en annan RAK kabel mellan moden och router och det fungerar.... :blink::blink:

 

 

hur kommerdet sig? har inte det varit en sån där tumregel i evigheter att korsad kabel mellan nätverksenheter och rak kabel från nätverksenheter till datorer.

 

ni kanske kan rfda ut lite åt en så man fattar vad som händer.. :wacko::wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macen grejar det... :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har kört en korsad kable mellan mitt modem (zyxel från telia) till min Linksys WET54G router men idag gick den lilla haken i kabeln sönder (den som gör att den stannar i kontakten),  då testade jag med en annan RAK kabel mellan moden och router och det fungerar.... :blink:  :blink:

hur kommerdet sig? har inte det varit en sån där tumregel i evigheter att korsad kabel mellan nätverksenheter och rak kabel från nätverksenheter till datorer.

 

ni kanske kan rfda ut lite åt en så man fattar vad som händer..  :wacko:  :wacko:

373303[/snapback]

 

Kör bara korsad kabel ifall jag ska programera en switch/router som kräver det. Körde det mestadels på avancerade accesspunkter från Lucent (Bell labs)...

 

Så den där tumregeln har jag nog inte hört om.

 

Men jag ska inte kaxa upp mig för det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamla Macar(typ Macintosh II, Macintosh VX) krävde korsade kablar men "nya" Macar grejar det sjölv, dvs om den skulle råka vara rak. Det är vad jag har hört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grejen är att datorn inte har nåt att göra med saken, utan frågan gäller mellan modem och router...

 

hur ska man tänka? jag fick höra (när jag ställde en annan fråga) att mellan mina två andra routrar (ja jag har två till som används som accesspunkter och switchar) där skulle jag ha korsad kabel men jag märker ingenting där heller

 

 

så hur ligger det till? när ska man köra korsad och när ska man köra rak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har kört en korsad kable mellan mitt modem (zyxel från telia) till min Linksys WET54G router men idag gick den lilla haken i kabeln sönder (den som gör att den stannar i kontakten),  då testade jag med en annan RAK kabel mellan moden och router och det fungerar.... :blink:  :blink:

hur kommerdet sig? har inte det varit en sån där tumregel i evigheter att korsad kabel mellan nätverksenheter och rak kabel från nätverksenheter till datorer.

 

ni kanske kan rfda ut lite åt en så man fattar vad som händer..  :wacko:  :wacko:

373303[/snapback]

Alla något sånär moderna Macar har automatisk avkänning om det är korsad eller rak kabel, och ställer automatiskt om nätverkskorten efter det. Det samma gäller förmodligen din router, som alltså känner av om kabel är rak eller korsad.

 

Generellt gäller annars som du skriver ovan, att det ska vara korsad mellan två routrar/switchar/hubbar och dylikt, men rak mellan dator och annan nätverksenhet (utom till en annan dator då det också är korsad som gäller).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske underlättar om jag gör en jämförelse med telefonlurar. OM du kollar ihop två lurar med varandra, så måste mikrofonen på den ena anslutas till hörluren på den andra. Då ska det alltså vara korsade kablar. Med en rak kabel, så skulle mikrofonerna kopplas ihop med varandra, och hörlurarna med varandra. Om lurarna däremot är kopplade till en växel (switch), så ska det vara raka kablar, då det är växelns uppgift att ta hand om korskopplingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja som mizhou skriver är det. Det var viktigt förr men numer så är nästan alla nätverksenheter förseda med automatsik avkänning så de anpassar sig oavsett kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grejen är att datorn inte har nåt att göra med saken, utan frågan gäller mellan modem och router...

 

hur ska man tänka? jag fick höra (när jag ställde en annan fråga) att mellan mina två andra routrar (ja jag har två till som används som accesspunkter och switchar) där skulle jag ha korsad kabel men jag märker ingenting där heller

så hur ligger det till? när ska man köra korsad och när ska man köra  rak?

373367[/snapback]

 

Nej det beror på vad du har i nätverks kortet. Dagens nätverkskort känner efter vad du har för kabel och anpassar sig. Men jag har hört om datorer som fått spad med detta och därför rekomederar jag att alltid köra raka kablar till hubbar switchar och annat från datorn. Alltså så som det var tänkt från första början.

 

Kör du dator till dator som inte var tanken att man skulle göra kör man korsad. Alltså i min mening är det sällan man behöver korsade kablar. Men de flesta hemma donare som vill koppla två datorer samman har använt sig av korsade kablar istället för att skaffa sig en riktig hubb eller dyl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På många nya switchar och dylikt finns det precis som ni har skrivit automatisk koll av kabeln så att man inte behöver bry sig om korsad eller rak. Finns också en variant där man helt enkelt trycker in en liten knapp på switchen för att ändra mellan rak och korsad kabel.

 

Varför ska allt vara så lätt idag? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...