Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

vandrarhem i danmark


Semmelman

Rekommendera Poster

Nu då så har jag hittat ett par vandrarhem jag väljer emellan men när jag ska boka dom på nätet så står det att jag kan (el bör) boka antingen

1. Danhostelkort

2. Guest card 1 night

eller på ett annat hem

1. Guest stamp

2. International hostellingcard

 

Jag vet att det rör sig om nåt gästkort man kan köpa ifall man inte vill bli årsmedlem i Vandrarhemsföreningen men är det 1 el 2 de menar då och måste jag då beställa både 1 och 2 el räcker det med 1 eller 2?

 

(vaför helvitte krånglar de till det så, tänk vad mycket fler gäster de skulle få om de vände sig till folk med IQ under 200 :( )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla upp med http://www.svenskaturistforeningen.se/

 

Tror medlemskap där ska ge access till vandrarhem runt om i världen. De länkar i sin tur vidare till www.hihostels.com.

 

Ett medlemskap där har du kanske vidare nytta av i sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag ska bara bo dessa nätter i år plus nån till kanske. Och hur som helst är det nåt av 1 el 2 jag måste betala ändå?

Men jag ska kolla hihostel, jag var på danhostel, kanske är lättare…

 

Har de inte typ Scandic-hotell i danmark, nåt billigare å enkelt? Heter kanske ibis nu för tiden… å inte är det billigt, varför ska det va så svårt att bo billigt på resan??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du bo riktigt billigt finns det i Danmark friluftscampingar. Men då får man bara komma till fots, med cykel eller med segelbåt. Ingen motor är väl grundregeln, i alla fall. Då kostar det max 25 DKK per natt, men då är det ju tält eller liknande som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vaför helvitte krånglar de till det så

373160[/snapback]

Förmodligen för de är försäkrade hos nämnda kortutgivare om gästen har sönder något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Nu då så har jag hittat ett par vandrarhem jag väljer emellan men när jag ska boka dom på nätet så står det att jag kan (el bör) boka antingen

1. Danhostelkort

2. Guest card 1 night

eller på ett annat hem

1. Guest stamp

2. International hostellingcard

 

Jag vet att det rör sig om nåt gästkort man kan köpa ifall man inte vill bli årsmedlem i Vandrarhemsföreningen men är det 1 el 2 de menar då och måste jag då beställa både 1 och 2 el räcker det med 1 eller 2?

 

(vaför helvitte krånglar de till det så, tänk vad mycket fler gäster de skulle få om de vände sig till folk med IQ under 200 :( )

373160[/snapback]

 

De flesta vandrarhem knutna till Danhostel (motsvarar Svenska Turistföreningen) är fantastiskt välskötta och trevliga. Nästan varje jag har bott på har inneburit en positiv överraskning. Frukostbuffen är oftast underbar och väl värd att betala för. Dessvärre verkar det vara hårt tryck på rummen och ofta måste man boka i god tid för att få plats. De olika rabattsystem du räknar upp kan du strunta i om du bara ska bo några nätter på vandrarhem. Är du medlem i Svenska Turistföreningen gäller det som rabattkortmotsvarande Danhostelkort. Då får du rabatt på alla anläggningar i hela världen anslutna till IYHF - allt från svenska fjällstugor till Youth hostels i Sydamerika.

Alltså - du behöver inga rabattkort om du bara ska bo enstaka nätter i år - men ring/maila och boka i god tid. Och prata engelska med danskarna om du inte fattar danskan. ;)

 

 

edit: Med behöver menar jag mer att det inte lönar sig med rabattkort om du bara ska bo någon enstaka natt. Medlemsskap i Svenska Turistföreningen kostar (tror jag) 275:- Om du får 50:-/natt i rabatt på danska vandarhem med svenskt medlemsskap är det ju lätt att räkna ut när det börjar löna sig. Du kan inte bli medlem i andra länders turistföreningar, alltså gäller det att bli medlem innan amn åker utomlands.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är oxå ganska vanligt med privatpersoner som hyr ut rum till turister i Danmark. Kolla med den lokala turistbyrån på stället dit du ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men iMatte, de kräver ett tillfälligt gästkort ifall jag inte är medlem om jag fattar det rätt, är det 1 el 2 de menar då? 2:an på första stället förstår jag men på det andra förstår jag ingenting??

 

 

Clcdcm, ska ha med tjejen oxå, då krävs en lite högre standard… :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag verkar få betala mer än 100 kr per person/natt extra för att jag inte är medlem…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir så förvirrad, det står att gästkortet kostar 35 dkr per natt, på bokningen sen står det att det kostar 105 dkr each…

?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Men iMatte, de kräver ett tillfälligt gästkort ifall jag inte är medlem om jag fattar det rätt, är det 1 el 2 de menar då? 2:an på första stället förstår jag men på det andra förstår jag ingenting??

Clcdcm, ska ha med tjejen oxå, då krävs en lite högre standard… :)

373204[/snapback]

 

Jag har kanske inte full koll på hur det funkar som ennattsgäst, eftersom jag alltid är medlem i Svenska Turistföreningen. Det där ennatts-gästkortet är ju samma sak som att du betalar tillägg på rumspriset för att du inte är medlem. Men det var ju inte det billigaste vandrarhemmet du hade hittat. Där jag har bott (faktiskt på många vandrarhem i Danmark) kostar frukost alltid under 50-lappen- Även det är lite dyrt, men då är bufféerna ofta överfyllda med allt möjligt gott. Ungarna brukade alltid käka typ wienerbröd med chokolade, lyx-yougurtar och vattenmelon till frukost, på den tiden de var med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i närheten dit jag ska och så var det dusch å toa på rummet, gillar inte offentliga toaletter. :D

 

Alternativ jag fann var i Kolding, men då inte toa på rummet.

 

Det är den adressen jag går in på, och det är sen när jag fortfar i bokningen efter att skrivit in adress å sånt som kommer jag till en sida där allt räknas ihop och där står 141 dkr each för frukosten i tabellen…

Dessutom står ju inte rumspriset, jag känner mig som jag har IQ 50.

Kolla förresten:

post-918-1152802128.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte enklare att bara ringa till stället och fråga vad det faktiskt kostar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i närheten dit jag ska och så var det dusch å toa på rummet, gillar inte offentliga toaletter. :D

 

Alternativ jag fann var i Kolding, men då inte toa på rummet.

 

Det är den adressen jag går in på, och det är sen när jag fortfar i bokningen efter att skrivit in adress å sånt som kommer jag till en sida där allt räknas ihop och där står 141 dkr each för frukosten i tabellen…

Dessutom står ju inte rumspriset, jag känner mig som jag har IQ 50.

Kolla förresten:

373251[/snapback]

Men frukostpriset är INTE per natt, det är för hela vistelsen, 3 nätter. 47kr*3 är 147kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Telly, det har du naturligtvis rätt i, dumt av mig. :)

 

Ringa… kan inte danska å är inte så bra på å snacka engelska heller, inte i telefon alla fall, har lite telefonfobi.

 

Men jag har hittat ett billigt hotell nu… Fakkegrav Badehotell heter det, måste bara hitta ett rum på Sverigesidan för hinner inte åka hela sträckan på en dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uj vad jobbigt det här var, hur orkar turister med egentligen?! Kunde inte Apple ge sig in i hotell- och resebranchen och förenkla lite??

Hitta inget rum under 1000kr runt Varberg rätt dag med en vecka kort varsel så det fick bli Göteborg och ta göteborg-fredrikshavn-färjan istället. Så den färjan är bokad plus alla hotellen, hemresan får vi ta som det blir… skulle inte palla och försöka fixa det oxå… puh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd du inte tog Varberg, kunde du tagit en sväng förbi mig och fått lite honung... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bipaviljongs golv rymmer nog två bäddmadraser :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

144 kr styck för frukost betalar jag inte. :D

373206[/snapback]

frukost på danska = lunch på svenska, om jag inte minns fel. Tänk på det, så det inte blir missförstånd i beställningarna. (morgenmål tror jag deras frukost heter)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...