Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SSH + irssi problem


brange

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Försökte hitta en vettig IRC klien till Mac OS X, men hittade ingen ordentlig, så beslöt mig för att köra in irssi på min server istället och köra det via SSH. Problemet är att jag inte kan byta fönster i irssi (det gör man ju genom ctrl+1,2,3,4,5,osv).

 

Någon som vet hur man gör det?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått det hela rätt har du flera fönster öppna i Terminalen med Irssi igång. Om du vill växla till ett annat fönster trycker du bara ner kringla+1,2,3 osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

 

Försökte hitta en vettig IRC klien till Mac OS X, men hittade ingen ordentlig, så beslöt mig för att köra in irssi på min server istället och köra det via SSH. Problemet är att jag inte kan byta fönster i irssi (det gör man ju genom ctrl+1,2,3,4,5,osv).

 

Någon som vet hur man gör det?

 

Tack på förhand

370553[/snapback]

 

ESC + siffra för att byta fönster. Och då du scrollar fönstert SHIFT + page up / down. Annars ska det vara i stort sett samma.

 

:wub: irssi :wub:

 

PS. Themet Sux till irssi är superfint ^_^ DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ESC+siffra fungerar..

Men ett litet problemet.

 

Om jag typ vill kolla igenom alla mina kanaler, så kanske man vill trycka(och hålla inne ESC), sen trycka 1 sen 2 sen 3,osv, men det fungerar inte.

Man måste trycka in ESC varje gång(alltså, trycka in ESC+1, sen släppa ESC, sen trycka in ESC+2,osv)

Någon som vet hur man löser detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ESC+siffra fungerar..

Men ett litet problemet.

 

Om jag typ vill kolla igenom alla mina kanaler, så kanske man vill trycka(och hålla inne ESC), sen trycka 1 sen 2 sen 3,osv, men det fungerar inte.

Man måste trycka in ESC varje gång(alltså, trycka in ESC+1, sen släppa ESC, sen trycka in ESC+2,osv)

Någon som vet hur man löser detta?

371329[/snapback]

Du kan bocka i "Använd alt som meta-tangent" i Fönsterinställningar -> Tangentbord.

Då håller du bara i allt när du ska byta fönster, problem blir det däremot när du ska skriva tecken som @ eller nåt annat som du måste hålla i alt för att få fram. Tyvärr har jag inte kommit runt det problemet ännu :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...