Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

problem m techtool deluxe


andrea

Rekommendera Poster

Jag har reparerat med TechTool Deluxe och nu vill inte datorn stara upp som sig själv från hårddisken, den startar bara upp från cn:n hela tiden, även när jag håller ner alt-knappen vid omstart. Någon som har några tips vad jag kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, håll ner alt när du startar upp den, och när du väl har fått igång den, så startar du Systeminställningar och ändrar Startskiva till din hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har gjort det, men då startar den från Mac OS 9 och fortfarande bara från cn:n, samt det står på startupp-skylten att extended version (OSX?) är avstängt. Den verkar ha hakat upp sig på något vis. Finns det ingen hemlig startuppknapp på tangentbordet för upphakade tillfällen?

Datorn är från 2002 och börjar bli gammal, lämnade precis in den o de bytte s k analog display. Usch, jag vill inte lämna in den för det här larviga.. De tyckte jag var knäpp förra gången som inte bara skrotade datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst lite gamla diskussioner här nu. Kan det vara så att jag fått en hårddiskkrasch iom techtool-reparationen? Jag får också en katalog med frågetecken som blinkar växelvis, någon annan hade visst fått det också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst lite gamla diskussioner här nu. Kan det vara så att jag fått en hårddiskkrasch iom techtool-reparationen? Jag får också en katalog med frågetecken som blinkar växelvis, någon annan hade visst fått det också..

370341[/snapback]

Det blinkande frågetecknet tyder på att någon giltig installation av något OS inte kan hittas på hårddisken. Du blir alltså tvungen att installera om systemet.

 

Starta från en system-CD/DVD. När installationsprogrammet har startat så väljer du språk. Innan du nu fortsätter med installationen, så ska du starta Skivverktyg, som du hittar uppe i menyn.

Kör en ordentlig kontroll av hårddisken. Om det behövs så reparera den också.

 

Sedan avslutar du Skivverktyg, och går vidare med installationen, där du ska välja att "Arkivera och installera". Kryssa i att du vill behålla användare och inställningar, och kör sedan vidare med installationen.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla din TechTool deluxe också, så att du inte har en gammal version, som faktiskt kan förstöra mer än att göra nytta. Du kanske har köpt Mac OS X 10.2, eller så, och TechTool samtidigt, och sedan kört vidare med Mac OS X 10.3 och 10.4, utan att uppdatera TechTool. I och med nyare versioner av Mac OS X, så har det förändrats en del på hårddiskarna. T.ex så har det tillkommit stöd för Access Control Lists (ACL) i Mac OS X 10.4. Det är ytterligare en nivå på behörighet, som inte fanns i tidigare versioner, och om inte verktyg, som t.ex TechTool, uppdateras så tar de ju inte hänsyn till den nya typen av information, vilket kan resultera i att de förstör information på hårddisken, som behövs för normal funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men techtool cn:n sitter ju i datorn och går inte att få ut för då säger datorn typ att den används, efterosm den f n drivs från den. då kan jag ju inte stoppa i ny skiva... tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om datorn, och håll ned musknappen under uppstarten, så ska datorn skicka ut CD-skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då ska jag testa det när jag kommer hem från jobbet. Tack för hjälpen! Hoppas det skall fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mackenneth
Jag har reparerat med TechTool Deluxe och nu vill inte datorn stara upp som sig själv från hårddisken, den startar bara upp från cn:n hela tiden, även när jag håller ner alt-knappen vid omstart. Någon som har några tips vad jag kan göra?

370303[/snapback]

 

Jag vet inte om det här kan hjälpa dig? När jag kör TechTool Pro och avslutar den och startar om så vill den börja köra igen! Min lösning på det problemet är att när datorn startas om så håller jag ner utmatningsknappen till CD:n och när den kommer ut; fort som attan nyper man tag i skivan innan släden försvinner in igen. Sedan går det bra att köra som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=o) Det där låter som en sån där typisk grej som skulle kunna funka! Jag testar den snälla varianten med musknappen först, och sedan gör jag sådär om det inte går. Men då måste jag väl fortfarande ominstallera OS X som Mizhou sa antar jag väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mackenneth
=o) Det där låter som en sån där typisk grej som skulle kunna funka! Jag testar den snälla varianten med musknappen först, och sedan gör jag sådär om det inte går. Men då måste jag väl fortfarande ominstallera OS X som Mizhou sa antar jag väl?

370395[/snapback]

 

Får du bara ut TechTool-skivan och allt annat verkar funka så ska det väl inte behövas!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu är techtool ute och efter lite trixande fick jag igång den kära burken igen. Men nu vågar jag mig inte på några fler reparationer eller hårdvarutest på ett tag.. Tackar så mycket för hjälpen ni som tipsat!!

F ö är min eMac från 2002. Jag har läst lite här i forumet och förstått att folk tycker att det är en jävla skitdator. Jag undrar så här: Hur länge till tror ni att den kan hålla? Har det lite skralt ekonomiskt och vill inte köpa ny just nu utan tänker att jag får stå ut med hårtorksljudet och lite flimmer iaf två år till om det går. Är det en orimlig förhoppning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu är techtool ute och efter lite trixande fick jag igång den kära burken igen. Men nu vågar jag mig inte på några fler reparationer eller hårdvarutest på ett tag.. Tackar så mycket för hjälpen ni som tipsat!!

  F ö är min eMac från 2002. Jag har läst lite här i forumet och förstått att folk tycker att det är en jävla skitdator. Jag undrar så här: Hur länge till tror ni att den kan hålla? Har det lite skralt ekonomiskt och vill inte köpa ny just nu utan tänker att jag får stå ut med hårtorksljudet och lite flimmer iaf två år till om det går. Är det en orimlig förhoppning?

370621[/snapback]

Skönt att det löste sig till slut! :D

 

Om det är en skitdator, eller inte, kan ju bara du avgöra. Om du tycker att den fungerar bra för dig, så är det ju inte en skitdator i dina ögon. (It's in the eyes of the beholder).

 

MacOS X 10.5 kommer ju i alla fall att gå att installera och köra på den, vad jag vet. Det sitter ju i alla fall en G4-processor i den. Så länge du är nöjd med den, så finns det alltså ingen anledning att byta. Dock finns ju datorer som är tystare, och har snabbare processor och bättre grafikkort, som verkligen tar tillvara alla finesser i Mac OS X, såsom Quart Extreme och Core Image. Om du inte behöver dessa finesser, så är ju inte heller det en anledning att byta dator på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu är techtool ute och efter lite trixande fick jag igång den kära burken igen. Men nu vågar jag mig inte på några fler reparationer eller hårdvarutest på ett tag.. Tackar så mycket för hjälpen ni som tipsat!!

  F ö är min eMac från 2002. Jag har läst lite här i forumet och förstått att folk tycker att det är en jävla skitdator. Jag undrar så här: Hur länge till tror ni att den kan hålla? Har det lite skralt ekonomiskt och vill inte köpa ny just nu utan tänker att jag får stå ut med hårtorksljudet och lite flimmer iaf två år till om det går. Är det en orimlig förhoppning?

370621[/snapback]

 

eMacen är definitivt ingen skitdator. Den har fördelar och nackdelar som alla andra men duger alldeles utmärkt att köra OS X på ett bra tag till! Lycka till! ^_^

 

PS. Du har väl en extern hårddisk som du säkerhetskopierar till. Svara ja helst.... :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har faktiskt det. Men man slarvar ju lite med backuppen ibland.. Bra, då siktar jag på att ha den i ca två år till, är helt nöjd med själva prestandan nämligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är helt nöjd med själva prestandan nämligen.

371670[/snapback]

Det är ju det viktigaste, samt att du står ut med fläktljudet! Attt andra tycker att den har hög ljudvolym seplar ju ingen roll, om inte du blir störd av fläkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...