Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

QT kan inte spela upp!


Julleman

Rekommendera Poster

En kompis skickade en film(.mov) som han redigerat i iMovie till mig och när jag öppnar den får jag följande meddelande:

 

Filmfilen "coolt.dv" kunde inte hittas. Utan filmfilen kan inte filmen spelas upp.

 

Borde inte den filen inkluderas i .mov-filen? Kan det möjligtvis vara så att det är ändelsen .dv som spökar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Pröva att ändra ändelsen till .mov

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändelsen är .mov men den kan inte hitta dv-filen. Jag kan inte göra något med den filen QT inte hittar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

:blushing: Läste slarvigt, då har du inte fått komplett fil verkar det som.

Har du försökt öppna med iDVD, iMovie eller annat program.

Om du för filen över tänkbara program som skulle kunna öppna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt öppna med iTunes och RealPlayer, och som väntat är det samma besked där. När jag överför filmen till iMovie hälsar badbollen på och slutar aldrig att snurra.Tvångsavslutning enda alternativet. För övrigt verkar iDVD inte gå att öppna eftersom det öppnas med ett gammalt projekt vars filer inte heller kan hittas! :huh: Efter avbrytklickningen hänger sig iDVD också :mellow: . Verkar vara ett allmänt problem för min dator…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man sparar QuickTime-filmer så kan detta göras på två sätt. Det ena sättet är att man spar den som en fristående film, och då finns allting i .mov-filen.

 

Det andra sättet är att man sparar en referensfilm, och då får man en mov-fil som innehåller referenser till alla de spår som ingår, som t.ex dv-spår, med eventuella andra spår också. Se bild:

post-238-1152224742_thumb.png

 

Du har alltså fått en referensfilm, utan tillhörande DV-fil, och kan därför inte se filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
När man sparar QuickTime-filmer så kan detta göras på två sätt. Det ena sättet är att man spar den som en fristående film, och då finns allting i .mov-filen.

 

Det andra sättet är att man sparar en referensfilm, och då får man en mov-fil som innehåller referenser till alla de spår som ingår, som t.ex dv-spår, med eventuella andra spår också. Se bild:

post-238-1152224742_thumb.png

 

Du har alltså fått en referensfilm, utan tillhörande DV-fil, och kan därför inte se filmen.

370292[/snapback]

 

Vilket program är det? Får inte upp den rutan i iMovie HD 6.0.2 iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program är det? Får inte upp den rutan i iMovie HD 6.0.2 iaf.

381735[/snapback]

Det är i QuickTime Player iofs. Jag har inte iMovie installerat just nu. Men iMovie använder sig ju av QuickTime, så det borde vara samma där.

 

När du öppnar filen, så säger QuickTime att filen *.dv inte kan hittas, och det beror på att mov-filen inte innehåler själva filmen, utan bara referenser till dv-filen och ljud-filer och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i QuickTime Player iofs. Jag har inte iMovie installerat just nu. Men iMovie använder sig ju av QuickTime, så det borde vara samma där.

381827[/snapback]

 

Dvs "Spara som"-funktionen finns bara i QT Pro, men genom att konvertera till 3gp så blev hela filmen inkluderad. Fungerar perfekt! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dvs "Spara som"-funktionen finns bara i QT Pro, men genom att konvertera till 3gp så blev hela filmen inkluderad. Fungerar perfekt! :D

381888[/snapback]

Men det borde ju gå att spara eller exportera filmen direkt ifrån iMovie, så att man får en fil, som verkligen innehåller hela filmen, och som inte är beroende av andra filer. Det var ju bra att du lyckades få ut den som 3gp, men det är ett hårt komprimerat format, som är tänkt för mobiltelefoner och så. Det blir nog inte så bra kvalitet på det. Det borde gå att spara som MOV-fil, med allt i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...