Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dagens ord: kälkborgare


Semmelman

Rekommendera Poster

Varför inte tre ggr?!

 

Dämpar lusten efter semla med jordgubbar i mjölk… :)

 

Kanske NisseO kan berätta var ordet semla kommer ifrån? Har för mig det var nåt tyskt…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bullen är kanske tysk men ordet kommer av latin. Semila eller simila (minns inte vilket) som betyder siktat mjöl. En bulle av fint mjöl altså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förövrigt har jag semmelbullar i frysen (frestar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De måste väl ätas upp snart, kan väl inte hålla sig ett halvår till i frysen? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske NisseO kan berätta var ordet semla kommer ifrån? Har för mig det var nåt tyskt…

370686[/snapback]

Äh! Den var så lätt så att någon annan hann före. :(

Bullen är kanske tysk men ordet kommer av latin. Semila eller simila (minns inte vilket) som betyder siktat mjöl. En bulle av fint mjöl altså.

370723[/snapback]

Jag får väl leta lite djupare i språklådan då. ^_^

Tyskans Semmel betecknar idag vad vi kallar för småfranska, dvs. en liten bulle av det finaste och bästa mjölet. Ja, i a f innan man kom på att vitt mjöl var fettbildande och det kli man gav till djuren förr i själva verket är nyttigt för människan.

 

Att ordet kommer av latinets simila antyder att det från början skulle ha varit något ceremoniellt kristet över semmel-brödet, men jag vet inte säkert.

 

Ordet simila - finmalet mjöl - i latinet kommer inte av similis - lika -, som i engelskans similar, utan har rötter längre tillbaka. I grekiskan heter ordet med samma betydelse semidalis och är inlånat från akkadiskan, ett semitiskt språk, där det hette samidu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle de inte kunna betyda samma sak ändå?! Tänker så här, vid denna tid var det inte mycket som var lika varann, frukter och rovor är ofta olika, industriell massframställningen skulle vänta några hundra år el så, grovt handmalet mjöl var säkert fullt med skal och grejer och sten, när nån då lyckade mala ett fint mjöl vars alla beståndsdelar var precis lika så sa man vilket fint och jämnt och lika mjöl du malt, det kallar vi för lika-mjöl…?!

Sikta förresten betyder ju att man sållar ut olikt för att få likt…

 

Hur antyder förresten ordet simila ngt religöst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur antyder förresten ordet simila ngt religöst?

370870[/snapback]

 

Gissar att det var ordets språkliga och kulturella ursprung i just latinet (kristendomens huvudspråk under den tidsperioden) som han syftade på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, under den tiden, då förstår jag. Latin pratades ju som vanligt språk tidigare men då kanske inte semlor fanns än, kanske?! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bagare i Alingsås bakade största semlan till Bullfesten den13 februari 1996. Den var 113 cm i diameter och vägde ca 60 kg, med grädde och mandelmassa 134 kg. Denna jättelika semla finns upptagen i Guinness rekordbok.

:P:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ha varit svårt att dela upp den semlan rättvist, så alla får lika mycket av alla delar…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Attundaland (åtta hundare) var typ Stockholm, Fjärdhundra (fyra hundare) är en ort vid Enköping, låter rimligt, men enl wiki så skulle bara dessa tre vara Svitjod, men Svitjod var ju lite större… hmm…

370263[/snapback]

Glömde Roden som var Roslagen, kusttrakter runt Mälaren och neråt ostkusten…

Roden, Roslagen, tros vara de som grundade Ryssland, ett bevis för det är förutom att ordet Ryssland kommer från rus/ros också att ett namn som beskriver Moder Ryssland är Rodina.

Så var kommer Roden ifrån?! :D

Rodd, ros, röd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...