Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tidnings/pappers storlekar


jmx

Rekommendera Poster

Hejhopp!

 

Jag har tappat bort en gammal dummy jag haft med dom flesta pappers storlekarna A6-SRA3 osv samt vanliga format på t.ex. visitkort, korrkort, dagstidningar, magazines osv, i mm förståss.

Vilket format har t.ex. MacWorld?

 

Om någon har och kan posta det här så jag kan sätta ihop en ny vore det toppen.

Eller om alla som vill helt enkelt postar lite kända format.

Gärna vilka DPI bilder brukar vara i olika sammanhang, t.ex. dagstidning, magazine osv.

 

Jättetack för all input till en ny dummy :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhej..

 

Har nu letat runt och klippt och klistrat som en galning till en början på en guide/dummy.

Fortsätt gärna, lägg till, översätt, snygga till som behagar.

Eller bara skriv ut och ha som guide.

 

Den har nu pappers storlekar, kuvert och lite vad dom brukar användas till samt en storleks översättnings guide.

 

Vore bra med lite vanliga annonsformat samt tiningsformat om någon kan lägga till. :ThumbsUp:

 

PAPPERSGUIDE - Word fil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore bra med lite vanliga annonsformat samt tiningsformat om någon kan lägga till. :ThumbsUp:

369731[/snapback]

Det finns inga "vanliga" annonsformat, tyvärr. Samannonsering mellan tidningar (till med i samma koncern) är ett elände eftersom tidningar har olika format. Även tabloid (som borde vara standardiserat) skiljer sig åt mellan tidningar. Även om de har samma antal spalter skiljer spaltbredd och spaltmellanrum. (suck).

Sedan har vissa tidningar moduler, medan andra har fri måttsättning (på höjden).

 

Avdelningen värdelöst vetande:

Hur kommer man fram till sådana udda mått som A0, A1 osv?

Man inser att om man ska kunna ta och halvera ett papper och få samma proportioner på de båda halvorna måste förhållandet mellan höjd och bredd vara roten ur 2. Hur börjar man då? Då tar man ett papper vars yta blir en kvadratmeter och kallar den A0.

 

A0 är 841×1189 = 999949, vilket är så nära en kvadratmeter man kan komma med mått i hela mm.

1189/841 = 1,414, vilket är roten ur 2, avrundat till 3 decimaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...