Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag vill bjuda på nätverk


d_c_l

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Airport Express basstation som jag skulle vilja bjuda på lite. Så här i semestertider är jag alltid tacksam mot andras öppna nät som jag kan låna en stund här och där.

Jag undrar om man kan konfigurera basstationen så att jag själv får full bandbredd samtidigt som jag bjuder ut lite bandbredd åt allmänheten. Jag har en bredbandsuppkoppling på 100 mbit ner och 10 mbit upp och rimligt vore väl att bjuda på någon mbit åt semesterfirare i närheten. Styper man tilldelningen utåt till en låg e-posthämtarnivå, så hoppas jag slippa grannar som snyltar på fast uppkoppling för vardagsbruk.

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thulesius9

eftersom du har 100 mbit ned så är de en bra begränsning redan där eftersom airport är tekniskt sett begränsat till 54 mbit.. och oftast in real life lägre än så..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom du har 100 mbit ned så är de en bra begränsning redan där eftersom airport är  tekniskt sett begränsat till 54 mbit.. och oftast in real life lägre än så..

369551[/snapback]

 

Good point!

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Har du tänkt på att öppna nätverk är guld värt för den som vill göra otyg på nätet? Den som lånar din uppkoppling kan ju göra vad som helst - hacka, spamma, virussprida - utan att kunna spåras.

Mer än hem till dig, då... :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thulesius9

fast har du själv ett öppet nätverk kan du inte dömmas för någonting.. och du kan heller inte dömas för tillexempel fildelning eftersom dom inte kan bevisa att det kom från din dator..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en Airport Express basstation som jag skulle vilja bjuda på lite. Så här i semestertider är jag alltid tacksam mot andras öppna nät som jag kan låna en stund här och där.

Jag undrar om man kan konfigurera basstationen så att jag själv får full bandbredd samtidigt som jag bjuder ut lite bandbredd åt allmänheten. Jag har en bredbandsuppkoppling på 100 mbit ner och 10 mbit upp och rimligt vore väl att bjuda på någon mbit åt semesterfirare i närheten. Styper man tilldelningen utåt till en låg e-posthämtarnivå, så hoppas jag slippa grannar som snyltar på fast uppkoppling för vardagsbruk.

 

/David

369550[/snapback]

 

Lite roligt på ett sätt tycker jag. Finns ett företag som hade den idén att alla ska dela med sig osv, så har alla internet överallt osv. Kul grej... Visst kan folk hitta på dumheter... men det händer sällan tror jag & vill man bryta sig in så kan man... men visst står dörren öppen så....

 

kul grej.

 

mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har datorer som står på "alltid" i ditt LAN så hade jag skyddat dem med en extra router/brandvägg och skapat ett inre LAN för bara dina burkar. Det minskar risken att någon använder din utdelade uppkopling till att hacka sig in på dina andra datorer.

 

Jag snyltsurfade förra sommaren på grannens nätverk i sommarstugan. WLAN:et var vidöppet, jag kunde t o m konfigurera om routern så att det inte syntes i loggarna att jag hade varit inne. Jag hade i lungn och ro kunnat ägna flera dagar åt att hacka mig in på hans två anslutna windows-maskiner. Tur att man är så snäll...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...