Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny skrivbordskrivare


Hetlund

Rekommendera Poster

Det känns lite grand som när man promenerar över torget med en kasse LP-skivor i handen, men i alla fall:

 

Hur får man upp en ny Skrivbordsskrivare på Skrivbordet i OS 9?

 

Jag köpte alltså en Brother 2030 (se tråden "Laserskrivare till OS 9") och den fungerar utmärkt. Men den kommer inte upp på skrivbordet som en Skrivbordskrivare. Det kan i och för sig göra detsamma, jag använder egentligen aldrig den funktionen, men i alla fall. En ganska fin ikon verkar det vara annars.

 

Min gamla LaserWriter 4/600 och nyare HP DescJet kom liksom upp av sig själva på skrivbordet när jag installerade dem. (Men uffa! - ett sådant helvete det är att installera HP DescJet!) Verktygsprogrammen för Brother fungerar tydligen bara för Windows, så där har man heller ingen hjälp.

 

Någon som har några enkla förslag? Men jag vågar faktiskt inte göra några avancerade manövrer så att HP lägger av igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det många år sedan jag körde Mac OS 9, men jag har för mig att det finnas en knapp någonstans i Väljaren, som du kan klicka på för att skapa din skrivbordsskrivare. Jag tror att du måste välja din skrivare i Väljaren, och klicka på "Ställ in", eller något sådant, och då får du upp en dialogruta där du kan välja ppd-fil, ooch sedan finns en knapp för att skapa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

OT..Jag har skrivbordskrivare i 10.4.7 :ThumbsUp:

 

post-113-1151851632_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice try, Mizhou!

 

Det är väl ungefär så man ska göra, men inte riktigt. I Väljaren får jag bara upp alternativen Bakgrundsutskrift och AppleTalk av eller på.

 

Hjälpfunktionen för Väljaren lovar att visa hur man installerar en Skrivbordskrivaren, men sedan händer ingenting mer. Ingen Hjälp kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemskt ledsen, men jag har ingen dator kvar som går att starta i Mac OS 9. Det är bara Mac OS X som gäller för mig nu, men det finns säkert någon annan som kan hjälpa dig, även om inte alla som kör Mac OS 9 är inloggade just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte vara ledsen Mizhou. Be Happy!

 

Det känns ju nästan lite som om man kör på "lånad tid" när man tragglar på i OS 9.

 

Men jag känner faktiskt en tjej (nåja) som åtminstone för ett par år sedan fortfarande använde en Macintosh Plus och system 6.0.5 med MacWrite II och var alldeles nöjd med det. Nu jobbade hon ju varken med webdesign eller videoredigering, utan skrev "bara" avhandlingar i konstvetenskap! (Jo, jag antar att förlaget gjorde layout och satte in bilder.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej! Men häng kvar på forumet. Det borde logga in folk snart, som fortfarande kör Mac OS 9, och som kan hjälpa dig. Jag vet att det finns personer här som kör 9'an, men det ksnake du redan har upptäckt, om du har läst i andra trådar under Classic.

 

Lycka till med ditt problem i alla fall. Jag hoppas att det löser sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Thomas Ytterberg

Använd det gamla OS 9-programmet "Skrivbordsskrivarverktyg" för att skapa skrivare som fungerar i Classic-läge. De syns inte någonstans på skrivbordet som förr men finns där i alla fall för Classic-programmen.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att du har ett tillägg som heter typ skrivbordsutskrift i tillläggsmappen, kanske saknar du det eller så ligger det i "tillägg avstängda"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du office 98? då ska den dyka upp automatiskt!

Gjorde min Canon LBP 465á i alla fall! och hadde ej MACSTÖD!

OBS! körde en Grappleradapter! som tar närmaste mackompatibla skrivare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...