Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Om 256k extra cache hjälper PB...


murak

Rekommendera Poster

... vad kommer så 512k cache göra för iBook? Kommer vi se en markant prestanda skillnad överlag eller kommer iBooken helt plötsligt bli en maskin att räkna med vad gäller tyngre arbete? Jag tror att den "ökända" fartkänslan kommer att bli bättre i OSX. Om Apple nu bara kunde släppa dem nån gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... vad kommer så 512k cache göra för iBook? Kommer vi se en markant prestanda skillnad överlag eller kommer iBooken helt plötsligt bli en maskin att räkna med vad gäller tyngre arbete? Jag tror att den "ökända" fartkänslan kommer att bli bättre i OSX. Om Apple nu bara kunde släppa dem nån gång...

Samtliga av dagens iBook har ju redan 512 k cache!

Det är det som gör mig så fundersam till varför Apple släppte en första version av 12-tums PowerBook med endast 256 k cache.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Samtliga av dagens iBook har ju redan 512 k cache! "

 

Jo, men nästa kommer troligen ha Ytterligare 512k, tot 1 mb, vilket kombinerat med 640 i ram borde vara mumma för OSX. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men nästa kommer troligen ha Ytterligare 512k, tot 1 mb, vilket kombinerat med 640 i ram borde vara mumma för OSX.  :lol:

 

Låter konstigt eftersom Apple nyss sänkte cache-storleken på nya PowerBook från 1 mb L3-cache till 512 kb cache...

 

[edit: stavfel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt eftersom Apple nyss sänkte cache-storleken på nya PowerBook från 1 mb L3-cache till 512 kb cache...

nja… de tog bort level 3 och _höjde_ istället level 2 till 512 (tidigare 256).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja… de tog bort level 3 och _höjde_ istället level 2 till 512 (tidigare 256).

Ja, precis. Vore det då inte lite konstigt om Apple höjde iBookens cache till 1 mb L3 när denna är borta från alla andra G4:or? Kanske lämpar sig iBookens nuvarande G3-processor bättre för L3 än level 2, inte vet jag? Men talas det inte om att iBooken kommer få G4 i nästa version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja… de tog bort level 3 och _höjde_ istället level 2 till 512 (tidigare 256).

Ja, precis. Vore det då inte lite konstigt om Apple höjde iBookens cache till 1 mb L3 när denna är borta från alla andra G4:or? Kanske lämpar sig iBookens nuvarande G3-processor bättre för L3 än level 2, inte vet jag? Men talas det inte om att iBooken kommer få G4 i nästa version?

Det är väl så att nästa generations G3 från IBM har 1 Mb on chip level 2 cache som standard? Alltså inget som Apple beslutar om.

 

Mitt Hundrade inlägg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Sekundärcacheminnena är sedan några år tillbaka knutna till processorn och sitter på processorbrickan. Själva storleken på L2:n är upp till processortillverkaren, Motorola i detta fall, även om Apple säkert har ett och annat att säga till om när processorn existerar som en idé. L2-storleken är ingen valfrihet såvida inte tillverkaren tillverkar processormodeller med olika mängd cacheminne.

 

Apple säger gärna "Denna gång ökade vi L2-cacheminnet", men frågan är hur mycket de egentligen bestämmer över dessa faktorer.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Själva storleken på L2:n är upp till processortillverkaren"

 

Stämmer på pricken. Och om (jag skriver om för det finns fortfarande en liten chans att Apple väljer G4 i nästa i Book) Apple kommer att använda G3 processorn även i nästa iBook så kommer nästa iBook ha 1 mb L2 cache. Det ser väll kanske inte så bra ut rent reklam mässigt, "PB 512k, iBook 1 mb.." men som sagt så har inte Apple nått val. Att använda G4 skulle se ännu sämre ut. Eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...