Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tanka från PC till ny Mac


eddie_s

Rekommendera Poster

Sitter med min första Mac någonsin. En Macbook Pro. Säga vad man vill, men snygg är den.

Skönt tangentbord också... *ler*

Ja det är i princip så långt jag har kommit.

Hur skall jag göra för att föra över, från min PC, all min musik samt alla mina foton via mitt trådlösa nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får det inte att fungera

Vilka nödvändiga inst måste jag göra på min PC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB-minne är inte så dumt heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Jag hade gjort på följande sätt:

 

Gå in på systeminställnignar under äpplemenyn. Tryck därefter på fildelning.

 

post-7816-1144518495.png

 

på min bild så \\192.168.2.2\danielwagsjo på ett ställe. Det kommer att stå något liknanade på din macbook pro.

 

Därefter går du in på KÖR i windows ind et soms tår där. DÅ får du frma en ruta som gör att du kan logga in på macen från PC:n och kmoma åt hela hårdisken. På användarnamn skall du skriva somma som står eter det sista "\". I mitt fall danielwagsjo. På lösenordet skriver du det lösenordet som du har till det kontot på macen. Därefter kan du kopiera filer hela natten! :ThumbsUp::ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade gjort på följande sätt:

 

Gå in på systeminställnignar under äpplemenyn. Tryck därefter på fildelning.

 

post-7816-1144518495.png

 

på min bild så \\192.168.2.2\danielwagsjo på ett ställe. Det kommer att stå något liknanade på din macbook pro.

 

Därefter går du in på KÖR i windows ind et soms tår där. DÅ får du frma en ruta som gör att du kan logga in på macen från PC:n och kmoma åt hela hårdisken. På användarnamn skall du skriva somma som står eter det sista "\". I mitt fall danielwagsjo. På lösenordet skriver du det lösenordet som du har till det kontot på macen. Därefter kan du kopiera filer hela natten!  :ThumbsUp:  :ThumbsUp:

321732[/snapback]

I någon av Windows menyer finns "Anslut nätverksenhet" som också fungerar bra för att kontakta Macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Det finns en handfull sätt. T.ex. högerklicka på en hårddisk i XP och välja dela ut funkar också.

 

edit: retorisk överdrift :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB-minne är inte så dumt heller

321725[/snapback]

 

då kan jag väl låna ditt 40 GB USB-minne?

Jag försökte bränna ner min musik på CD's, men typ var fjärde fil får ett felmeddelande att den inte går att kopiera???

 

Min MacBook blir dessutom väldigt varm.... nästan så att det är obehagligt att ha den i knät.

Men det antar jag är normalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka ut HD:n från PC:n och sätt den i ett Firewirekabinett :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka ut HD:n från PC:n och sätt den i ett Firewirekabinett  :)

321915[/snapback]

 

För en sån har ju alla i bakfickan? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite pervers läggning att skrota PC nämnligen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut jätteenklast för dig som byter FRÅN PC till Mac är utan tvekan att dela ut dina mappar (alt hela din(a) hårddisk(ar)) genom att högerklicka -> Sharing/Delning.

 

Tryck sedan CMD (aka "Äpple" eller "Kringla") och K ochh skriv smb://datornamnet alt. smb://ip-adressen (PCns namn/IP, that is)

 

Då landar genast din PCs utdelade hårddisk på skrivbordet som en monterad nätverksenhet. Mycket lättare än allt annat krafs ;) Och visst, FTP är snabbare, men 7x så krångligt att tjafsa med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No offense, men dessa lösningar tycker jag är jättedumma. Man har noll koll på allt. Eller tvärt om faktiskt. ALLT hamnar i mappen Public. Det är skitdumt. Windows-fildelning i OS X är SKIT. Det är skit och kommer alltid att vara skit pga fundamentala skillnader i kulturen hos Windows-användare och Mac-användare.

Som Windowsanvändare har man i regel X antal hårddiskar och X antal partitioner och lägger sina foton på obestämd plats i en mapp på någon av dem. Som OS X -användare lägger man i regel ALLT i iPhoto/iTunes, vilket lägger ALLT i hemmappen, alt. lägger ALLT i annan mapp. (Ofta i hemmappen.) Windowsanvändare kan högerklicka på vilken mapp/enhet som helst i hela datorn och dela ut den till andra Windowsanvändare, men när en OS X -användare delar ut med "Windowsfildelning" delas ENDAST mappen "Public". Ingen pardon. Ganska värdelöst om man vill dela en mapp på en helt annan hårddisk, eller hur?

Lösningen heter /etc/smb.conf och är sannerligen inte enkel för alla. För, med handen på hjärtat, hur många av er har skrivit era egna samba-configs?

 

Jag hade gjort på följande sätt:

 

Gå in på systeminställnignar under äpplemenyn. Tryck därefter på fildelning.

 

post-7816-1144518495.png

 

på min bild så \\192.168.2.2\danielwagsjo på ett ställe. Det kommer att stå något liknanade på din macbook pro.

 

Därefter går du in på KÖR i windows ind et soms tår där. DÅ får du frma en ruta som gör att du kan logga in på macen från PC:n och kmoma åt hela hårdisken. På användarnamn skall du skriva somma som står eter det sista "\". I mitt fall danielwagsjo. På lösenordet skriver du det lösenordet som du har till det kontot på macen. Därefter kan du kopiera filer hela natten!  :ThumbsUp:  :ThumbsUp:

321732[/snapback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla instruktioner, men jag hänger inte med på slutet.

 

Vad skall jag skriva under Kör... kommer inte till ngn logg in på Macen hur jag än gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...