Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

5.1-ljud


heas

Rekommendera Poster

Hur ska jag koppla in min powerbook till min reciever och få 5.1-ljud?

 

Recievern är en Sony STR-725 som saknar digital ingång men den har 5.1 (6 st RCA-ingångar). Finns det någon ljudkabel som har en miniplugg 3,5 mm i ena änden och 6 st RCA i andra?

 

Eller vet någon hur man skulle kunna seriekoppla på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Din Mac har inte 5.1-ljud ut. Den digitala utgång som finns kan skicka vidare en komprimerad 5.1-signal, men om du vill få ut avkodat 5.1-ljud måste du köpa till ett ljudkort. M-Audio har både PCI- och USB-kort, där du självklart måste välja USB-varianten för din PBook (den är ändå ett bättre val pga mindre störningar). Kostar ju en slant förstås, men hjälper även till att ge surroundljud i de spel som klarar det, om det nu är av intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Vore ju skumt om en 2-kanals mini-tele kunde ge 6 kanaler... :wacko::wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Vilken powerbook har du ?

Jag har pb 1,67 den kan man få 5.1 ljud ut i.

Jag har toschlink(obs stavning) kabel med 3.5mm kabel i mellan dator och min Yamaha 750,

fungerar utmärkt.

Men man måste bocka i 5.1 ljud i spelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Vilken powerbook har du ?

Jag har pb 1,67 den kan man få 5.1 ljud ut i.

Jag har toschlink(obs stavning) kabel med 3.5mm kabel i mellan dator och min Yamaha 750,

fungerar utmärkt.

Men man måste bocka i 5.1 ljud i spelaren.

320880[/snapback]

 

 

 

Jag har också en PB 1,67, (sista PB-modellen), och utgången är ju digital. Problemet är att min reciever saknar digital ingång, kan alltså inte använda tex toslink, men har de 6 rca-ingångarna för 5.1 ljud. Min ursprungliga fråga var om det ändå går att koppla till dessa ingångar från datorns digitala ljud-utgång?

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Och jag har redan svarat. Nej, det går inte, eftersom den digitala utgången bara kan skicka fullt 5.1-ljud i komprimerat format (alltså ej avkodat). Detta format kan inte delas upp i 6 kanaler som du vill utan att ha en separat avkodare, vilket vanligtvis finns i hemmabioreceivers.

 

Trodde att jag var klar nog i mitt första svar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller problemet att kunna få ut 6 analoga ljudsignaler ur en portabel mac för att se DVD med äkta 5.1 ljud har jag kommit fram till följande:

När jag kollade senast för tre månader sedan fanns det inget annat sätt än att använda Griffin Firewave (Macoteket typ 800kr, låter bra, inte perfekt) för att få ut äkta 5.1 Dolby digital kodat ljud omvandlat till analogt från en portabel mac. Detta kan sedan kopplas till godtycklig förstärkare eller aktiva högtalare.

Det är en djungel, många insinuerar att det går att få ut, men när man kollar noga visar det sig att man måste ha en surroundförstärkare som kodar av den digitala signalen i andra ändan, eller också simuleras surroundljudet.

(Sonica theater simulerade ljudet, möjligen har det blivit bättre med senaste drivaren, ej provat.)

 

Till Windows går det att använda många USB varianter, för där finns program som har mjukvaru Dolby digital dekoder, men av någon anledning har jag inte hittat det till mac. Det fanns en plugin till VLC videospelaren, men den togs bort av legala skäl. (Ingen Dolby licens).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller problemet att kunna få ut 6 analoga ljudsignaler ur en portabel mac för att se DVD med äkta 5.1 ljud har jag kommit fram till följande:

När jag kollade senast för tre månader sedan fanns det inget annat sätt  än att använda Griffin Firewave (Macoteket typ 800kr, låter bra, inte perfekt) för att få ut äkta 5.1 Dolby digital kodat ljud omvandlat till analogt från en portabel mac. Detta kan sedan kopplas till godtycklig förstärkare eller aktiva högtalare.

Det är en djungel, många insinuerar att det går att få ut, men när man kollar noga visar det sig att man måste ha en surroundförstärkare som kodar av den digitala signalen i andra ändan, eller också simuleras surroundljudet.

(Sonica theater simulerade ljudet, möjligen har det blivit bättre med senaste drivaren, ej provat.)

 

Till Windows går det att använda många USB varianter, för där finns program som har mjukvaru Dolby digital dekoder, men av någon anledning har jag inte hittat det till mac. Det fanns en plugin till VLC videospelaren, men den togs bort av legala skäl. (Ingen Dolby licens).

326333[/snapback]

 

Det här låter som något som Apple antagligen löser snart då dom verkar vilja få minin att vara attraktiv för de som vill spela film och musik i TV;n. Ge Apple lite tid eller köp en tredjepartslösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Jag som har en PB12" 1,5 och en reciever med coax/Toslink då?

Kan jag få ut en dolby/dts signal?

 

Mvh

Oscar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som har en PB12" 1,5 och en reciever med coax/Toslink då?

Kan jag få ut en dolby/dts signal?

 

Mvh

Oscar

Enligt instruktionsboken har din dator bara vanlig 2-kanalsutgång, så du får använda ett externt ljudkort, se tidigare inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade M-audios "Transit" på luthman..

Verkar göra jobbet..

 

"Dvd-spelaren" har ju enl. tidigare en möjlighet till att välja ljudutgång..

Någon som vet om man kan på samma sätt välja en annan Ljudutgång i VLC för att kunna skicka DD via en M-audio Transit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Finns ju "audio device" i ljudmenyn i VLC, så det verkar ju kunna gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

krilu_kelin

vet ju inte hur dyr reciver du har, men det känns som att om man skulle sälja den på blocket och köpa en som har inbyggd dekoder vilket i praktiken alla har idag kan inte vara så många kronor imellan, kanske rentutav billigare än att köpa massa externa dekodrar som blir över nästa gång du köpen en ny förstärkare, en ny förstärkare har ju säkerligen dessutom fler digitala ingångar så att man kan få smaskigt ljud tex från sin marksända eller satelitsända digitaltv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...