Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snickra hemsida


tubert

Rekommendera Poster

Hejsan,

igår gick jag över från pc till mac.

fick en PB G4 av en god vän och kan inte hitta något program för att göra hemsida. finns det inte på mac? har hela tiden arbetat med fronpage, så ett program i den stilen hade varit bra att ha.

 

tacksam för all hjälp jag kan få!

 

min hemsida idag?

www.romonight.com

 

tobbe

:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa Apples iWeb eller RapidWeaver. Apples iWeb är tokbra och enkelt att använda. Jag gjorde min första iWeb sida förra veckan: www.centurycircus.com. Än så länge väldigt enkel, men med iWeb gör man lätt bloggar med rss-stöd, podcasts, filmsidor, fotoalbum och allt möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

koda för hand gör man smidigt i smultron som är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa Apples iWeb eller RapidWeaver. Apples iWeb är tokbra och enkelt att använda. Jag gjorde min första iWeb sida förra veckan: www.centurycircus.com. Än så länge väldigt enkel, men med iWeb gör man lätt bloggar med rss-stöd, podcasts, filmsidor, fotoalbum och allt möjligt.

319661[/snapback]

 

 

Guld! Har den på datorn, då är det bara att stänga av mobil och dra ner persiennerna då...

 

Tack så hemskt mycket!

 

Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa Apples iWeb eller RapidWeaver. Apples iWeb är tokbra och enkelt att använda. Jag gjorde min första iWeb sida förra veckan: www.centurycircus.com. Än så länge väldigt enkel, men med iWeb gör man lätt bloggar med rss-stöd, podcasts, filmsidor, fotoalbum och allt möjligt.

319661[/snapback]

 

 

men, det verkar lite snålt med funktioner för design?

om du kikar på min sida så kanske du förstår.

 

tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken slump att din hemsida också var för en nattklubb! =)

 

iWeb är ett konsumentprogram snarare än ett proffsprogram. Mer lättanvänt än flexibelt antar jag, men det går att göra egna mallar tror jag. Jag är inte så bra på css och javascript, men om man vill redigera css-mallar kan man använda t ex CSSEdit. Gär att ladda ner från versiontracker eller macupdate. Annars har väl adobe sitt GoLive.

 

By the way, din länk från första sidans 2006-bild saknar ett w.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken slump att din hemsida också var för en nattklubb! =)

 

iWeb är ett konsumentprogram snarare än ett proffsprogram. Mer lättanvänt än flexibelt antar jag, men det går att göra egna mallar tror jag. Jag är inte så bra på css och javascript, men om man vill redigera css-mallar kan man använda t ex CSSEdit. Gär att ladda ner från versiontracker eller macupdate. Annars har väl adobe sitt GoLive.

 

By the way, din länk från första sidans 2006-bild saknar ett w.

319694[/snapback]

 

 

oj, nu pratar du massa om saker som jag inte har en aning om, jag är självlärd för när jag gick ut gymnasiet 86 så fanns inga datorer på skolan...

 

nå, jag ska hoppa runt och kolla - sen får vi se om hemsidan stannar på min pc ändå och så använder jag macen till annat sköj!

 

nattklubb till nattklubb

 

tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

igår gick jag över från pc till mac.

fick en PB G4 av en god vän ...

319656[/snapback]

 

Får jag också vara vän med din vän? :whistling:

 

I övrigt tycker jag nog du skall fundera på att lära dig html och css från grunden och börja koda manuellt med Smultron. Mycket att lära sig i början, men så småningom förstår du så mycket mera om hur hemsidor fungerar och kan vidareutveckla dina sidor till att bl.a. fungera mycket bättre för framtiden (t.ex. web-browsers i mobiltelefoner etc.) och göra det enklare att göra större uppdateringar på utseendet om du vill det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag också vara vän med din vän?  :whistling:

 

I övrigt tycker jag nog du skall fundera på att lära dig html och css från grunden och börja koda manuellt med Smultron. Mycket att lära sig i början, men så småningom förstår du så mycket mera om hur hemsidor fungerar och kan vidareutveckla dina sidor till att bl.a. fungera mycket bättre för framtiden (t.ex. web-browsers i mobiltelefoner etc.) och göra det enklare att göra större uppdateringar på utseendet om du vill det.

319716[/snapback]

 

 

vänner är vi allihopa!

om dygnet hade 88 timmar så hade jag satt mig ner, men med allt runtomkring - t ex så är det snart nedsläpp i pucktemplet - så är det svårt att hinna med.

 

har spanat runt lite, det lutar åt att jag köper rapid weaver - bra pris.

eller är det fegt?

 

tobbe

:ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde smultron innan men jag tycker att det programmet blir slött när det ska färgkoda längre (k+ rader) dokument.

Använder istället TextWrangler, funkar riktigt bra och är gratis!

Håller med om att man bör ha koll på css, xml, xhtml, php, (my)sql eller liknande om man har för avsikt att skapa mer avancerade sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle absolut inte rekommendera iWeb. Det är helt fel program om du jämför med Frontpage. Det är program som Adobe GoLive och Macromedia Dreamweaver som du ska leta efter.

 

Frontpage fanns förresten i en Mac-version för väldigt länge sedan. Den fick nog ingen större spridning för den lades ner ganska snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vänner är vi allihopa!

om dygnet hade 88 timmar så hade jag satt mig ner, men med allt runtomkring - t ex så är det snart nedsläpp i pucktemplet - så är det svårt att hinna med.

 

har spanat runt lite, det lutar åt att jag köper rapid weaver - bra pris.

eller är det fegt?

 

tobbe

:ph34r:

319726[/snapback]

Testa Rapidweaver först i så fall. Jag tor att man får prova på den i 30 dagar eller något sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...