Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spela DVD på Mac som inte kom med DVD


Ingemar Ragnemalm

Rekommendera Poster

Ingemar Ragnemalm

Jag har två inte alltför gamla Macar (QuickSilver och iMac G4) som inte hade DVD inbyggt vid leverans. Jag har insett att dessa inte alls är kapabla att spela DVD ens om man stoppar i en, vare sig internt eller externt. Jag antar att det saknas hårdvara för MPEG2, precis som i budget-Lombarden.

 

Kan man på något sätt lägga till denna hårdvara? Instickskort? Eller är det så illa att man måste byta hela moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det bör gå genom att byta ut cd-brännarna mot en dvd-enhet av något slag.

 

Det är bara på några få Macar från sent 90-tal som mpeg2-dekodningen sköts av särskilt hårdvara (som pc-card på Lombarden tex) och på så moderna Macar som Quicksilver och iMac G4 tas detta hand om Quicktime i mjukvara.

 

Däremot tror jag inte Apples dvd-spelarprogram erkänner externa dvd-spelare men det bör å andra sidan VLC göra.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Jag har till och med försökt bygga in en DVD internt i QuickSilvern, men det gick inte heller. Men då är det bara Apple som är taskiga? :wacko:

 

Det som är så komplett vansinnigt är att en Mac som har intern DVD utan vidare spelar upp DVD från extern spelare! Samma spelare i en Mac utan intern spelare går inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är så komplett vansinnigt är att en Mac som har intern DVD utan vidare spelar upp DVD från extern spelare! Samma spelare i en Mac utan intern spelare går inte alls.

319202[/snapback]

:D

 

Är det det som kallas Murphy's lag, eller är det Moment 22? :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...