Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp


simons84

Rekommendera Poster

Har haft mac i hela mit liv men byte för några månader sedan till PC :(

 

Nu när jag verkligen har fattat vad som är så underbart med mac så ska jag byta till baka.

 

Behöver lite hjälp med ett sälj pris på min PC

 

2.4 ghz intel

240 GB hårddisk

512 MB RAM

SONY DVD-brännare

DVD Spelare

128 MB Grafikkort

 

Längtare efter G5.an Tacksam för alla svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft mac i hela mit liv men byte för några månader sedan till PC  :(

 

Nu när jag verkligen har fattat vad som är så underbart med mac så ska jag byta till baka. [...]

He, he! Förlåt att jag skrattar lite. :D (Inget hånskratt utan bara lite småkomiskt sådär, som mellan två goda vänner.) Men vad hände egentligen? Vad var så fel med en ny pc? Är det så illa?

(Jo, jag är win/pc-van i och med jobbet, men personligen funkar det någorlunda ok. I och för sig helt utan finess, men ändå...)

 

Jag kan inte hjälpa dig med priset, men du måste kolla nypriset idag samt jämföra på andra dator-marknadsplatser, bl.a. som Magnus tipsar om.

 

mvh/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu inte orkar kolla själv på ovanstående tips så får jag väl gissa. 8 000 kanske? Är ju stor hårddisk, Intel-processor (som är något dyrare än amd) samt dvd-brännare. Sätt ut en annons på 10 000 får du väl bara invänta (skam)buden som trillar ned i lådan. Sedan är det bara att svara på det som passar dig bäst…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet ungefär?

Hade du haft den i ett par månader ?

 

Jag har för mig att efter 1 år så har priset halverats

andra här kan nog ge en exaktare formulering

 

och Lycka till med din nya G5a när du får den ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft mac i hela mit liv men byte för några månader sedan till PC  :(

 

Nu när jag verkligen har fattat vad som är så underbart med mac så ska jag byta till baka.

 

Behöver lite hjälp med ett sälj pris på min PC

 

2.4 ghz intel

240 GB hårddisk

512 MB RAM

SONY DVD-brännare

DVD Spelare

128 MB Grafikkort

 

Längtare efter G5.an Tacksam för alla svar

Som långvarig PC ägare och -byggare åt mig själv (även om jag nu primärt kör med min nyinköpta Power Mac G4) så är min bedömning följande; dom delar du listar kan jag köpa ihop idag för ca 7500-8000 sek, det innebär den hårda sanningen att du (om du har tur) kan sälja den för ca 5000 sek men förmodligen 4500 kanske tom 4000 om du har otur.

 

Bättre andrahandsvärde är det tyvärr inte på en PC, jag vet att det känns hårt, vågar själv inte räkna ihop hur mycket som jag har förlorat på ett taskigt andrahandsvärde för PC. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jag roade mig med att försöka plocka ihop en dator som matchar din på datorbutiken (jag vet, den suger, men är bland dom billigase i priser, och det var ju det jag kollade). Jag tog ett billigt grafikkort eftersom du inte specificerade mer än hur mycket minne det har (vilket betyder minst av allt vid val av grafikkort), jag tog PC2700-minne och 200 gig hårddisk (fanns 250 också men dom kostade mycket mer och jag tror få personer är beredda betala mer än ett par hundringar extra för 50 gig. Dessutom tog jag en så billig låda som möjligt och ett ganska genomsnittligt moderkort, och naturligtvis en P4 2.4GHz, utan hyperthreading dock (dyrare, och jag vet inte om du har en med det).

 

Allt som allt: 10 180 kr.

 

Alltså kommer du deffinitivt inte få 10 lakan för den, hur gärna du än vill. Men mer än 4500 borde du väl kunna få. Kanske 7000 om du har lite tur.

 

En variant, om dock aningen riskfylld, är ju att sälja delarna löst. Då kommer du nog närmre nypriset (eftersom jag tror att dom flesta nog är beredda att bara tjäna 20-30% jämfört med nypris när dom köper enskilda delar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar...

 

Varför jag vill byta tillbaks till mac... hmm jag gillar mac helt enkelt av samma skäl som alla andra mac användare, OS X, utsende, stabilitet m.m. Visst är det mer spännande att ha en PC "ska den starta idag ?" Eller "när hänger den sig idag då"

 

 

4500 tror jag nog är lite väl lite. Grafik kortet och moderkortet är bra grejer så jag hoppas att jag får 8-9000 i alla fall...

 

annars får jag väll ha kvar den och spela CS (Kuta döda spel) :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4500 tror jag nog är lite väl lite. Grafik kortet och  moderkortet är bra grejer så jag hoppas att jag får 8-9000 i alla fall...

 

annars får jag väll ha kvar den och spela CS (Kuta döda spel) :rolleyes:

Jag kanske tog i lite i underkant men när jag plockade ihop samma delar som du har beskriver på http://www.dustin.se så kommer jag upp i 9900 sek ink moms, och då brukar dustin ligga 10-15% över i priserna än andra webshopar (men dom är desto mer seriösa med leveranser, rekommenderas varmt av mig).

 

8-9000 på begmarknaden? tyvärr... ;) du är inne i förnekelsefasen, jag känner igen det B) men visst sätt ut den för 8000 och låt kunderna pruta, för det kommer dom garanterat att vilja göra på det priset, jag gissar på att du kommer att landa på ca 5000 iaf ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

satan i gatan vad billigt det alltså är med PC (fortfarande). Steve Jobs ljög alltså rejält när han pratade om att Mac nu är billigare än PC under presentationen av G5:an? Då plockade han ju ihop delar på dell till en motsvarande PC-maskin och kom upp i 40 000 om jag inte minns fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

satan i gatan vad billigt det alltså är med PC (fortfarande). Steve Jobs ljög alltså rejält när han pratade om att Mac nu är billigare än PC under presentationen av G5:an? Då plockade han ju ihop delar på dell till en motsvarande PC-maskin och kom upp i 40 000 om jag inte minns fel.

 

Han ljög inte, går man till Dell's online-shop och plockar ihop en dator med en Xeon processor och likvärdig konfigurering som Power Mac G5 så landar man på ett ganska högt pris. du får alltid betala ett par tusenlappar extra enbart för att det är en "märkesdator" (eller fabriksdator som jag föredrar att kalla det)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Plockar du ihop en dator med dubbla Xeon 3GHz blir det nog runt 35 papp. Dom är inte billiga, och inte moderkortet som krävs för dom heller.

 

Vad är det för grafikkort då? Geforce 5200 och alla äldre MX-kort är skräp, hur mycket minne dom än har. Men Geforce 3 och 4 (titanium) är bra, och Radeon 8500, 9500 och uppåt likaså.

 

Och har processorn hyperthreading? Vad är det för moderkort? Hur snabbt är ram-minnet? Ljudkort? Gigabit Ethernet? Ny windowslicens? (fuska med windowslicensen är det ju inte många som gör nu för tiden, inte som surfar iaf - fula metoder, men dom funkar) Bra låda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ett Geforce 4 titanium men men skit samma jag behåller nog skräpet tycker inte det är värt att sälja en dator som jag haft ca 5 månader för en fjärde del av priset.

 

Men men det ska i skönt när G5an kommer hem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...