Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Filmen hackar i VLC


Perra86

Rekommendera Poster

Jag la in en anna tråd och undrade varför mina filmer hackar och fick ett tips att det kunde vara hårddisken som var gecko, att det kunde vara något som hette Cyclic Redundancy (CRD).

 

Hur undersöker jag om min hårddisk är helt ok?

 

Mitt problem var från början att jag hade trubbel med att kika på film med VLC, filmen hängde sig var 5 min ungefär några sekunder sen fortsatte den. men Det som skulle spelas upp under "hängningen" fick jag aldrig se utan detta hoppades över, så jag missade några sekunder av filmen. Precis som som att det borde vara nåt fel på vägen till själva skärmen och ljudet.. svårt att förklara!!

 

Detta är förstås väldigt irriterande så om nån har någon lösning vore jag såååå tacksam!

 

MVH

Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du den senaste VLC, om inte, så ladda ner den senaste...

Hur mycket minne har du i din dator???

För att göra en snabbkoll av din hårddisk så kan du ladda ner SMARTReporter.....

 

Du kan också se om du hittar ett program som kollar just CRC, du kan ju söka dig till det genom att söka på CRChecker eller CRC Checker för just Mac...det finns för Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så med alla filmer eller bara med en eller flera, det kan också var så att filmen inte har blivit nerladdad riktigt komplett....osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har den version 0.8.4. vilken ska vara den senaste? kanske ska installera om det..

1Gb minne.

 

inte lagt på någon text.

 

Det är .avi filmer, och .iso (DVD-filmer) men det är inte på precis alla filmer men nästan alla. Det bör inte ha med att göra att dom inte är helt nerladdade.

 

jag ska se om jag hittar något program som kan kolla hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen som har kommit på något mer?

 

kikade på film igår kväll och stängde ner allt annat än just VLC, men det hackar likförbannat med jämna mellanrum. det bara hänger upp sig rätt vad det är!

 

jag håller såklart på att bli tokig.

 

kan nån widget vara så jävlig?

 

MVH Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öka bufferten lite, testa annan media-spelare, exempelvis MPlayer OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur ökar man bufferten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preferences (och klicka i advance nere i vänstra hörnet)>Input/Codecs>Access module>access_file.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tjena

 

vill du skriva hur man hittar fram dit om man har vlc på svenska, jag har försökt några dagar nu men det är samma problem fortfarande med hackandet. spelar ingen roll om det bara är en ren .avi fil eller en nerladdad dvd, .iso.

 

///////Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är text från help-filen för vlc och det sista förslaget kanske gäller din situation:

Kollar du mail var femte minut varvid VLC får vänta?

 

Bertil

 

4. The video is choppy! It's like we're dropping frames.

That's the normal behavior when the CPU isn't fast enough to decode all the frames. Though there is some room for improvement, don't ever expect VLC to be able to decode MPEG-2 streams or high resolution DivX on a low-end G3 machine.

 

If you experience problems playing DivX/Xvid then you can try the following:

- Open the preferences.

- Now go to the Modules part of the preferences.

- Select decoder and then 'ffmpeg'

- Enable 'hurry up' -> click 'Save'

 

If VLC media player is slow on your G4 system, try to quit or hide all running applications. See with top -u in a terminal window which applications take the CPU. Be aware of bouncing icons in the dock. Bounces seriously effect the performance of VLC. The same goes for any time interval process (Checking mail every 2 minutes).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan säga att jag har samma problem med vlc. trodde det delvis berodde på att jag streamade filerna från en annan dator i nätverket men så var inte fallet.

jag kör en ibook g4 med 1.5 GB minne så borde ju egentligen inte vara prestandafel tycker man, men kan ju eventuellt vara så att vlc nedprioriteras av nån anledning trots att få applikationer är igång.

kan inte tänka mig att det skulle vara nåt hårdvarufel heller, iaf inte på hd då jag läste från en annan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Öppna Activity Monitor (finns i Utilities-mappen som i sin tur finns i /Applications) samtidigt som du spelar upp en film. Titta under fliken CPU vad det står för siffra vid Idle.

 

Rapportera här :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...