Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tiger-DVD:n fungerar inte


Zakk

Rekommendera Poster

Jag kan inte installera Tiger i min gamla TiBook. Installationsprocessen börjar ju med att DVD:n verifieras, och det är där det stannar. ”Skivan kan inte verifieras”, eller hur det nu är datorn säger. Jag har provat med flera olika Tigerskivor. (Datorn har aldrig haft problem med några andra DVD:er.)

 

Alltnog. Jag har en AlBook också. Kan jag använda den som DVD-spelare för TiBooken vid installlationen? Eller rättare sagt, går det att installera Tiger i TiBooken från AlBooken? (Jag skulle alltså starta TiBooken i hårddisk/firewireläge, sedan köra igång installationen i AlBooken och välja att formatera och installera TiBooken, som i det här läget väl betraktas som en extern hårddisk.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp
DEN HÄR tråden verkar ha en del tips! Jag kan inget om det själv, men om du har bråttom så vore det en ide att kolla där innan någon som har egna erfarenheter av något liknanade kommer!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Detta börjar bli en standardfråga, men den måste ställas: Är det den separat köpversionen av Tiger du försökt med i olika varianter eller är det de installationer som följt med nyare Macar vid köp?

 

De senare fungerar inte och lyckas man föra över systeminstallationerna på något vänster i alla fall är risken att det inte blir ett fullt fungerande system.

 

Alltså, den här skivan ska du använda:

 

OS-X-Tiger.jpg

 

 

Om det är den skivan du försökt med i olika varianter bör det fungera ifall du kör med Firewire-läget. Men AlBooken måste kunna starta från ovanstående Tigerskiva och därför vara gammal nog för att ha levererats med 10.3 Panther (är osäker på dagens köpversionen är uppdaterad eller inte). Annars kan den bara starta från sin egen installationsskiva och installerar då alltså modellspecifik version som är inkomplett och möjligen felaktig för TiBooken.

 

Edit: verkar som om 10.4.3 är det som skeppas om man köper Tiger idag i butik (och de har färska kopior) vilket torde innebär att det kan starta alla Macar som kom med 10.4.2 och tidigare.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag var oklar och inte berättade vilken DVD jag har, men det är självklart en med allmän Tiger – för vilken dator som helst.

 

Jag provar att installera från AlBooken när jag får en stund över.

 

Nyfikenheten på problemet finns dock kvar. Har du någon idé, Thomas, om varför TiBooken med Panther vägrar acceptera Tiger-DVD:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att din DVD-spelare är lite kittslig

Förmodar att det är en "äkta" skiva också och inte en bränd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ser väldigt äkta ut, Poca – alldeles rund är den, med ett hål i mitten. Brända skivor... Vad är det..?

 

(Nej, det är ingen fulskiva. Jag har t o m köpt den. För ärligt, vitt tjänade pengar.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra att lägga in system via firewire och target mode. Starta upp den dator du vill lägga in det på i taget mode genom att hålla inne T-tangenten på den när den startar upp. Sen kopplar du in den med firewire i den dator som har en fungerande DVD-drive. Sen startar du installationsprocessen på den datorn, och väljer helt enkelt att installera på "firewire-disken" som är datorn med icke fungerande dvd-drive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ser väldigt äkta ut, Poca – alldeles rund är den, med ett hål i mitten. Brända skivor... Vad är det..?

 

(Nej, det är ingen fulskiva. Jag har t o m köpt den. För ärligt, vitt tjänade pengar.)

317871[/snapback]

 

 

Jo jag tror dig :)

Finns ju de som gör det andra också, och har taskigt brända skivor i 52X.

 

Kan vara din fel på din läsare helt enkelt, inget roligt det heller :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...