Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mest irriterande bugg i OSX


Ingemar Ragnemalm

Rekommendera Poster

Ingemar Ragnemalm

Vilka direkta tokigheter har ni stött på i OSX? Vilka är värst? Jag har ett par på lager:

 

- När man matar ut ett USB-minne så får man aldrig veta när det är säkert att dra ut den. Om det bara var säkert när ikonen försvinner från skrivbordet så vore allting bra, men det är det inte!

 

- Ikonläget i Finder är så urbota korkat gjort. Den förr så fina zoomningen till lagom stort är helkass, och rullningslisterna dyker upp lite hipp som happ.

 

- Dockan... Ack så fel. Varför får man inte ha mappar bland sina favoriter för att organisera dem? Varför kan man ha dem i högerdelen, som annars används för tillfälligt dolda fönster? Logik, knappast. Vilken soppa!

 

- När man flyttar filer mellan OS9 och OSX på USB-minne så blir det helgalet. Man måste Stuffit-packa filerna, annars blir det pannkaka. Varför göra Macen inkompatibel med sig själv?

 

- Filkopieringen är rena hånet. Om en fil misslyckas så avbryts hela kopieringen, och man har inte en aning om hur mycket som kopierades. Detta kan hända efter timmar av kopiering! Och så är det någon fil som OSX klantar till, vanligt när man skriver till PC-formaterade hårddiskar. Jag längtar tillbaka till Speed Doubler och Speed Copy, de var inte bara snabba, de var framför allt smarta. Lär sig aldrig Apple nånting? Finns det nån fix?

 

- "Visa info" kan "beräkna storleken" i evigheter, på tomma mappar! Klantigt. Antagligen piper det iväg en fråga till ls, och när den svarar med ingenting så väntar Finder för evigt på att ingenting skall bli någonting.

 

- Minneshanteringen. Och man tyckte den var dålig i OS9... OSX kan harva hårddisk både länge och väl för att starta små struntprogram som kanske behöver tio meg. Måste OSX reservera så mycket även när det inte behövs?

 

- Xcode. Den är kanske inte direkt dålig längre, men den är långt från den enkelhet som tidigare utvecklingsmiljöer hade. De gamla var "Maciga", lättbegripliga. Xcode känns som ett skal hopslängt av nån Unixnisse. Och så långsamt det är!

 

Allt detta tycker jag borde förbättras. Fler förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Dockan... Ack så fel. Varför får man inte ha mappar bland sina favoriter för att organisera dem? Varför kan man ha dem i högerdelen, som annars används för tillfälligt dolda fönster? Logik, knappast. Vilken soppa!

Ikonerna i Dockan är klickbara ända ut i kanterna, precis som sig bör. Men om man drar en fil till ett program i Dockan kan man faktiskt dra det för långt. Helt klart en designmiss.

 

 

 

- "Visa info" kan "beräkna storleken" i evigheter, på tomma mappar! Klantigt. Antagligen piper det iväg en fråga till ls, och när den svarar med ingenting så väntar Finder för evigt på att ingenting skall bli någonting.

Jag är ganska säker på att Findern inte bara är ett grafiskt gränssnitt för saker som ls. I vilket fall som helst är storleksberäkningen ganska buggig.

 

 

 

- Minneshanteringen. Och man tyckte den var dålig i OS9... OSX kan harva hårddisk både länge och väl för att starta små struntprogram som kanske behöver tio meg. Måste OSX reservera så mycket även när det inte behövs?

Din hårddisk är fragmenterad, eller så har du för lite RAM. Detta är nämligen något jag inte upplever på någon av mina Macar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt omöjligt att expandera kolumner i "listvyn" i Findern.

Det tog man bort i och med Tiger.

 

Innan så ändrades pekaren för att visa när man kunde dra och expandera en kolumn.

Nu får man gissa sig till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Filkopieringen är rena hånet. Om en fil misslyckas så avbryts hela kopieringen, och man har inte en aning om hur mycket som kopierades. Detta kan hända efter timmar av kopiering! Och så är det någon fil som OSX klantar till, vanligt när man skriver till PC-formaterade hårddiskar. Jag längtar tillbaka till Speed Doubler och Speed Copy, de var inte bara snabba, de var framför allt smarta. Lär sig aldrig Apple nånting? Finns det nån fix?

311991[/snapback]

Som jag har slitit mitt hår över detta vansinne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Jag kom på en till: Finder visar inte om en mapp är öppen i ett annat fönster. Det gör OS9 (grå mapp), det gör Linux filhanterare (tänder liksom upp ikonen), medan Windows aldrig kunnat det. Synd att ta bort fördelar. Det är inte en kritisk sak som direkt kommer i vägen för ens arbete (som visa info-buggen och USB-buggen) men det är en elegant finess som försvunnit.

 

Vad gäller minneshanteringen så känner jag av det även med mycket minne (1 Gb). Fast man tänker mest på det när man kört OS9 nyss, så man märker skillnaden i starttid. När man bara kör OSX så vänjer man sig vid segheten. Fast är det egentligen en ursäkt? :huh: Det är möjligt att hårddisken är fragmenterad, men jag upplever samma sak på alla OSX-maskiner, att programstart är segt.

 

PS: Jag är inte ute efter att bara hitta fel för sakens skull. Målet med en sådan här tråd skulle kunna vara något väldigt konstruktivt, om man bara hade nån bra kanal att skicka samlingen till. Tyvärr har jag inga bra erfarenheter av buggrapporteringskanaler, de brukar mest kännar designade för att avskräcka den som försöker rapportera problem, och jag tror att ens åsikter kommer bort i en flod av rapporter om att iPhoto tappat bort bilder och Safari har dykt, men en ordentlig artikel om allt Apple borde förbättra skulle kunna göra tusen gånger mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple vill ju att alla ska uppgradera till X, så några kompatibilitetsförbättringar mellan OS9 är väl inte att hoppas på. Dags att släppa 9:an kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÅÄÖ funkar ej som det ska när man ska montera något från indesign så brukar man kunna trycka den bokstav som dokument börjar på och således hoppa dit men börjar filen med Å,Ä eller Ö så hoppar man bara ner till max Z.

 

Sedan var det mycket snack på OS 7-8-9 tiden att man skulle kunna göra två saker samtidigt och trots en Dual G5:a så hoppar badbollen fram så fort man gör två saker samtidigt. Visserligen så kraschar inte alla programmen när ett program låser sig så där har det blivit bättre.

 

Sen saknar jag papperskorgen löst på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ruskigt tradig bugg (eller designmiss, snarare) är att mappar betraktas som filer vid kopiering. Dvs en mapp skriver över en annan mapp om de båda har samma namn, istället för att kopiera innehållet i mappen. Om jag har en mapp som heter Mappen och i den har 10 undermappar som heter Undermapp 1, Undermapp 2 osv. Sen erhåller jag en patch för Mappen och packar upp den. Då skapas en ny Mappen med tre undermappar, som innehåller patchade filer. Kopierar jag den nya Mappen till samma katalog som den gamla Mappen, så får jag en Mappen som enbart innehåller de tre undermapparna med patchade filer.

 

Kopierar jag bara in de tre undermapparna i den gamla Mappen, skriver de i sin tur över de tre undermappar som ska patchas och innehåller då bara de nya filerna.

 

Högst irriterande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller minneshanteringen så känner jag av det även med mycket minne (1 Gb). Fast man tänker mest på det när man kört OS9 nyss, så man märker skillnaden i starttid. När man bara kör OSX så vänjer man sig vid segheten. Fast är det egentligen en ursäkt? :huh: Det är möjligt att hårddisken är fragmenterad, men jag upplever samma sak på alla OSX-maskiner, att programstart är segt.

312144[/snapback]

Jag upplever inte sega programstarter fast jag har hälften av ditt minne och kanske en långsammare maskin (500MHz, du?), ibland är safari lite långsam men det tror jag beror på safari. Jag tror du har nåt fel nånstans, på datorn of course. :D

Har du testat säker start och kört alla cronscript?

Fast allt är relativt, att photoshop tar fyrtio sekunder (!) på min känns OK för mig eftersom jag bara startar det en gång i veckan och sen rullar den på.

 

Tyvärr har jag inte upptäckt ngn bugg än. Men jag använder egentligen bara en fem-sex program och är inte så avancerad annars. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Jag upplever inte sega programstarter fast jag har hälften av ditt minne och kanske en långsammare maskin (500MHz, du?), ibland är safari lite långsam men det tror jag beror på safari. Jag tror du har nåt fel nånstans, på datorn of course. :D

312212[/snapback]

Dels är det en 1 GHz Powerbook G4, dels en 1.8 GHz G5. Jag tvivlar på att det är något större fel på båda två, om någon. Möjligen är felet att jag kör flera program på en gång. Jag är liksom van vid det. Nyss omstartad dator går mycket snabbare.

 

Jag noterar att programstarten under Linux är bråkdelen av OSX. Inte minst småprogram går igång riktigt snabbt, och det gör de inte i OSX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dels är det en 1 GHz Powerbook G4, dels en 1.8 GHz G5. Jag tvivlar på att det är något större fel på båda två, om någon. Möjligen är felet att jag kör flera program på en gång. Jag är liksom van vid det. Nyss omstartad dator går mycket snabbare.

 

Jag noterar att programstarten under Linux är bråkdelen av OSX. Inte minst småprogram går igång riktigt snabbt, och det gör de inte i OSX.

312229[/snapback]

Jag kör oxå med några program igång alla fall. Om du har så pass snabbare datorer än jag men programmen startar så segt måste det väl va fel nånstans? Eller rimligen kanske de programmen som segar bara är dåligt optimerade för X. Du kanske kunde klocka hur lång tid det och vilka program, så kan de som har samma program säga ifall de har samma tider?

Sen kan det ju va olika för oss, jag har inte Linux att jämföra med, tio sekunder kanske är länge för dig men okej för mig. Rimligen bör uptimen som sagt ha med det att göra oxå. Dock tyckte jag X blev en liten förbättring från nian i det avseendet, om jag kommer ihåg rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att mitt största problem är hela nätverksfunktionen eller vad man nu vill kalla det.

När man ansluter till ett nätverk och inte kastar det i papperskorgen innan man drar ur sladden eller whatever, så kan timeouten på den bli skön / man får känslan av att datorn hänger.

(Men windows är inte ett snäpp bättre på den biten heller så....) Resten har dock funkat klockrent än så länge, bra översikt i nätverksgränssnittet och VPN funkar också klockrent.

 

Nu har jag inte den snabbaste processorn/minne, men ibland börjar webläsaren/webläsarna jobba som fan o få hela maskinen att bli seg. Kan vara vilken sida som helst, man besökt innan...men som plötsligt ska ta tid på sig och ge sig på resten av datorn..kanske startar den någon applikation , jag vet inte, men det är störigt.

 

Använde en bluetooth-dongel igår för första gången, eftersom jag inte har det inbyggt, ville köra den lite mot min ercisson-telefon. Att ikonen ligger kvar i skräpar är inte problemet. Datorn fick spel när jag var klart & tog ut den ur usbn. Då kom svarta rutan upp: DATORN MÅSTE STARTAS OM!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dels är det en 1 GHz Powerbook G4, dels en 1.8 GHz G5. Jag tvivlar på att det är något större fel på båda två, om någon. Möjligen är felet att jag kör flera program på en gång. Jag är liksom van vid det. Nyss omstartad dator går mycket snabbare.

 

Jag noterar att programstarten under Linux är bråkdelen av OSX. Inte minst småprogram går igång riktigt snabbt, och det gör de inte i OSX.

312229[/snapback]

Jag har utan problem 10 program igång på min G4 1,25 single, men 1,75 GB minne. Och då inkluderar jag Photoshop, Safari, Word, Dreamweaver, iTunes + ett antal mindre krävande apps. Dock så har jag aldrig Classic igång (har inte ens möjligheten kvar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bugg jag haft på flera datorer med flera olika möss (inte från apple) är att efter vila så hackar musen fram tills man drar ut sladden och sätter i den igen. Riktigt jobbigt att behöva göra det varje gång man väcker datorn.

 

Någon anna som haft samma problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bugg jag haft på flera datorer med flera olika möss (inte från apple) är att efter vila så hackar musen fram tills man drar ut sladden och sätter i den igen.  Riktigt jobbigt att behöva göra det varje gång man väcker datorn.

 

Någon anna som haft samma problem?

312270[/snapback]

Uppdatera drivrutinen, har du väl redan gjort? Med Logitechmusar bör du inte ha problem. Däremot har jag efter omstart att jag måste gå och justera mushastigheten. Ifall jag ids uppdatera systemet så kanske det löser sig men uppdaterar jag får jag säkert nåt annat jox.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag haft problemet sedan 10.2 eller nåt... Så det verkar vara svårfixat.. Konstigt om bara jag har det eftersom jag haft det på 3 olika datorer och med olika möss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Jag tror jag haft problemet sedan 10.2 eller nåt... Så det verkar vara svårfixat.. Konstigt om bara jag har det eftersom jag haft det på 3 olika datorer och med olika möss.

312302[/snapback]

Jag tror inte jag känner igen det. Nog kan musen bli en smula skuttig ibland, men det har mest varit på dåliga underlag för min del. Det kan vara så att både det och min långsamhet har att göra med personliga behov och inställningar. Inte för att ett problem är så mycket mindre för den drabbade när man är ensam om det, snarare större.

 

Har du nån specialhårdvara? Kanske på USB? Det går inte över efter en stund även om du inte drar ur musen och sätter i den igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen speciell hårdvara. Det är en optiskt MicrosSoft-mus det gäller, men det har hänt med andra möss också som sagt. Datorn det gäller nu är en PB Titanium DVI och den enda externa hårdvara jag använder är apples vita tangentbord och musen i fråga. Tror inte det går över. Det är helt hopplöst att använda musen medan den hackar så man orkar inte vänta så länge innan man drar ur sladden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

springloaded folders funkar inte på foldrar som ligger i dockan....suck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bugg jag haft på flera datorer med flera olika möss (inte från apple) är att efter vila så hackar musen fram tills man drar ut sladden och sätter i den igen.  Riktigt jobbigt att behöva göra det varje gång man väcker datorn.

 

Någon anna som haft samma problem?

312270[/snapback]

 

 

Uppdatera drivrutinen, har du väl redan gjort? Med Logitechmusar bör du inte ha problem. Däremot har jag efter omstart att jag måste gå och justera mushastigheten. Ifall jag ids uppdatera systemet så kanske det löser sig men uppdaterar jag får jag säkert nåt annat jox.

312283[/snapback]

När jag går från vila eller byter användare har min mus (Microsoft) gått upp till högsta rörelsehastighet. För att få ner hastigheten till den inställda nivån måste jag öppna Systeminställningar... skumt :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv stör jag mig mest på att "Show info" ska ta sån jäkla tid.

 

Vad som också är mycket störande, är att när man kopplar in externa högtalarna via hörlursutgången på PowerBooken så försjukts VÄLDIGT ofta balansen åt vänster!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte den snabbaste processorn/minne, men ibland börjar webläsaren/webläsarna jobba som fan o få hela maskinen att bli seg. Kan vara vilken sida som helst, man besökt innan...men som plötsligt ska ta tid på sig och ge sig på resten av datorn..kanske startar den någon applikation , jag vet inte, men det är störigt.

 

Detta händer mig ofta också. Minst en gång varje dag. Hela datorn får spel fullständigt och står och rasslar med hårddiskarna (japp, allihop!) i 5-15 minuter, beroende på humör. Under tiden är hela systemet så segt att man inte kan göra nåt med den. Skriver jag ett inlägg, tar det 3-5 sekunder för varje tecken att dyka upp på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lte irriterande sak som jag inte märkt förrän med tiger är att om jag släpper en fil eller en mapp i en annan mapp så lägger den sig på "första plats" även om det redan ligger något där. Det blir dubbelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirwelander

iCal buggen är rätt irriterande (läs min post). Samt att förstoringen ibland låser sig på docken är också rätt störande må jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...