Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

RAM-minne


funkyfiat

Rekommendera Poster

Pocahontas

Spela hellre på Dagens Dubbel :ThumbsUp:

 

Boden ikväll,

DD 1 nr 5

DD 2 nr 1

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går bra i ett vanligt kuvert innehållande antistatpåse.

294738[/snapback]

Oooohh… vete hundan, ska du inte lägga i några kartongbitar el nåt som styvar upp och skyddar?? Det kan ju hamna längst ner i postsäcken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Oooohh… vete hundan, ska du inte lägga i några kartongbitar el nåt som styvar upp och skyddar?? Det kan ju hamna längst ner i postsäcken.

294753[/snapback]

 

Jo det kan man ju göra :w00t:

Annars har jag en liten fin kartong "Shamrock, Irish Whiskey Fudge" har det varit i den :P

 

DD 116 Torsdag 9 Mar 2006 DD

 

DD-1: 5

DD-2: 1

 

1 kombinationer x 100 = 100.00 SEK

 

Går min DD in idag så kan du maila mig din adress ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Oooohh… vete hundan, ska du inte lägga i några kartongbitar el nåt som styvar upp och skyddar?? Det kan ju hamna längst ner i postsäcken.

294753[/snapback]

 

Jag skickar RAM i vanliga vadderade kuvert. Har aldrig skadats. Eventuellt vik ett ark papper runt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är fortfarande rätt nyfiken på vad en antistatpåse är... iofs är det inte jag som skickar utan som tar emot... men ändå... man lär sig nåt nytt varje dag... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
är fortfarande rätt nyfiken på vad en antistatpåse är... iofs är det inte jag som skickar utan som tar emot... men ändå... man lär sig nåt nytt varje dag...  :D

294765[/snapback]

 

En sorts plastpåse som leder ström, så att statisk elektricitet inte kan byggas upp i den, för att sedan urladdas i minnet och därpå döda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som finns...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Antistatpåse är en silverfärgad plastpåse som ska skydda mot statisk laddning.

Man ska vara väldigt försiktig med minneschips, så man inte kortsluter dem.

Du vet väl att man kan gå omkring som en vandrande kondensator och avge flera tusen volt :w00t:

 

post-113-1141919331.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jaha‚ jag som trodde den inte ledde ström, tänk vad man lär sig här. :)

294768[/snapback]

 

Jo, om du tänker dig en isolator, typ en bit PVC-plast, och du sen får en statoelektrisk laddning någonstans i den, som sedan inte kan avledas, pga att det är en isolator den befinner sig i. Den sitter där den sitter tills en ledare (ett RAM-minnes kontakter) kommer i närheten.

 

Har du däremot ett kopparrör, så kommer minsta laddning som byggs upp omedelbart att avledas till din hand, till marken eller det underlag det ligger på. Ingen laddning kan upprätthållas i mediet.

 

Så det är denna principen man använder, är jag nästan helt säker på.

Jag har inget bevis för att antistatpåsen faktiskt är ledande, men det verkar som den mest troliga förklaringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Eventuellt kan den även agera Faraday-bur, och hålla eventuella laddningar på utsidan. Fast jag vet inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Du får ta med dig en påse till Chalmers Marcus och prova inne i kopparkupolen :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då känns det egentligen inte särskilt tryggt att köpa sånt via nätet... iaf inte från folk som inte sitter här hela dagarna... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Du får ta med dig en påse till Chalmers Marcus och prova inne i kopparkupolen  :whistling:

294775[/snapback]

 

Japp!

 

Jag hörde förresten nyligen att det är en tryckkammare där inne. Har du koll på det, Poca??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo logiken din är det inte fel på. Jag har inte funderat så mycket på saken, trodde bara att den skyddade från statiska strömkällor utifrån… men det kan va som du skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
då känns det egentligen inte särskilt tryggt att köpa sånt via nätet... iaf inte från folk som inte sitter här hela dagarna...  :lol:

294776[/snapback]

 

Ingen fara, tror jag. Jag har både köpt och sålt RAM via posten, och det har aldrig hänt något. Risken är rätt liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jo logiken din är det inte fel på. Jag har inte funderat så mycket på saken, trodde bara att den skyddade från statiska strömkällor utifrån… men det kan va som du skriver.

294778[/snapback]

 

Hmm jo isåfall skulle den ju vara elektriskt isolerande. Så kan det nog vara. Frågan är om den inte är så avancerad att den består av ett ledande material i mitten, och sedan är belaggd med isolatorer på bägge sidor. Då kan ju verkligen inga laddningar komma in, och inte heller uppstår några när du hanterar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Japp!

 

Jag hörde förresten nyligen att det är en tryckkammare där inne. Har du koll på det, Poca??

294777[/snapback]

 

 

Jo jag läste det någonstans, har aldrig varit inne i den.

Får ni inte göra studiebesök dit? Måste väl vara unik byggnad.

Har bara sett när de kört blixtar därinne, och det via TV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En påse jag har ser ut som en genomskinlig plastpåse mot ljuset men speglat mot ljuset ser det ut som metallskikt, en metallbelagd plastpåse ser det ut som, el plastbelagd aluminiumfilm…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jo jag läste det någonstans, har aldrig varit inne i den.

Får ni inte göra studiebesök dit?  Måste väl vara unik byggnad.

Har bara sett när de kört blixtar därinne, och det via TV

294783[/snapback]

 

Det kommer hållas lite öppna hus snart, så det är väl bara att hugga tag i en ingenjörsstudent och fråga. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
En påse jag har ser ut som en genomskinlig plastpåse mot ljuset men speglat mot ljuset ser det ut som metallskikt, en metallbelagd plastpåse ser det ut som, el plastbelagd aluminiumfilm…

294788[/snapback]

 

Låter rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Nu har vi spårat ur :P men vi måste ju veta vad vi pratar om :)

ESD-emballage heter det, så det så.

 

http://www.staticbags.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Nu har vi spårat ur  :P men vi måste ju veta vad vi pratar om  :)

ESD-emballage heter det, så det så.

 

http://www.staticbags.com/

294792[/snapback]

 

Hehe gött. ^_^:lol:;);)

 

Där hade vi Faraday, ja. Gött.

 

Alltså, en smörgåstårta av aluminium och isolatorer (polyester och polyetylen fick jag fram på en annan site).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...