Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya PowerBooks i Paris


Intuition

Rekommendera Poster

Hela produktlinjen förnyad (12", 15" och 17").

En keynote som i huvudsak upprepade sig från SF i januari.

Hur går eftersnacket? Låt höra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela produktlinjen förnyad (12", 15" och 17").

En keynote som i huvudsak upprepade sig från SF i januari.

Hur går eftersnacket? Låt höra!

Hej !

 

Många av oss undrar var du hittade länken till Paris

 

mina 2 som jag lade ut igår var lite väl optimistiskt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många av oss undrar var du hittade länken till Paris

Det fanns ingen streamad video (och i efterhand förstår man varför).

Jag har förlitat mig på ett antal källor, folk som från paris chattade ut "live".

 

Tips och länkarna till detta fick jag från spymac.com

De flesta chatarna har lagt ut sina loggar, tex

http://www.tony123.net/keynote.html

 

 

Macrumors har en dedikerad chatklient

http://www.macrumors.com/downloads/MRChat1.0.tar.gz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck...helt värdelöst. Okej att G5:an inte är klar att stoppas ner i bärbart hölje, men en G5 XServe hade väl varit på sin plats? Och varför inte ge alla PB-modellerna belyst tangentbord? Very disappointing. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple nådde inte riktigt upp till mina förväntningar. Jag hade verkligen hoppats på ett releasedatum för Panther plus ett prestandalyft för iBook.

 

Jag trodde nog inte att vi skulle få se någon PowerBook med G5 så snart efter lanseringen av PowerMac G5. Det är trots allt ganska mycket mer komplicerat att snickra ihop en bärbar burk än en som man kan ställa under skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motsvarar ungefär vad jag hade förväntat mig.

Apple har väl aldrig lanserat något stort på en mässa utanför USA, och om det dessutom inte var streamat, så kan man kanske räkna ut resultatet i förväg.

 

Vilket i sig inte betyder att jag i "the year of the powerbook" tycker att det borde vara lite bättre fart på nyheterna. Det är dessutom ganska lång tid till nästa "lanseringstillfälle" om man räknar med att Apple bara nyttjar mässor / keynotes till lanseringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-- Liten uppdatering på PowerBooks --

Jaha, det är väl bra att dom jobbar vidare. Men varför gör dom dem tjockare och tyngre??? Dags för en lätt modell som man kan bära med sig utan att bekymra sig för axelskador i längden. Skit i alla jäkla portar och cd/dvd-drive och addera en lightmodell till familjen PowerBook säger jag.

Personligen ser jag inte belysta tangentbord som något annat än mysfaktor, så jag saknar det inte alls på de billigare modellerna.

 

 

-- Trådlöst tangentbord och mus --

Inte så intressant tycker jag. Batteri liksom.. ok upp till 9 månader säger dom batterierna ska räcka, så det låter ju bra trots allt. Undrar om tangentbordet drar lite ström när datorn är i vila.

Undrar om man kan ha ett tangentbord och hoppa mellan maskiner med hjälp av nån liten programvara ;) Kanske måste man ha SITT tangentbord med unikt id-nummer för att logga in på superhemliga datorn.

Musen.. musen för tusan Apple. Är det inte dags att göra nåt inovativt med styrdonet? Nån intressant scrollmöjlighet, flera knappar på nåt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om vikten av vikten (!). Ska vara så låg som möjligt på en bärbar.

 

Belysningen är däremot inte bara en gimmick tycker jag. Ofta finner man sig sittande någonstans där det är mörkt. Inga problem med att se skärmen, men tangenterna.

 

Portar kan också varra viktigt. Det är retligt att behöva släpa med en massa adapters för att kunna koppla in sig.

 

Ex. 12" har äntligen fått DVI men det är inte en standardkontakt utan en mini-dvi, så man måste i alla fall ha en adapter.

 

Men gärna en superlight PB med USB, FW och bra video/bild ut möjligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh nån som redan vet vad en 512 minnesmodul till de nya 15" kostar. Frågan är, vill man låta apple byta ut de dubla 256orna mot EN enda 512a för 1000 pix?

 

Ska KÖPA! Äntligen! :-) Trots att jag vet att G5orna kommer snart. Gick på samma nit när G4orna kom. Hade suktat efter en G3a i över 2 år, så när jag äntligen skaffade mig en pismo kom G4orna månaden efter. :-( Men jag var glad över min pismo i alla fall! :-) Nu är jag i alla fall medveten om vad som komma skall, det var jag inte då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples minnespriser är alltid långt över att köpa löst. (Beror på att du betalar för att slippa öppna burken. En del tycker att det är värt det)

 

Man kan inte säga att engagemanget i denna tråden var speciellt hög? Är det att tolka som att forumets deltagare inte är så intresserade av nya PBs? Eller någon annan anledning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte säga att engagemanget i denna tråden var speciellt hög? Är det att tolka som att forumets deltagare inte är så intresserade av nya PBs? Eller någon annan anledning?

Jovisst! Det är vi säkert!

men det känns som att det är G5 som gäller framöver...

 

det har ju blivit mycket bärbart innan G5:an lanserades :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte säga att engagemanget i denna tråden var speciellt hög? Är det att tolka som att forumets deltagare inte är så intresserade av nya PBs? Eller någon annan anledning?

Intresse finns men det hände inget speciellt utan i linje med vad som förväntades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev otroligt glad av utanonserandet av nya PowerBooks, jag satt och väntade på att få höra det, men kollade på klockan och trode att det inte skulle bli något, men så helt plötsligt började infon droppa in :D.

Nu när jag lugnat mej lite är jag dock inte så sugen på att verkligen välja en PowerBook när det är dags att shoppa. Jag vill veta mer om batterie kapaciteten och hur varma skalen blir, och det låter mer spännande att vänta på bärbara G5 istället. Men jag vet inte vad jag ska köpa så länge iså fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Apple, det var på tiden. Men vart är min nya iBook?!? Jag har ju pengarna i handen, men ingen dator att köpa. Jag vill ju ha det där extra cache minnet så illa, tror starkt på att det kommer vara mumma. Föresten så undrar jag lite varför det inte ingick något L3 cache i de nya PB? Visst 512 L2 var på tiden men för de som vill köra PShop etc är ju L3 cache viktigt. Men mej lurar de inte, jag väntar principfast på nästa iBook.

 

<_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Tack Apple, det var på tiden. Men vart är min nya iBook?!? Jag har ju pengarna i handen, men ingen dator att köpa.

"All dressed up and nowhere to go" (Michael Franks). Håll ut, din stund på jorden kommer nog!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev otroligt glad av utanonserandet av nya PowerBooks, jag satt och väntade på att få höra det, men kollade på klockan och trode att det inte skulle bli något, men så helt plötsligt började infon droppa in :D.

Nu när jag lugnat mej lite är jag dock inte så sugen på att verkligen välja en PowerBook när det är dags att shoppa. Jag vill veta mer om batterie kapaciteten och hur varma skalen blir, och det låter mer spännande att vänta på bärbara G5 istället. Men jag vet inte vad jag ska köpa så länge iså fall...

Hmm,

 

hur kommer det sig att detta med värmeutvecklingen för många verkar vara en sådan stor fråga? Aluminium leder bort värmen bättre än plast (eller titan för den delen), men vad är själva problemet? Processorn blir ju inte varmare och tar ingen skada. Har suttit med den absolut varmaste varianten av PB:n (12"SD)i knät i sommar utan att på något sätt uppleva något obehag. Vadan all denna oro?

 

Vad det gäller batterikapaciteten så är den ju som den alltid har varit, varken bättre eller sämre. I praktiken upp till 4 timmar, om det inte skall renderas video/3D eller brännas DVD-skivor på löpande band, förstås. Då landar det på nedåt två timmar.

 

Att vänta på bärbara G5:or innebär troligen en väntan i minst ett år till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prestandamässigt var det ungefär vad jag hade förväntat mig.

 

Tycker fortfarande att det är lite trist att Apple segmenterar som de gör med lägre prestanda ju mindre skärm man har - en ekvation som inte stämmer för mina behov… Hade gärna sett en 1,25 eller 1,33 GHz 12-tummare. Eller ännu hellre - högre MHz-tal rakt över.

 

Känns som G4:an i bärbart måste upp i frekvens för att tävla med nya Power Mac G5 som alternativ till stationärt, speciellt 17-tummaren… Tidigare var det inte så stor skillnad (iaf singelprocessormässigt t ex 1,25 GHz PM G4 och 1 GHz för PB), men nu skiljer det rejält både i MHz och till råga på allt med en generation gammal processor… Tycker därmed att PB G4 inte längre är en så bra ersättare som Apple vill att den ska vara till en stationär burk…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite spännande prissättning, eller vad tycker ni?

Alla maskinerna är lite upphottade sedan sist (mer disk etc).

12" har samma pris som innan medan 17" sjunkit i pris.

 

 

 

Håller med om att 12" borde funnits i annat än bara "lowend" utförande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste förresten att det finns en on/off-switch på tangentbord och mus så de inte drar ström i onödan. När man sätter datorn i vila eller stänger av den så är det alltså idé att stänga av mus och tangentbord också för att förlänga batteritiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ju en 12:a själv, och är otroligt nöjd med den. Men DVI-kontakten hade man ju gärna velat haft… Och USB 2. Och mer minne. Snyft. Måste man byta redan… B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Har ju en 12:a själv, och är otroligt nöjd med den. Men DVI-kontakten hade man ju gärna velat haft… Och USB 2. Och mer minne. Snyft. Måste man byta redan… B)

Det är väl lite det här som är det retliga med dataindustrin. Allt går så ¢¥”¶ fort att grejorna blir omoderna innan man börjat använda dem. I början av 80-talet fanns det en Brittiska HI-FI-märke, QUAD (Quality Unit Amplification Domestic) som ansågs god nog för de med guldöron. En ny model kom vart sjätte år sådär, men då var den ordentligt förbättrad jämfört med förra modellen. Man kunde lungt investera och vara nöjd en lång tid. Jag undrar om QUAD finns kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Jo då, he-he. Jag ser till min glädje att QUAD finns kvar, alive and kicking. Elektrostathögtalare och rörförtärkare finns fortfarande på programmet och lär väl fortfarande vara den ultimata ljudupplevelsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då, he-he. Jag ser till min glädje att QUAD finns kvar, alive and kicking. Elektrostathögtalare och rörförtärkare finns fortfarande på programmet och lär väl fortfarande vara den ultimata ljudupplevelsen!

Jag hade ett Quad-slusteg till min keyboardrigg på 70-talet. Oerhört cool, bara kylflänsar och en lampa.;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...