Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apples lojala kunder- ett minne blott


mezzanine

Rekommendera Poster

Okej. Apple har något som få företag har: lojala kunder.

 

Detta är påväg att försvinna om de fortsätter hålla på som de gör nu.

 

För inte så länge sen bytte vi från Os9 till X, en inte helt okomplicerad migration.

Nu är det dags igen. Från PPC till Intel.

 

Dessa beslut är helt och hållet helt befogade men då bör man också se till att göra övergången så smidig som möjligt för sina kunder.

 

Jag köpte en ny MacBook 2GHZ + Apple Logic Pro (ett program som kostar 10.000:-). Nu upptäcker jag att Logic (Läs: APPLES EGNA MJUKVARA) vägrar starta på min NYA dator, utan måste köpa en universal/intel-uppdatering för 500:-

 

Man blir ju bara så trött!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde du köpet?

Via återförsäljare, via Apple store, eller telefon med Apple?

 

Vad jag är ute efter är att du borde ha blivit informerad om detta.

För man har gått ut ordentligt och talat om att inga pro-apps kommer att fungera på intelhårdvara innan mars-april 2006.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde du köpet?

Via återförsäljare, via Apple store, eller telefon med Apple?

 

OK, Jag beställde via Applestore (telefon) och blev inte informerad om detta.

Nu efterråt ser jag att det finns en universal-crossgradeuppgradering att köpa för ytterligare 500:- fram tills dess att PRO-versionerna finns i intelversion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring och berätta för Apple.

Jag tycker du ska stå på dig.

Det är deras uppgift att informera dig om detta.

Tycker helt klart att de missat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är bra om man inte längre har lojala kunder. Ju mindre lojalitet, desto hårdare måste man kämpa om kunderna, och desto bättre produkter får vi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är bra om man inte längre har lojala kunder. Ju mindre lojalitet, desto hårdare måste man kämpa om kunderna, och desto bättre produkter får vi.

292400[/snapback]

 

Trist utveckling för Apple, men det du har en poäng där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höger sko

så du köpte en dator för 20-25000 kr och mjukvara för 10.000.. är det ett så stort problem med 500till? bara undrar.. jag känner att det inte skulle spela så stor roll vad är det typ 1,4% mer.. men men försöker inte bli ovän med någon här.. :D

 

PS jag är mycket lojal mot apple och kommer att vara det länge länge!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en ny MacBook 2GHZ + Apple Logic Pro (ett program som kostar 10.000:-). Nu upptäcker jag att Logic (Läs: APPLES EGNA MJUKVARA) vägrar starta på min NYA dator, utan måste köpa en universal/intel-uppdatering för 500:-

 

Man blir ju bara så trött!

292282[/snapback]

 

Kollar man på Apple store så framgår det klart och tydligt att alla nya Logic pro som skeppas är Universal binaries, d.v.s. Logic 7.2. Har du fått något annat är det bara att ringa och gnälla.

 

 

Specifikationer för Logic Pro 7

Kraftfull ljudproduktion

Nätverksdistribuerad ljudbearbetning ger extra kraft till programvaruinstrument och effekter

Track Freeze ger extra bearbetningskraft åt en enstaka dator

Högpresterande POW-r-algoritm för dithering

Ljudupplösning på upp till 24 bitar/192 kHz

Redigeringslägena Shuffle och Auto-Crossfade

Universal-program fungerar på både Intel- och PowerPC-baserade Macintosh-datorer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är bra om man inte längre har lojala kunder. Ju mindre lojalitet, desto hårdare måste man kämpa om kunderna, och desto bättre produkter får vi.

292400[/snapback]

 

Ditt resonemang är lite omvänt. Jag skulle hellre se att Apple gör allt (nästan i alla fall) för att behålla sina lojala kunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För inte så länge sen bytte vi från Os9 till X, en inte helt okomplicerad migration.

Nu är det dags igen. Från PPC till Intel.

 

Bytet från OS9 till OSX var en stor grej för utvecklarna och användarna. Bytet från PPC till Intel kommer på näst intill alla plan bara drabba utvecklarna, och inte ens de får det särskilt jobbigt eftersom Apple är trevliga nog att skicka UB-kit till Xcode-användare.

Nog för att du tyvärr råkade ut för en trist grej, men mycket mer problem än så lär vi inte se i och med processor-bytet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt resonemang är lite omvänt. Jag skulle hellre se att Apple gör allt (nästan i alla fall) för att behålla sina lojala kunder.

292509[/snapback]

 

Förmodligen menar vi samma sak...

 

Om ett företag har väldigt lojala kunder, som sväljer nya produkter utan nån egentlig kritisk granskning eller seriös jämförelse, då kan företaget producera undermåliga produkter ganska länge, utan att kunderna bestraffar det.

 

Ju lättrörligare en kundskara är, desto bättre produkter får man, i alla fall när det gäller datorprodukter, det är min övertygelse.

 

Apple har sen länge satt form före funktion, men alla ögongodisbesatta kunder fortsätter köpa burkarna helt okritiskt. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen menar vi samma sak...

 

Om ett företag har väldigt lojala kunder, som sväljer nya produkter utan nån egentlig kritisk granskning eller seriös jämförelse, då kan företaget producera undermåliga produkter ganska länge, utan att kunderna bestraffar det.

 

 

292525[/snapback]

 

Det är helt klart lättare för ett företag att se om man gör rätt eller fel om kunderna försvinner eller blir kvar, det har du rätt i.

 

Ju lättrörligare en kundskara är, desto bättre produkter får man, i alla fall när det gäller datorprodukter, det är min övertygelse.

 

Behöver absolut inte vara så, en lättrörlig kundskara leder först och främst till att företagen måste satsa på dyr reklam, dyra säljare, dyr support o.s.v. En lojal kundskara gör reklam onödig, återförsäljarna behöver inte ha en massa säljare anställda (kunden vet vad han vill ha), kunden är oftast såpass kunnig att support är överflödig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon lojalt Apple skulle kunna göra är ju när det kommer till exempel en ny Rev B av någon modell så kan dom som vill byta in sin mot den nya, så har ju Apple gjort förut.

 

Sen kanske priserna kan gå ner lite? Om de vill konkurera mot de andra stora PC-Företagen.

 

Har inte använt Mac så länge än, men hitills känns det som de sköter sitt operativsystem bra, dock priset för dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så du köpte en dator för 20-25000 kr och mjukvara för 10.000.. är det ett så stort problem med 500till? bara undrar..

 

 

Det är en principsak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag citerar mig själv!

 

Kollar man på Apple store så framgår det klart och tydligt att alla nya Logic pro som skeppas är Universal binaries, d.v.s. Logic 7.2. Har du fått något annat är det bara att ringa och gnälla.

 

 

Specifikationer för Logic Pro 7

Kraftfull ljudproduktion

Nätverksdistribuerad ljudbearbetning ger extra kraft till programvaruinstrument och effekter

Track Freeze ger extra bearbetningskraft åt en enstaka dator

Högpresterande POW-r-algoritm för dithering

Ljudupplösning på upp till 24 bitar/192 kHz

Redigeringslägena Shuffle och Auto-Crossfade

Universal-program fungerar på både Intel- och PowerPC-baserade Macintosh-datorer

292505[/snapback]

 

Gäller i och för sig bara om logic är köpt senare än andra februari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...