Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

AAC-filer


legob

Rekommendera Poster

och iTunes kan det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan valig windows-spelare som klarar aac är winamp.

AAC är inte Apple-specifikt, det är en standard satt av MPEG-group.

Där ingår bla Dolby, Sony, Franhaufer, Nokia och AT&T.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot är AAC-filer köpta på iTunes Music Store Apple-specifika. Dom kräver iTunes för att spelas upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem

och för att komma runt DRMen, måste man bränna en skiva och rippa låtarna från den. Jag har funderat på om man inte kan skaffa nån sorts brännaremulator och ett program som gör det i ett svep. Det har slösats en hel del skivor i hemmet för att kunna få över musiken till "mp3"-spelaren bara! (dumma iTunes som har så bra utbud)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och för att komma runt DRMen, måste man bränna en skiva och rippa låtarna från den. Jag har funderat på om man inte kan skaffa nån sorts brännaremulator och ett program som gör det i ett svep. Det har slösats en hel del skivor i hemmet för att kunna få över musiken till "mp3"-spelaren bara! (dumma iTunes som har så bra utbud)

292071[/snapback]

Du kan väl använda RW-skivor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle man inte kunna göra en skivavbild?

Eller...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hände mig en konstig sak förre veckan, brände en aif-ljudfil på en musikCD, då ifall jag kommer ihåg rätt (har inte skivan kvar) var det fortfarande en aif-fil på skivan sedd på min dator, men på en PC bytte filens tillägg till .aac eller nåt annat. Konstifikt tyckte jag… Sen tittade vi på en vanlig köpt ljud-CD, den hade olika filformat beroende på om den öppnades på en mac el PC… är det bara vi som var snurriga eller är vi oxå dumma eller är vi både ock, hur kan filändelser ändras på en bränd/tryckt skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hände mig en konstig sak förre veckan, brände en aif-ljudfil på en musikCD, då ifall jag kommer ihåg rätt (har inte skivan kvar) var det fortfarande en aif-fil på skivan sedd på min dator, men på en PC bytte filens tillägg till .aac eller nåt annat. Konstifikt tyckte jag… Sen tittade vi på en vanlig köpt ljud-CD, den hade olika filformat beroende på om den öppnades på en mac el PC… är det bara vi som var snurriga eller är vi oxå dumma eller är vi både ock, hur kan filändelser ändras på en bränd/tryckt skiva?

292431[/snapback]

är inte .wav och .aiff samma ska, det ena på pc det andra på mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske var så det var, kommer inte ihåg ändelserna riktigt. Men det var konstigt att nåt av systemen döper om filerna och lägger på godtycklig ändelse, tänk om man gör nåt där filnamnen är viktigt för att länkarna el nåt skall fungera?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tore_musik

om man vill att det ska vara ett bra ljud på de filer man har så är det inte så smart att bränna en cd och sen rippa den igen... inte till mp3 igen... för mp3 är ju en destruktiv komprimering som tar bort information... och gör man det en gång till så försämras ljudet avsevärt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

classicmac
är inte .wav och .aiff samma ska, det ena på pc det andra på mac?

Nej, det är två olika format.

I Logic t ex kan man välja att bounca ner i wav eller aiff.

 

Mac läser båda formaten medan PC har lite svårt för aiff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är två olika format.

I Logic t ex kan man välja att bounca ner i wav eller aiff.

 

Mac läser båda formaten medan PC har lite svårt för aiff.

295110[/snapback]

men en ljud-cd som monteras i en pc visar wav, medan en ljud-cd som monteras i Mac visar aiff. Har jag för mig, men jag kan ha fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...