Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

konvertera mov till AVI


olivetti

Rekommendera Poster

Hej!

Har följande problem.

Har ett antal mov filer som är fångade i Final Cut.

De ska över till AVI format eftersom han som ska arbeta med filerna

sitter på en PC och de mov filer vi gjort funkar inte på hans PC.

 

Nåja, problemet är att när jag exporterar till AVI via Quicktime pro

så blir filen bara en minut lång. Denna fil är 19 minuter lång och 4.2GB stor.

Men den blir alltså 1min och är trots det 4.2GB stor.

Något är helt galet, eller hur?

Kommer inte runt problemet hur jag än gör.

 

Kan Quicktime ha låst sig i senaste använda inställning?

För vad jag minns så gjorde jag en test export av samma fil och valde då

att göra den en minut bara.

 

tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Har ett antal mov filer som är fångade i Final Cut.

De ska över till AVI format

285473[/snapback]

Hej.

 

Varken MOV eller AVI är ett format. De är båda behållare som kan innehålla video (och audio) i vilket formet (=codec) som helst. Alltså: Vilken codec har du och vilken vill du ha?

 

Den vanligaste codec som används i AVI-filer är Divx, så det här kanske hjälper:

http://www.danslagle.com/mac/iMovie/qt_plugins/3000.shtml

 

Hälsningar

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Hej, tar upp denna tråd.

 

Är det någon som vet vilket som är det bäsra programmet för att enkelt göra om mov till avi på en pc (med xp)?

 

Det är det gamla vanliga med folk som sitter med windows movie maker - och det kan ju inte läsa digitalkamerans mov-filer som skapas, sitter på landet nu, och alltså, ett enkelt som snabbt gör små mov till avi - på en pc! Tips, ska vara gratis!

 

ps, glas midsommar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tar upp denna tråd.

 

Är det någon som vet vilket som är det bäsra programmet för att enkelt göra om mov till avi på en pc (med xp)?

 

Det är det gamla vanliga med folk som sitter med windows movie maker - och det kan ju inte läsa digitalkamerans mov-filer som skapas, sitter på landet nu, och alltså, ett enkelt som snabbt gör små mov till avi - på en pc! Tips, ska vara gratis!

 

ps, glas midsommar.

363331[/snapback]

Då tar vi det igen:

Varken MOV eller AVI är ett format. De är båda behållare som kan innehålla video (och audio) i vilket formet (=codec) som helst. Alltså: Vilken codec har du och vilken vill du ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet! hoho, att det är containers - det ska funka gär på festen på en pc med windows movie maker. kanske wmv-avi?! (eller vad det heter).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet! hoho, att det är containers - det ska funka gär på festen på en pc med windows movie maker. kanske wmv-avi?! (eller vad det heter).

363459[/snapback]

Wmv är ett elände.

 

Du kan nog börja här:

http://danslagle.dvmix.com/mac/iMovie/index.shtml

(Rulla sedan ner till "Exporting")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tar upp denna tråd.

 

Är det någon som vet vilket som är det bäsra programmet för att enkelt göra om mov till avi på en pc (med xp)?

 

Det är det gamla vanliga med folk som sitter med windows movie maker - och det kan ju inte läsa digitalkamerans mov-filer som skapas, sitter på landet nu, och alltså, ett enkelt som snabbt gör små mov till avi - på en pc! Tips, ska vara gratis!

 

ps, glas midsommar.

363331[/snapback]

 

Testa erightsofts's Super, www.erightsoft.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

De ska över till AVI format eftersom han som ska arbeta med filerna

sitter på en PC och de mov filer vi gjort funkar inte på hans PC.

285473[/snapback]

Om han ska kunna redigera filerna, så är det DV-format som gäller. Exportera som ren DV-fil, utan att lägga filmen i en AVI-container.

Använd definitivt inte DivX, om filmen ska redigeras. DivX är inte redigerbart utan ett slutformat, som dessutom är baserat på en halvfärdig specifikation till MPEG-4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Använd Quicktime till exportera filerna "Film till DV-ström". Resultatet blir .dv-filer som ska kunna öppnas. QT Pro kan krävas för det, men det är det värt.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...