Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela Internet via iMac


KelloG

Rekommendera Poster

Har ett lite bekymmer! :ermm:

Har en iBook G4 utan airport kort och kommer att ta en stund innan jag fåt tag på ett sådant! :cry:

Men har provat med nätverkskabel från iMac och delat ut internetanslutning men får det ej att fungera! Samma sak med firewire!

iMacen får sitt bredband från Airport Express.

 

Finns det nåt enkelt vis att få det att fungera?

Eller skall jag bara vänta på att jag får tag på ett Airport kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det BORDE funka.

 

Edit: vad hjälpsam jag känner mig... :whistling::whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar ej! :( Får nog ip nummer men man kommer ingenstans!

Men men... ska ha trådlöst oberoende!

Slipper nog in i iMacen via nätverkskabel så det fungerar iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Funkar ej! :( Får nog ip nummer men man kommer ingenstans!

Men men... ska ha trådlöst oberoende!

Slipper nog in i iMacen via nätverkskabel så det fungerar iaf!

284784[/snapback]

 

Hmmm...

 

Du har alltså trådlöst till iMacen. Och den får internetkontakt?

 

Det ska funka bra att dela ut via ethernet. Jag ska pröva samma grej mellan min Pismo och G4. (Pismo på airport delar till G4 via ethernet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Bekräftat!

 

Jag skriver detta på min Powermac, som får uppkoppling via en ehternetkabel från Pismon, som i sin tur har Airport till router/modem.

 

På Pismon väljer jag "Inbyggd Ethernet", och klickar på "Start". Det är allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade lite just igen och råkade märka att jag fick kontakt när jag stängde ner brandväggen! :blink:

Så det har varit den som spökade! provade Öppna porten som det stod om oxå men det hjälpte ej heller! :D

Så nu spelar det för tillfället! För ta o kolla vidare nu iaf! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Kollade lite just igen och råkade märka att jag fick kontakt när jag stängde ner brandväggen! :blink:

Så det har varit den som spökade! provade Öppna porten som det stod om oxå men det hjälpte ej heller! :D

Så nu spelar det för tillfället! För ta o kolla vidare nu iaf! :lol:

284792[/snapback]

 

Gött! :ThumbsUp::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar det med brandvägg oxå så det måst ha varit med ip numret som skett sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Nu funkar det med brandvägg oxå så det måst ha varit med ip numret som skett sig!

284812[/snapback]

 

Vad bra. Blir ju bara bättre och bättre hela tiden. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hjälp!!!

Varför funkar inte detta hemma hos mig. Min Macmini(G4) kom iförmiddags och nu håller jag på att installera lite allt möjligt. Tyvärr har den inget airportkort men det får man ta när man är fattig däremot så skulle jag vilja dela ut internet från iBooken så att jag kommer ut och kan köra programuppdatering på minin.

Jag har startat om och krånglat och fixat, datorerna hittar varandra i nätverket men jag får inget internet på minin. Jag måste ha missat något elementärt. Hjälp mig, snälla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Kör du trådbundet hela vägen? Du kan inte dela ut en uppkoppling som du får in via Airport.

 

Hur se det ut? Har du en switch med alla datorer + modem i??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som följer. Airport(express) till iBooken. Efter det är iBooken kopplad till macmini med en nätverkskabel men minin får inget internet. Detta kanske inte skall funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Hm..

 

Nu blir jag osäker. Vänta lite, får samla tankarna.

 

Om din iBook själv för internet via Airport, ska den kunna dela ut det via ehternet. Alltså INTE som jag skrev tidigare. :blushing:

 

Jag har själv använt min Pismo med airport och sen vidare genom ethernet för att "plocka ner" airportsignalen till min Powermac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var precis så jag förstod denna tråd när jag läste den alltså borde de gå :)

Jag har kopierat över systemuppdateringar vi nätverket så båda datorerna kör på 10.4.5. Men internet vägrar fungera. I nätverksinställningarna så deklareras att ethernet är anslut och aktivt samt har ip adress 192 eller 168 någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade gjort ett mycket enkelt fel. Jag försökte dela ut via ethernet, jag tyckte att det verkade logiskt, men om signalen in är Airport så ska det tydligen delas ut via Airport. Nu funkar allt som det ska, nästan i alla fall. Jag kommer inte åt min andra dator vi nätverket men nu funkar internet på båda mina datorer. Är grymt nöjd med min Mac mini och min nya skärm :D

Det är alltid roligt med en ny mac. Nu skall jag bara föra över lite gamla filer sen är allt som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...