Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

3 diskar i G4


p e t t e r

Rekommendera Poster

Skrotade det sista i min gamla G3:a i helgen, och fick därför en 20 Gb disk över. Den slänger jag in i min G4:a, tänkte jag, då jag behöver en del extra plats för musikprojekt och DVD:er. Men se, där fanns bara plats för de två diskar jag redan har i. Det gick dock att ställa den tredje disken på botten, bredvid de två andra. Men IDE-kabeln hade fortfarande bara två kontakter. Så jag tog mig till macforum för att köpa en kabel med tre kontakter, och passa på att fråga om det skulle vara något problem. Fick till svar att i de tidiga G4:orna ska man bara ha två diskar, och att jag nog fick köpa en större HD istället. På frågan vad som skulle gå fel om jag klämde in en tredje, kunde killen inte svara säkert, men han trodde att han läst att disken kanske skulle snurra segare. Jaha, alla tre diskarna då, eller bara den tredje (för den tänkte jag iaf bara använda till lagring)? Det visste han inte.

 

Så nu frågar jag er: någon erfarenhet av mer än två diskar i en tidig Power Mac G4? Om jag hittar en passande kabel, och kan få plats med en tredje, vad skulle problemet bli?

 

Känns surt om jag ska behöva lägga ut ett antal hundra på en ny större HD, när jag redan har de 20 Gb extra som skulle räcka mer än väl. Om jag har lyckats köra tre diskar i en gammal beige G3:a ska jag väl kunna göra det i min betydligt fräschare och snabbare G4:a?

 

:huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vad för dator har du?

I min G4 finns plats för 4 diskar.

2 med lite långsammare buss om jag inte mins fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så köper du ett kabinett från Pixmania för 361:- och sätter Hd i den.

 

 

 

post-113-1139944138.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Du kan bara ha två diskar per controller. En 3-kontaktssladd är ju rätt värdelös med andra ord. Eller har jag missat nåt??

 

G4 MDD har tre ATA-bussar, varav två är för hårddiskar (totalt fyra HD), men tidigare G4or har bara en, och därmed bara två ATA-diskar.

 

1. Skaffa ett PCI-kort med ATA-controller.

eller

2. Lägg disken under DVD-spelaren, där ska det finnas en ledig kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
I min G4 finns plats för 4 diskar.

2 med lite långsammare buss om jag inte mins fel.

277762[/snapback]

 

Precis. Den där bak är ATA 100, och där fram har du ATA 66. Din superdrive sitter på en ATA 33.

 

Hela registret, alltså. :lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

De beiga hade ju ofta scuzzy, med plats för 6 enheter per kedja.

 

ATA har en Master och en Slave. Sen är det klart.

 

Dock är jag inte helt säker på vad som skulle hända om du ändå fick tag i en kabel med tre kontakter (alltså fyra totalt) och kopplade tre diskar till samma controller.

Men om du t.ex. har två master så blir det ju verkligen inte bra. Tror inte att den ena disken syns. Tror detsamma skulle hända med din tredje hårddisk i ditt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så köper du ett kabinett från Pixmania för 361:- och sätter Hd i den.

post-113-1139944138.jpg

277777[/snapback]

Har funderat lite på det också. Diskarna som finns i min MDD passar väl inte i G5an och hur blir det med (den förbaskade) intelmacen så småningom. Om jag köper en jättestor disk för att sätta in i datorn nu så passar den väl inte sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon förklara varför det finns en Cable Select om det nu bara finns Slave och Master på IDE enheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon förklara varför det finns en Cable Select om det nu bara finns Slave och Master på IDE enheter?

277868[/snapback]

För att dom som inte vet vad master och slave är kan välja det ;)

 

Nää men jag vet ärligt talat inte vad det är bra för men har vart med om att man måste ha det på hårdiskarna på en äldre pc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick i alla fall in tre i min QuickSilver, två där nere och en under CD'n.

277888[/snapback]

 

Det är helt rätt som Ingemar skriver, man kan ha 3 st HD i vilken G4 modell som helst, den kablen som går till CD:n så kan man även ansluta en stycken HD på samma kabel, CD:n är i regel ansluten som master och då ska HD:n vara jumprad som slav.

På varje slot som man har på moderkortet till CD eller HD kan man ansluta två enheter om det är en CD eller HD spelar ingen roll om man jumprar dom rätt, man kan ansluta dessa enheter som slav, master eller cable select, om man kopplar dessa enheter som cable select så sköter systemet funktionerna på enheterna, men om man kopplar dessa enheter som master och slav så är det du som bestämmer hur fördelningen ska vara som i tex. på hårddiskarna/CD:na.

Jag föredrar anslutningen slav/master om jag ska koppla in enheter på min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick i alla fall in tre i min QuickSilver, två där nere och en under CD'n.

277888[/snapback]

 

Jag har också tre stycken. Men för att inte tappa i hastighet eller riskera att sänka en dvd-bränning lät jag bli att koppla den tredje disken till ATA-kedjan där fram.

Jag köpte istället ett PCI-kort med ATA-ingågnar.

 

Det kan också vara värt att tänka på att man inte ska ha dubbla diskar på en kanal (alltså IDE-sladd) om man vill ha snabbast möjliga överföring. Annars får ju diskarna dela på bandbredden vid t ex kopiering mellan diskarna. Nu är detta inget större problem vid vanlig användning - det går t ex utmärkt att redigera video även om du har videofil-disk och OSX-disk som master och slave på samma kanal. (DV-redigering i iMovie kräver typ allra minst 3,6 MB per sekund för att inte hacka).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Har funderat lite på det också. Diskarna som finns i min MDD passar väl inte i G5an och hur blir det med (den förbaskade) intelmacen så småningom. Om jag köper en jättestor disk för att sätta in i datorn nu så passar den väl inte sen.

277828[/snapback]

 

Tror att S-ATA-diskarna är tunnare. Det är iaf vad jag har fått höra. Detsamma bör gälla intel-macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Kan någon förklara varför det finns en Cable Select om det nu bara finns Slave och Master på IDE enheter?

277868[/snapback]

 

Antingen byglar du _disken_ till att vara master eller slave, oavsett var på kablen du sitter.

 

Eller så väljer du Cable select, så om du sätter den längst ut på kabeln blir den Master, och inre så blir den Slave. Du slipper konflikter, om du har många diskar att bolla med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så köper du ett kabinett från Pixmania för 361:- och sätter Hd i den.
Pixmania var det! Jag har försökt komma på vad det där företaget med Pix i namnet hette i flera veckor, och nu vet jag! Tackar!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att S-ATA-diskarna är tunnare. Det är iaf vad jag har fått höra. Detsamma bör gälla intel-macen.

278364[/snapback]

Jamen, det handlar väl inte bara om fysiskt utrymme. Jag har fattat det som att det är en annan "kontakt" och typ också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jamen, det handlar väl inte bara om fysiskt utrymme. Jag har fattat det som att det är en annan "kontakt" och typ också.

278369[/snapback]

 

Jovisstja. Precis. Klart det är.

 

Så skaffa S-ATA-diskar och tillhörande PCI-controller om du vill vara säker för framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en fundering, varför sätte i ett PCI-kort för S-ATA när det ändå är BUS hastigheten som bromsar upp hela iden med S-ATA hårddiskar......Den enda fördelen med detta PCI-kort å S-ATA hårddisk är att han kan ta dessa komponenter med sig när han bytar till en nyare dator som har S-ATA som standard....om inte ännu nyare system har tagits fram :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Hur snabba är S-ATA då? I buss alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våra vanliga HDn jobbar i 100-133 och S-ATA 150 i busen.....

 

S-ATA info

 

Macoteket info

 

ACARD

 

Men detta innebär inte att en äldre dator kan handskas med denna BUS-hastighet som tillverkarna anger, om man har tex. en dator som klarar av 133Mb/s och bara genom att installera ett kort som klarar av S-ATA på 150Mb/s så skulle detta vara en sensation, när vi fick korten för att klara större HDn så var det en sensation men inte ökade hastigheten på våra BUSar för det, om BUS hastigheten var 33-66 så var det endast stabiliteten som var bättre i våra datorer i tex. B/W & Beiga.........rätta mig om jag har fel :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående det här med PATA bussens Master och Slave så beror det på PC'ns uråldriga system, BIOS. Eftersom BIOS är det som startar först i en pc så ska den ju hitta alla enheter i datorn, däremot kan det inte göra mer än så, och skickar därför vidare stafettpinnen till MBR (Master Boot Record) på Master disken och letar efter boot-loadern. Det känns ju nu lite dumt för dagens datorer kan boota från slave disken också men såhär var det förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nu sata II 300Mbs! så det är nog snabaste billigaste uppsnabningen

 

till just äldre macar, ligger runt 20:- US-Dollar för ej bootbart

 

Bootande ligger runt 60-70:- US-Dollar så skrota IDE bara dyrt o

 

slött, speciellt när en SATA II kostar lika mycket som en ATA-HDD!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara det var läge att tacka för den här lilla snabbutbildningen i diskar och IDE-kablar. Jag har nu min tredje disk i utrymmet under CD-spelaren (tänkte aldrig ens tanken innan. Så enkelt det kan vara), och det fungerar bra. Fast jag tycker mig märka en viss hastighetsskillnad. Speciellt när jag startar och stänger av datorn så tar det mycket längre tid... Men det är det värt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...