Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

köpa iPod i Kina


jakob_wikman

Rekommendera Poster

jo som rubriken säger funderar jag på att köpa iPod video från kina eftersom min pappa reser dit.

men, hur ligger det till med prisnivån och garantier?

efter en stunds forskning fick jag iaf fram att det är väsentligt billigare där. samtidigt känns det dock lite osäkert med tanke på garantier osv.

 

så, vad tror ni, ska jag satsa på en kinesisk iPod eller ska jag hålla mej till att beställa från apples hemsida?

 

tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja. I hong kong är det ganska billigt, vet inte prisläget i övriga kina. Hong kong är ju ganska speciellt med skatter etc. Ang garanti vet jag faktiskt inte längre hur det är om det finns världsgaranti etc…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bekanta som bor i Thailand och som berättat att det nu är vanligt bland västerlänningarna i Thailand att man åker till Kina för att handla teknik.

 

Även Ipod säljs där vilka tillverkas under extraskift på fabrikerna som tillverkar Ipod åt Apple. Dom jobbar alltså en ledig dag och tillverkar åt sig själva och säljer dessa på speciella marknader, vet inte var.

Så en 30 G Ipod video kan man få för 1000 - 1500 kr i originalkartong och exakt likadan som originalen då det är original.

 

Naturligtvis gäller då inga garantier.

 

Notera dock att detta är andrahandsuppgifter som kanske någon annan på forumet kan verifiera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en god vän som besökte en välsorterad och billig gatubutik i Hong Kong för att köpa en videokamera av lite bättre kvalité. Priset var ca hälvten av vad vi får betala här hemma.

Döm om hans förvåning när han på hotellrummet packar upp sin "billigt" inköpta Sony och upptäcker att det bara är ett tomt skal, alltså inget innuti alls... :ph34r::ph34r::ph34r:

Utgå alltid ifrån att du blir blåst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag köpte min 30 GB Video i USA i november, och priset utan skatt var precis detsamma som priset här hemma utan moms. Eftersom jag köpte på företaget tjänade jag alltså inget på att handla där, men som privatperson hade jag tjänat in momsen, dryga 600 spänn. Kanhända att Asien är billigare, annars tycker jag Apple verkar hålla exakt samma prisnivåer överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har väl världsomspännande garantier för bärbara och iPod(har jag för mig iaf, någon annan kanske vet), men det förutsätter nog att du inte köper den på någon svartmarknad... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples Kinesiska webstore visar i det närmaste exact samma priser. Just iPod verkar vara någon hundralapp billigare, men jag vet inte om priserna är med eller utan "moms". Dessutom är jag inte säker på om det är nyaste iPod Video eller gamla iPod Photo. Dom säljer t.ex. fortfarande iMac G5 istället för nya coreduo iMac. Det är faktiskt ganska fult, därför på första sidan gör dom reklam för nya core-duo maskinerna, men när man klickar på "buy one now" så visar det sig att det är en G5 dom säljer trots att deras reklam visar intell-macen!

http://www.apple.com.cn/store

http://appleclub.com.hk/

(1 RMB / Yuen respektive 1 HKDollar är värd 1 Kr så det är lätt att kolla priserna)

 

Jag har själv för plan att åka till Kina i ett år, och funderade på att sälja min G5a och köpa en ny där, men såg att priserna är nästan på öret identiska med Svenska priser.

 

Jag vet inte hur det är i Hong Kong, men det är ju en del av Kina nu, även om de har kvar en hel del egna regler vad gäller skatt osv. Men jag antar att om du köper nåt i Hong Kong så måste du då betala tull/skatt när du tar in den i fastlandskina.

 

Hur det är med köp under bordet från anställda vid Apples monteringsfabriker har jag ingen aning om.

 

Mitt råd är att om du skall köpa elektronic - som ändå är förhållandevis mycket pengar (VÄLDIGT mycket pengar för en Kines) - köp från etablerade affärer. Om du blir erbjuden en vara på gatan som är för billig för att vara sann, så är den troligen inte sann utan bara en tom kartong.

Råd nummer två är att - om möjligt - låt en lokal Kines göra affären åt dig (någon du litar helt på). Dels för att han/hon kan hur det går till, dels därför att det anses mer eller mindre självklart att lura en bleknos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en god vän som besökte en välsorterad och billig gatubutik i Hong Kong för att köpa en videokamera av lite bättre kvalité. Priset var ca hälvten av vad vi får betala här hemma.

Döm om hans förvåning när han på hotellrummet packar upp sin "billigt" inköpta Sony och upptäcker att det bara är ett tomt skal, alltså inget innuti alls... :ph34r:  :ph34r:  :ph34r:

Utgå alltid ifrån att du blir blåst.

260377[/snapback]

 

Men om det är en gatubutik så är det ju bara att knalla tillbaka med ett basebollträ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Basebollträ just... det vet jag inte om det löser nått! Låter lite farligt. Vad med att bli lite upprörd sådär på svenskt vis ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Basebollträ just... det vet jag inte om det löser nått! Låter lite farligt. Vad med att bli lite upprörd sådär på svenskt vis ;)

274863[/snapback]

 

:lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...