Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bra fotoskrivare?


Iréne

Rekommendera Poster

Någon som kan rekommendera en Canon fotoskrivare mellan 1000- 1500 kr? Jag har letat på

Pricerunner men vill också veta vad ni tycker. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför just Canon?

Jag använder en Epson C82 (995:- + moms hos http://www.dustin.se/)

Bläcket som är arkivbeständigt kommer i separata behållare, svart, cyan, magenta och gul.

Tillsammans med Epsons egna (rätt så billiga 130:- för 50st A4 ark) ”Matte Paper – Heavyweight” så blir utskrifterna suveräna med en lätt sidenmatt yta. Vill man ha blanka bilder finns naturligtvis sådant papper också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I alla tester och recensioner jag läst så är Epsons bläckpatroner för dyra. Jag ska bara

använda skrivaren till fotoutskrifter behöver man då använda den dyra svarta bläckpatronen?

Dessutom kan jag inte se att det är en riktig fotoskrivare, dvs utan vita kanter runt bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Epsons fotoskrivare brukar ofta ha ordet "Photo" i namnet. Bläckpatronerna brukar vara billigare än HP:s färgpatroner på grund av annan teknik, men alla bläckpatroner är dyra då det är så företagen tar igen sina kostnader när de säljer billiga skrivare. Själv använder jag en äldre modell som heter Epson Stylus Photo 870 och den är kanonbra. Epson har dessutom bra kvalité på deras fotopapper som gör att det tillsammans med bläckpatronerna håller ett bra tag. De dyrare modellerna brukar garantera upp till 50 års ljusbeständighet, men det kanske du inte behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer Epson C82 skriver ”bara” ut 204 X 291 mm på ett A4. Använder du mindre papper än A4 får du en 3mm bred vit kant runt bilderna (inställning i drivrutinerna).

Japp. Du måste ha den ”dyra” svarta bläckpatronen med när du skriver ut bilder.

 

Precis som nämnts tidigare så är det dyrt att skriva ut bilder med bläckstråleskrivare, vilken du än väljer.

Det kan vara värt att titta på vad fotolabben erbjuder. T.ex Fotolabo. http://www.fotolabo.net/sverige/index_low.html Pris ex. 10X15 2,95:- 20X30 29,95:-…

 

Anledningen till att jag valde Epson C82 var för att:

Utskriftskvaliteten (även på fotografier) är mycket hög.

Vattenfast och bleknings säkert upp till 70 år.

Relativt låg bläckförbrukning.

Bra priser på original media.

Vettigt inköpspris.

Skrivaren arbetar också väldigt snabbt.

 

Ett litet tillägg…

Det går inte att skriva använda skrivaren till transferpapper (för att sedan stryka på tyg).

Troligen på grund av att bläcket är vattenfast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...