Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad kan vara fel på G4:an


cole

Rekommendera Poster

Skulle byta minne i datorn och efter det så startar den inte.. Eller allt går igång men den dör efter 3-4sec. Det var fel minne jag blandade ihop dom,minne som jag la i G4:an var egentligen server minne från en Compaq Proliant. Några idéer vad som kan vara fel? Funkar inte heller med gamla minne nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar
Skulle byta minne i datorn och efter det så startar den inte.. Eller allt går igång men den dör efter 3-4sec. Det var fel minne jag blandade ihop dom,minne som jag la i G4:an var egentligen server minne från en Compaq Proliant. Några idéer vad som kan vara fel? Funkar inte heller med gamla minne nu.

219926[/snapback]

 

Sätt i dom minne i datorn som den fungerade med från början och Zappa PRAM.

Alt + Kringla(apple) + R + P när du startar datorn, datorn startar upp och låt den göra det 3 gånger och därefter släpper du bara upp tangenterna så går datorn igång igen.

Vi får se om detta kan hjälpa dig ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa gång du ska testa minnen i din dator gör gärna ett besök här och ställ en enkel fråga tex. som i detta fall om just minne, dom flesta som håller till här på Forumet är väll/mycket insatta vad som gäller för en Macintosh, specielt minne som diskuteras ofta här.

Så slipper du massa problem och obehag med din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pekkason jag testade det du skrev men det hjälper inte. Datorn kickar igång men dör direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså fläktar går igång men inte grafik eller hdd. Nätaggregatet och resten utav fläktarna är igång ca 3sec sen dör dom. En liten röd lampa på moderkortet blinkar typ 2 gånger. Förstår inte riktigt vad som kan ha gått sönder. Har bytt minne förut på datorer men det har aldrig hänt nåt sånt här. Oavsett om det var fel minne. Det här är min första Mac :) ska dom vara så känsliga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(En liten bifråga kanske, kan man starta en dator utan någon minneskrets alls i? Datorn behöver ju inte minnet förrän man sätter i gång nåt menar jag…)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten en annan sak, det där med zappa prammet, kan man inte göra det bättre ifall datorn är avstängd och nätkabeln är utdragen tio minuter före? Eller blandar jag ihop det med nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken finns att du skadat det "friska" minnet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är min första Mac :) ska dom vara så känsliga?

219981[/snapback]

 

Svar är,JA

Tidigare Macintosh var mycket känsliga för just vilken sorts minne man stoppade i dom, nu när vi har gått över till DDR minnen så är det lite lättare men kan vara lite kinkiga mot vissa fabrikanters minnen, även Mac med SDRAM 133MHz funkade också ganska bra men kunde vara lite känsliga för fabrikat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten en annan sak, det där med zappa prammet, kan man inte göra det bättre ifall datorn är avstängd och nätkabeln är utdragen tio minuter före? Eller blandar jag ihop det med nåt?

219985[/snapback]

 

Absolut inte Jochum, kan vara en lösning :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa minnen i en annan dator,återkommer med svar :)

 

EDIT Nu har jag testat minnen och dom fungerar. Ifall nu något annat är sönder,säg nätagg eller moderkort... går det köpa delar någonstans till den här datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jochum  Postat Idag, 23:42

Kanske båda minnena är brända nu då om inte zappandet grejar det, hoppas inte datorn skadades bara.

 

Dom är nog ok, det ska nog mer för att dom ska paja -_-

 

cole  Postat Idag, 23:48

Ska testa minnen i en annan dator,återkommer med svar

 

Sätt i dom igen i din dator, det är nog lugnare att inte hålla på å flytta dom framåt å tillbaka -_-

 

 

PRAM,NVRAM,CUDA/PMU & Batteri

Startup fails or shuts down after adding RAM, PCI expansion card, or processor upgrade card. CUDA

Det sitter en liten knapp vid batteriet som kallas för "CUDA", tryck på denna knapp i någon sekund, du får BARA trycka på den EN GÅNG, därefter kan du prova med att få igång din dator. Men du måste ha datorn i samma skick som när den fungerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade med den där lilla knappen vad den nu heter men händer inget. Fortfarande fläktarna går igång men dör direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något extra som är anslutet på den tex.USB, Firewire osv..

Kolla så att allting sitter i som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste nånstans att man kanske kan få hålla ner cuda-knappen lite längre ibland… ska man inte ta bort batteriet två sekunder innan el efter? El var det bara på powerbook? (läser så mycket)

 

PS. Kolla så inte ngt annat kort kommit på sniskan eller om tappat nån skruv el nåt inuti datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något extra som är anslutet på den tex.USB, Firewire osv..

Kolla så att allting sitter i som det ska.

220017[/snapback]

 

 

Allt sitter i som det alltid gjort. Förresten så har jag fått igång den för nån timma sen en gång men jag hade ingen bild på skärmen och tangentbordet fungerade inte (tänkte öppna cd-romen) efter det så har jag säkert testat 50 gånger att få igång den men icke..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta av strömkablen till datorn och håll ner "CUDA" knappen i ca:10 sekunder, sätt i strömsladden å prova med att starta datorn....

 

Allt sitter i som det alltid gjort. Förresten så har jag fått igång den för nån timma sen en gång men jag hade ingen bild på skärmen och tangentbordet fungerade inte (tänkte öppna cd-romen) efter det så har jag säkert testat 50 gånger att få igång den men icke..

 

Har du kollat så att båda sladdarna sitter i som dom ska för t-bordet och i grafikkortet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde exakt så som du skrev men nu händer inget alls, bara power knappen lyser under tiden jag håller den intryckt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med minnet i en annan plats kanske?

220036[/snapback]

 

 

Har testat det redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer ifall du stoppar i en systemskiva och startat från den? ©

 

Om det är samma fel så kan man utesluta fel på systemet alla fall… (vilket iofs inte låter troligt men ändå)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt datorn stå till imorgon, men ta av alla strömkablar till den å låt den stå över natten.

Det som förbryllar mig mest är att t-bordet inte kommer igång, är det en Apple T-bord ??

Har suttit vid min bärbara PC hela kvällen, har lite tips som jag kan plocka fram imorgon som jag har i min Mac.

 

Detta gäller för "CUDA"

# 1. Remove or disconnect the memory battery. Leave the battery disconnected for 5-10* minutes.

# 2. Reinstall or reconnect the battery.

# 3. Depress the CUDA button (for 5 seconds) with a non-metallic (plastic, wood, etc.) device.

# 4. Reinstall the logic board

 

http://www.geocities.com/texas_macman/pram.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...