Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

QT VR i Flashfilmer?


Gäst iMatte

Rekommendera Poster

iMatte:

Nu har jag pillat vidare med Flash-varianten. Jag började om från början med scriptet och har nu fixat panorering i både sidled och höjdled. In- och utzoomning verkar bli en svårare nöt att knäcka (iaf om det ska bli snyggt). Men du har ju inte heller zoom på dina alster, Jochum...

 

– Tyckte inte det behövdes zoom, bilden blir ju bara större och suddigare, ifall zoom skulle va nåt intressant måste man ha större bild - dvs tyngre filstorlek. Sen tror jag inte heller att jag kunde hitta på nåt bra sätt att få det att funka ens, för svårt.

 

iM:

- På dina panoramor finns det knappar i ramen som visar något slags syftkors över bilden. Vad är meningen med den funktionen?

 

– Inget viktigt men det är för att man skall kunna syfta in ung var området i mitten är där bilden inte rör sig, de flesta andra exempel jag sett panorerade bilden antingen höger el vänster hela tiden men jag ville gärna också kunna hålla still bilden, som i QTVR…

 

iM:

- Du skriver om att välja komprimeringsgrad för jpeg i Flash. Hur jag än väljer (40% eller 100%) så blir slutfilen (swf-en) lika stor och ingen synlig skillnad finns i bilden. Jag har följt dina tidigare råd om inställningar för importerad bild. Vad kan jag göra fel?

 

– Då är det ngt fel, om du läser vad jag skrev igen men med denna förklaring kanske det kan klarna, i inställningar för publicering av hela dokumentet ställer man in exportalternativen som du ju hittade, men för att det skall "ta" måste programmet oxå veta att just den här bilden skall få dessa inställningar, och i min version gör man det ifall man dubbelklickar på bilden i biblioteket, och anger de inställningar jag skrev ovan. Har du exakt samma alternativ i din version eller var diffar det nånstans? Det är alltså på två olika ställen man måste ändra för att det skall ta.

 

iM:

- Har du fler funktioner i dina Flashfilmer (än panorering i sid- och höjdled)? Jag upptäcker inga fler, men de kan ju vara för sofistikerade för mig.. <_<

 

– Äh, kanske inte är så mycket, men jag har justerat för att få det att flyta hyfsat fast det är en ganska stor bild, men jag har ibland textrutor och pilar som kommer upp i bild vid panorering, mer sällan har jag ibland en animation el teckning som tonar fram. Sen har jag så man kan styra med tangentknapparna oxå. Förr la jag in länkar - hotspots - men jag har slutat med det, orkar inte. Typ vad jag kan komma på nu.

 

iM:

- Har du nåt "ingångstips" till hur jag ska styra panoreringen med tangenterna? Som sagt har jag liite svårt för logiken i Flash och vill inte lära mig mer än nödvändigt... :)

 

– Säger du det!! Flash är ju skitkrångligt, att skriva ett enkelt script är som att föda trillingar för en man ungefär och sen blir det bara värre. Jag har boken ActionScript av Colin Moock och den slår jag jämt i så fort jag gör en enkel skitsak el nåt mer komplicerat. Men jag har ju förresten knappstyrning oxå fast med piltangenterna, när du fixar panoreringen med musen så får du väl ett värde el nåt? Strunt i det förresten, det är enklare än så, att flytta nåt gör du ju med _x och _y som typ: pano._x += 10; …el nåt värde du gillar.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Är du säker på att det är rätt bild i biblioteket du dubbelklickar på när du gör inställningen?

 

Testa med att exportera bilden i PNG-formatet från Photoshop. Det är vad man bör göra för att få rätt färger, och annat rätt oxå kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De é så coolt!

 

Jag hoppas jag oxå kommer att kunna göra sån't här nån gång...

 

 

 

Grymt imponerad av alla kunskaper här på forumet.

 

 

 

 

Hur har ni tid att lära er allt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har väl ett litet smalt område som man är mera "duktig" på, likaså du, så sammantaget ser det kanske imponerande ut men börja sortera ut en och en så är vi inte lika imponerande! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har väl ett litet smalt område som man är mera "duktig" på, likaså du, så sammantaget ser det kanske imponerande ut men börja sortera ut en och en så är vi inte lika imponerande! :)

212603[/snapback]

 

Tala för dig själv, Jochum... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är rätt bild i biblioteket du dubbelklickar på när du gör inställningen?

 

Testa med att exportera bilden i PNG-formatet från Photoshop. Det är vad man bör göra för att få rätt färger, och annat rätt oxå kanske.

212256[/snapback]

 

Ja, det är rätt bild och jag har gjort alla inställnngar precis som du föreslår, men jag får ändå samma filstorlek på swf:en. Jag ska testa att spara från PS i png, även om jag tvivlar lite på den metoden. Ett foto sparat i png lär ju ge gigantisk filstorlek (i jämförelse med jpg, vill säga), som sen ska komprimeras av Flash. Jag betvivlar att Flash har bättre komprimeringsalgoritmer än Photoshop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I jämförelse med jpeg kanske… men vad du matar med spelar ju ingen roll för komprimeringen, den läggs ju på vid exporten. Värre vore ju att mata med jpeg för att komprimera en gång till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har ju förresten knappstyrning oxå fast med piltangenterna, när du fixar panoreringen med musen så får du väl ett värde el nåt? Strunt i det förresten, det är enklare än så, att flytta nåt gör du ju med _x och _y som typ: pano._x += 10; …el nåt värde du gillar.

:)

212252[/snapback]

 

Jo, men hur styr jag med tangenterna? Hur kopplar jag en nedtryckning av just "uppåt-pil-knappen" till funktionen för att scrolla uppåt? Jag har gjort liknande saker i andra programmerings- och scriptspråk, men hittar inga motsvarande funktioner i Actionsscript. Det borde se ut som typ "If(keydown(125)){panoreraUppåt}" osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte så du kan göra knappar av allt istf Movie Clip? Lägg koden på knapp ner el upp. Men du frågade om keydown, så här ser mitt ut tangentbordknappscript ut:

 

if (Key.isDown(37)) {

ditt.pano._x += 10;

osv…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte så du kan göra knappar av allt istf Movie Clip? Lägg koden på knapp ner el upp. Men du frågade om keydown, så här ser mitt ut tangentbordknappscript ut:

 

if (Key.isDown(37)) {

  ditt.pano._x += 10;

osv…

212669[/snapback]

 

Tack! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du kanske ser så ifall du jmf Bitmap Properties med en importerad jpegbild säger den "Use imported JPEG data" för JPEG istf "Use document default quality" med PNG:en. Det kan vara det som gör skillnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina inställningsmöjligheter är lite annorlunda - jag kör ju version 6.0. Dessutom försöker jag ha så låg kompabilitet som möjligt, helst vill jag att folk med plugins version 4 ska kunna se mina filmer. Många som avskyr att tjafsa med uppdateringar skippar sidorna direkt om pluginet inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, med tanke på att du var lite "rädd" om ditt script för panorama i Flash:

 

Du vet väl att det är busenkelt att dekompilera en swf-fil och plocka ut beståndsdelarna? I princip kan du låna nästan vad som helst av andra utvecklare i Flash. Något att tänka på kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med kompabilitet var intressant för övrigt, av de skäl du nämner bl a, jag undrar ifall man spar som jag i 7 men inte använder några nya avancerade saker så borde ju alla som har äldre versioner kunna se materialet utan problem, eller är det så att Flash-playern ser direkt vid öppnandet att versionerna inte stämmer och varnar - och/eller avslutar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, med tanke på att du var lite "rädd" om ditt script för panorama i Flash:

 

Du vet väl att det är busenkelt att dekompilera en swf-fil och plocka ut beståndsdelarna? I princip kan du låna nästan vad som helst av andra utvecklare i Flash. Något att tänka på kanske...

213982[/snapback]

 

Swf-filen??? Är du säker?

Det visste jag inte. :cry:

Jaja, såå värdefullt är det inte. Men jag behöver inte bjuda på det gratis helt utan besvär. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med kompabilitet var intressant för övrigt, av de skäl du nämner bl a, jag undrar ifall man spar som jag i 7 men inte använder några nya avancerade saker så borde ju alla som har äldre versioner kunna se materialet utan problem, eller är det så att Flash-playern ser direkt vid öppnandet att versionerna inte stämmer och varnar - och/eller avslutar?

213983[/snapback]

 

Jag gissar på det sistnämnda - annars skulle du väl inte behöva välja kompabilitet i Flash? I så fall skulle väl Flash sätta taket, allt efter vad du har "stoppat in" i filmen. Som det är nu så talar ju du om för Flash vilken version av plugin/spelare som ska fungera.

 

Å andra sidan kan det ju vara som i PS och Word - att välja större bakåtkompabilitet kostar tyngre filer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swf-filen??? Är du säker?

Det visste jag inte.  :cry:

Jaja, såå värdefullt är det inte. Men jag behöver inte bjuda på det gratis helt utan besvär. :)

213985[/snapback]

 

Bombsäker! I've done it... ;) Fungerar kanonbra. ett av de bästa sätten att lära sig Flash - naturligtvis krävs det att man kan grunderna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på det sistnämnda - annars skulle du väl inte behöva välja kompabilitet i Flash? I så fall skulle väl Flash sätta taket, allt efter vad du har "stoppat in" i filmen. Som det är nu så talar ju du om för Flash vilken version av plugin/spelare som ska fungera.

 

Å andra sidan kan det ju vara som i PS och Word - att välja större bakåtkompabilitet kostar tyngre filer...

213986[/snapback]

Ligger nåt i det… Kan ju vara så för att man skall vara säker på att ifall man har rätt version så ser man exakt så bra som det var tänkt, som en garanti ungefär. Men jag tror på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bombsäker! I've done it...  ;) Fungerar kanonbra. ett av de bästa sätten att lära sig Flash - naturligtvis krävs det att man kan grunderna...

213988[/snapback]

Vilket program använder du då, för kompileringen?

 

Är det därför man har lösenord, el kan man kompilera dem med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...