Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

trasig dvd


mikemcc

Rekommendera Poster

Någon som har reparations tips för dvd enheten på en titanium g4 400? Nu är det 3e gången den har lagt av. 1e skickades den till apple då den var ny, 2e funkade den helt plötslig en dag och däremellan har den alltid haft svårt med olika typer skivor. Nu säger den bara 'hmmmm. klick. (pause) hmmmm. klick' och sen matar ut - eller inte.

hmmm, mike

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Kan det vara den ökända LG 8080B månntro?? Isf är det samma som satt i min pismo förut, och jag hade två innan jag köpte superdriven av märket Panasonic (eller matshita står det).

 

Tror inte du kan fixa det själv, utan det brukar, om det är samma som för mig, vara linsen som blir ful.

 

Testa om det är nån skillnad mellan CD och DVD. Mina har alltid kunnat läsa DVD trots att CD har lagt av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del brännare är kittsliga med vissa skivor.

Skit på linsen brukar de ju inte bli i första taget.

Såvida man inte har barn som stoppar in skräp i brännaren :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ah, det var ju en nice sida, Micke!

 

En 900 MHz pismo har han med. :whistling::whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en bärbar ska ju vara bärbar. Klart man kan köpa en ny enhet men om den kan repareras...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Var köper man billigast en bra ersättnings-CD/DVD/brännare? Jag tänker väl mest på Pismo men det gäller ju de andra också.

 

Jag har små barn som stoppar saker i datorerna ibland. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde en på Pixmania, väntar på den, var tillfälligt slut men är på ingående.

Visserligen en intern för G4, men nån annan kanske funderar på att köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Beställde en på Pixmania, väntar på den, var tillfälligt slut men är på ingående.

Visserligen en intern för G4, men nån annan kanske funderar på att köpa.

202018[/snapback]

Men den där går ju inte i en Powerbook. :huh: Möjligen i en G4, om den nu är stödd så att DVD Player kan köra från den, annars blir det ju bara en "data-DVD".

 

Jag kollade just mina Pismo-DVD. 8080, båda två. :cry: Rent skräp alltså, inte konstigt att de går lite knackigt. Fast jag har en bra intern brännare också så det går ingen nöd på mig, men en vacker dag lär väl dottern stoppa in en skiva knäckebröd eller nåt i den så det är bäst att vara beredd. Vad finns det till knädatorer? Var?

 

Apropå barn och optiska enheter så lyckades jag rädda vår gamla iMac G3 härom dagen. Min son hade tryckt i TRE skivor i instoppsspringan. :blink: Det satt fast rejält. Jag fick trycka in en bit packtejp mellan två av skivorna så jag fick något att dra med. Men det gick! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall

Jag hade samma problem som du, jag köpte en ny superdrive från usa och satte i den själv.

Såg att Macoteket har utförsäljning på just den som du vill ha.

Köp en där och kolla sedan PBfixit för installationsanvisningar.

Det är relativt enkelt att byta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ingemar, jag handlade min DVD-brännare från wegenermedia.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Fast egentligen kan du köpa vilken spelare som helst, och bara byta ut den du har nu.

 

Lite pill, men då köper du alltså bara själva DVD-spelaren (utan carrier, front och allt sånt skräp) från vilken PC-krängare som helst.

 

Kolla bara med xlr8yourmac så att spelaren stöds av OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Fast egentligen kan du köpa vilken spelare som helst, och bara byta ut den du har nu.

 

Lite pill, men då köper du alltså bara själva DVD-spelaren (utan carrier, front och allt sånt skräp) från vilken PC-krängare som helst.

 

Kolla bara med xlr8yourmac så att spelaren stöds av OS X.

203201[/snapback]

Ojdå! Det var nytt för mig. Man bara tar en vilken som helst (som stöds), en billig 5 1/4" för några hundra, sliter isär hela grejen och tar hand om "kärnan"? :blink: Är det så lätt så vore det ju rentav rena nöjet att göra ett försök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
funderar på att shoppa den här interna prylen:

 

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...AMEWA%3AIT&rd=1

 

bra eller dåligt? vad säger ni?

205853[/snapback]

 

Var bara noga med att den funkar i OS X. Kolla på xlr8yourmac. Vad är det för märke, förresten?? Det framgick inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var bara noga med att den funkar i OS X. Kolla på xlr8yourmac. Vad är det för märke, förresten?? Det framgick inte.

205854[/snapback]

 

New!! Apple (Pioneer) 8x Double Layer, Slot Loading DVD +_R/RW, 24x10x24 CDR/RW, 12x DVD Internal Universal Notebook Drive with Mac/PC Recording Software. Native support in OSX 10.3.7 and up (Support for other Mac operating systems with included software})!!! This will work in most PC and Mac Laptops..but is specifically designed for the Aluminum G4 Powerbook, Most Titanium G4 Powerbooks, the new Mac Mini (works with current versions of isuite software and boots)

 

om verkligheten överensstämmer med texten bör det vara ok eller??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ja, är det Apple (pioneer) tycker man ju att det kunde funka. :P:P

 

Tycker det låter helt suveränt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall

Om jag var du skulle jag köpa den som macoteket har...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har problem med dvd-spelaren i en PB G3 /500. Den vägrar läsa skivor, och skickar upp en "formatera skiva" ruta oavsett vad jag stoppar in. Läste någonstans att spelarna på Pismo-modellen ofta går sönder, så jag köpte en ny, men har fortfarande samma problem. Kanske skulle fixa sig med en ominstallation av systemet, men det är lite svårt när den vill formatera system-cd'n :/

 

Några tips eller lösningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går heller inte att öppna programmet DVD-spelare, då datorn enligt programmet saknar DVD-utrustning, hur tusan det nu kan vara möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

New!! Apple (Pioneer) 8x Double Layer, Slot Loading DVD +_R/RW, 24x10x24 CDR/RW, 12x DVD Internal Universal Notebook Drive with Mac/PC Recording Software. Native support in OSX 10.3.7 and up (Support for other Mac operating systems with included software})!!! This will work in most PC and Mac Laptops..but is specifically designed for the Aluminum G4 Powerbook, Most Titanium G4 Powerbooks, the new Mac Mini (works with current versions of isuite software and boots)

 

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...AMEWA%3AIT&rd=1

 

fick nyligen min superdrive, funkar kalas!

1300 spänn tullat, fraktat och klart, bara att skruva dit i det gamla höljet :D:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...