Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lön kontra faktura


Björn Nordström

Rekommendera Poster

En enkel regel brukar vara att arbete kostar arbetsgivaren dubbelt så mycket som arbetstagaren får ut efter skatt.

 

Låt säga att om arbetstagaren får ut 14 000 efter skatt så har arbetsgivaren betalat in lika mycket till i skatt, sociala avgifter samt försäkring. Siffrorna kan givetvis variera lite p.g.a. skatte- och arbetsgivaravgiftssatser, men mellan tummen och pekfingret i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Det finns en exakt omräkningsfaktor som motsvarar kostnaden för sociala avgifter. Tanken är att det ska kosta uppdragsgivaren exakt lika mycket, ovavsett om det är lön eller faktura.

 

Vad jag får ut i slutändan vet jag först nästa år när årets resultat är klart. Det ska betalas in moms, sociala avgifter och skatt! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det bara att plocka fram miniräknaren och ta reda på aktuella skattesatser, hur mycket som betalas i sociala avgifter i kommunen, försäkringskostnad och arbetsgivaravgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

99Mac var (återigen) snabbast med svar, (faktor 1,45).

99:an

Sociala avgifter + moms gör att det nästan blir en faktor två (1,81) precis som Peth säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

99Mac var (återigen) snabbast med svar, (faktor 1,45).

99:an

Sociala avgifter + moms gör att det nästan blir en faktor två (1,81) precis som Peth säger.

200722[/snapback]

 

Jag har använt faktor 1,88 när jag har räknat.

 

Det är inte helt lätt att räkna exakt vad du kostar i sociala avgifter för arbetsgivaren, eftersom det dels varierar från år till år, dels att den varierar beroende av ålder mm. En annan variabel är att arbetsgivare får göra visst avdrag för kostnaden (upp till ett tak).

 

I år gäller följande (om vi räknar med att du inte har några "specialare"):

- Avtalad lönesumma

- Semesterersättning 14% på lönesumman

- Sociala avgifter 32,46% av bruttolönen (obs! på lön inkl semesterersättning)

 

- Moms på den summan

 

Om du får 10 000 i periodlön, ska du alltså ha följande i arvode:

 

10000 x 1,14 x 1,3246 x 1,25 =18875

 

Sen ska du naturligtvis ha ett "arvodetillägg" beroende på hur situationen ser ut - använder du egen dator, eget material, egen lokal, andra förmåner som du missar, etc etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen ska du naturligtvis ha ett "arvodetillägg" beroende på hur situationen ser ut - använder du egen dator, eget material, egen lokal, andra förmåner som du missar, etc etc...

200731[/snapback]

Glöm inte att anställningstryggheten är värd en hel del om man har varit anställd ett tag. Sitter du på uppdrag kan du bli utsparkad i princip omgående (eventuellt med något sorts vite) medan om du är anställd omfattas av LAS. Dessutom kommer arbetsgivaren att slippa en massa löneadministration som du får ta hand om själv.

 

Jag tycker att 1.88 är väl lågt räknat med detta i beaktande (inkl förmånerna som iMatte nämnde). Jag hade satsat på en faktor på minst 2.2, gärna 2.5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att anställningstryggheten är värd en hel del om man har varit anställd ett tag. Sitter du på uppdrag kan du bli utsparkad i princip omgående (eventuellt med något sorts vite) medan om du är anställd omfattas av LAS. Dessutom kommer arbetsgivaren att slippa en massa löneadministration som du får ta hand om själv.

 

Jag tycker att 1.88 är väl lågt räknat med detta i beaktande (inkl förmånerna som iMatte nämnde). Jag hade satsat på en faktor på minst 2.2, gärna 2.5.

200745[/snapback]

 

Jag håller med om det handlar om att byta tillsvidareanställning mot uppdrag. Jag tänkte i mitt svar mer på enstaka uppdrag av kortare natur. För omständigheter där arrangemanget påminner om en tillsvidareanställning ska man helt klart kräva ersättning för förlorad trygghet och administrativa kostnader. Mycket kan ju hända - man kan ju bli sjuk, företaget kan gå i KK (man får noll kronor, medans en anställd hade fått ur den statliga lönegarantin) etc. Då låter 2,5 ggr lön rimligt - tom mer under vissa omständigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

För att förtydliga: I det här fallet gäller det ett reportage som jag i egenskap av fotograf gör med en journalist och vi ska dela lika på ersättningen från en tidning. Journalisten har kommit överens med uppdragsgivaren om ersättning för jobbet. Hon har inget företag utan vill få ut pengar i form av lön, medan jag i vanlig ordning fakturerar. Det är alltså fråga om ett kort jobb på frilansbasis.

 

Pratade med bror min (som visserligen bor utrikes) som har lite koll på sånt här. Han säger att

semesterersättningen är 12% (iMatte säger 14%!?)

arbetsgivaravgiften 32.46%

Många betalar även ut TGL (tjänstegrupplivförsäkring) på 1%

Sammanslaget blir det en faktor 1,499 vilket man förstås avrundar till 1,5. Moms tillkommer förstås på fakturan varpå sluträkningen då slutar på 1,875. Tror det landar där för att inte skrämma iväg kunden, man vill ju ha mer jobb…

 

Tack iMatte, Chop och Peth för inlägg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 12 years later...

Själv brukar jag tänka att jag måste lägga undan 50% för att sedan kunna betala min skatt om mina sociala avgifter i min enskilda firma. Det brukar fungera bra att tänka så, i alla fall när jag inte tjänar så mycket. Det är alltså viktigt att inte "sälja sig för billigt". Tänk på vad du tycker att du är värd i timlön (och kolla resten av marknaden) och så lägger du på 50%. Gör du ett bra jobb så är det ingen som kommer att säga något, detta är vad kunder räknar med när de anlitar någon på konsultbasis. Glöm heller inte bort att du kanske ligger ute med moms. Det är bra att ha ett bokföringsprogram som har koll på detta, så att man inte blir olyckligt överraskad i slutet på året. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, M17 säger:

Själv brukar jag tänka att jag måste lägga undan 50% för att sedan kunna betala min skatt om mina sociala avgifter i min enskilda firma. Det brukar fungera bra att tänka så, i alla fall när jag inte tjänar så mycket. Det är alltså viktigt att inte "sälja sig för billigt". Tänk på vad du tycker att du är värd i timlön (och kolla resten av marknaden) och så lägger du på 50%. Gör du ett bra jobb så är det ingen som kommer att säga något, detta är vad kunder räknar med när de anlitar någon på konsultbasis. Glöm heller inte bort att du kanske ligger ute med moms. Det är bra att ha ett bokföringsprogram som har koll på detta, så att man inte blir olyckligt överraskad i slutet på året. 

 

13år gammaltt inlägg citerar du???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, lappen71 säger:

 

13år gammaltt inlägg citerar du???

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Jag skulle säga din lön * 1,5. Har du 30 000 kr i månaden så kostar du 45 000 kr för arbetsgivaren. I 1,5 är det inkluderat allt utom tjänstepension. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...