Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

BORTA!


Edison

Rekommendera Poster

Jag satt nyss in en helt vanlig enkel tom brännskiva i min mini för att bränna över lite bilder.

 

Men den dyker inte upp på skrivbordet och datorn surrar inte eller nåt sånt som visar på att den läser den. Det lät bara lite vanligt mekanikskt när körde in den och sen inget mer.

 

Vad har hänt? Hur får jag ut skivan igen?

 

Innan jag satte in skivan brydde jag inte mig om att läsa nåt finstilt på förpackningen

(vem gör det?) men nu ser jag en lapp där det står:

 

Using this media with ceartain 2.4x DVD+R/ +RW drives or recorders, or certain 4X DVD+R/ +RW drives or recorders may result in writing errors, failures in retrieval of data, or damage to the data recorded on this media.

 

Antar att miin burk inte gillar den här skivan, men då borde den iaf gå att mata ut?

 

Hjälp!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om det verkar som om jag håller på med nån monolog här men jag fick för mig att starta om burken och det hjälpte, skivan matades ut vid starten.

 

Men kan jag använda den här skivan eller ej? Varför reagerar inte min dator på den?

Jag har en helt vanlig omomodifierad MacMini (den billigaste varianten)

 

Skivan: DVD +R (Up To 8x HIGHSPEED)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att den billigaste omodifierade minimacen inte har DVD-brännare och den skiva du försöker med är en brännbar DVD-skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du kontrollera om din dator klarar av att bränna +R-skivor? Under äpplet i menyraden hittar du "Om den här datorn". Du klickar vidare på "Mer info" och tittar under "Skivbränning".

 

På min dator hade jag inte stöd för +R under Panther men har det numera under Tiger. Minin har samma brännare som PB - åtminstone i vissa fall. Vilket system har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Mata ut en skiva när vanliga metoder inte fungerar" i Mac Hjälp beskriver de olika standardmetoderna. Fungerar någon av dessa?

 

Edit: språkfel igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

1. Tryck på "eject" högst upp till höger på tangentbordet.

 

eller

 

2. Starta om datorn och håll ner musknappen när den startar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Tryck på "eject" högst upp till höger på tangentbordet.

 

eller

 

2. Starta om datorn och håll ner musknappen när den startar.

186744[/snapback]

 

 

3. ??

 

Min gamla iMac kunde krångla på det här sättet ibland, att själva datorn inte fick kontakt med cd-läsaren, men det brukade hjälpa med att starta om den för att den skulle ta emot skivorna sedan.

 

På den kunde jag också få ut krånglande skivor med en tredje metod, nämligen att köra in ett uträtat gem till höger i slot:en och trycka på en liten knapp som fanns där någon centimeter in i datorn. Finns en sådan knapp också på Powerbooken och Minin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

iTunes-> Eject brukar också fungera bra.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När allt annat misslyckas så brukar det funka att boota i open firmware (cmd-alt-O-F vid start) och skriva eject-cd + tryck enter. CDn ska då spottas ut om den inte fastnat rent mekaniskt på något vis. Skriv sedan mac-boot och tryck enter igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...